Gå til innhold

[Løst] Kan ikke boote windows etter Ubuntu installasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

Begynner å bli desperat etterhvert, eller i beste fall meget irritert. Har seg sånn at jeg skulle installere Ubuntu og tenkte å ha dette i dual-boot med windows 8.1. Greide ikke å boote fra cd(fikk aldri opp boot menyen), så ba Ubuntu installeren i windows hjelpe meg boote til ubuntu, noe som fungerte greit. Etter å ha bootet til ubuntu og innstallert dethar jeg fått ny boot-loader(GRUB 2), og her starter problemet.

Valgene jeg får er Ubuntu, Ubuntu + div, memtest x2, Windows 8(loader), Windows 7(loader), Windows recovery manager. Windows 8 (loader) alternativet gir sort skjerm i 1 sek før den går tilbake til menyen. Jeg greier altså ikke boote til Windows 8 installasjonen. :O

Pcen var orginalt levet med windows 7, så derfor windows 7 er i listen antar jeg. Det medfører også at windows recovery alternativet ikke fungerer, fordi den kun kan reparere 7. ALtså, jeg må bruke en recovery-cd?

Nei. Greier nemlig ikke boote fra cd aller usb. Jeg får det ikke som et alternativ under boot, og kan heller ikke boote usb fra GRUB command line. Jeg har prøvd Boot-Repair verktøyet, uten resultat. Noen som har vært borti det samme og funnet en løsning? Evt vet hvordan jeg kan greie å boote fra cd eller usb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner at du har brukt en Ubuntu installer i Windows. Dette er nok Wubi, og installerer som en virtuell disk (egentlig et disk image) på samme disk som det som allerede er installert der fra før av, altså en NTFS disk. Dette er ikke anbefalt, både grunnet dårlig ytelse, bugs og kranglete problemer som du selv erfarer nå. Det største problemet er vel kanskje at Ubuntu-installasjonen er avhengig av Windows-installasjonen, dvs. om du får problemer med Windows, kan det ødelegge for Ubuntu også.

 

Det er bedre å ha to separate partisjoner, installere Windows først og deretter Linux hvor GRUB(2) peker på Ubuntu og Windows. Merk at det hender at når Windows oppdateres så føler den for å skrive over GRUB bootloadern (...)

 

Hva som du kan gjøre for å fikse ditt problem er jeg litt usikker på da jeg ikke har personlig brukt Wubi (fordi det er en dårlig idé som nevnt).

Lenke til kommentar

Brukte vel kanskje Wubi til å få bootet fra CDen, men selve installasjonen ble startet fra inne i ubuntu live-cden. Tror ikke det er noe problem med at Windows har rotet med grub, for har ikke vært mulig å boote Windows siden installasjonen.

 

Det blir kanskje også et spørsmål om hvordan jeg kan tvinge den til å boote fra CD. Kan jeg ta ut harddisken starte den opp, og så sette inn harddisken igjen? :)

 

Er en orginalt win 7 maskin og trodde jeg deaktiverte hybrid-sleep. Problemet er likevel ikke at ubuntu ikke bolter, men omvendt.

Endret av MrStetus
Lenke til kommentar

WUBI er ikke kompatibel med Windows 8 eller UEFI firmware. Hvis du skal få videre hjelp bør du gi opplysninger om hvilke partisjoner du har og hvilken Ubuntu-versjon du har. Gi gjerne også opplysninger om hardware. Hvorfor klarer du ikke å boote fra CD/DVD/USB? Kommer du ikke inn i BIOS/UEFI? Hvordan installerte du Windows 8 i første omgang? Fungerte dual boot mellom Windows 7 og Windows 8, eller overskrev du Windows 7?

Mulig denne linken kan hjelpe deg på vei http://askubuntu.com/questions/240496/how-to-show-grub-after-install-ubuntu-over-windows-8

 

Får du bootet en Windows 8 DVD/USB kan du reparere Windows-installasjonen, men du mister Ubuntu valget.

Lenke til kommentar

Er ikke skole/bedrifts-pc. Toshiba L855-D kjøpt i slutten av juni 2012, ikke tidligere problemer enn å ha sølt cola på tastaturet, som så måtte byttes ut. Og nei, kommer faktisk ikke inn i BIOS... Det er det som er problemet. Så hvordan kan jeg tvinge meg inn i BIOS, så jeg kan sette cd/usb som boot prioritet 1 og dermed få startet recovery cd-en? :)

 

Så kan jeg trekke ut harddisken og vinge den til å boote fra cd, for så å sette den inn igjen? Kan jeg trekke ut cmos batteriet og resette bios så jeg kommer meg inn? Noen forslag? Er det mulig å oppdatere bios fra ubuntu og håpe at det funker? Tror jeg oppdaterte BIOS sist i høst, men kommer da ikke store oppdateringer til BIOS så ofte?

Endret av MrStetus
Lenke til kommentar

 

Utrolig at jeg har greid å google alt unntatt det... Er tydeligvis en "funksjon" at den skipper bios så den booter raskere. Kom meg inn og får nå bootet som jeg vil. Forsøkte å reparere windows, men det fungerte ikke, så nå booter jeg til ubuntu og dobbeltsjekker at backupen har alle de siste filene, så er det full reformatering. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...