Gå til innhold

[Løst] Noen som har gått over fra ps4 til xbone?


Anbefalte innlegg

 

Ville kanskje ikke holdt pusten på dx12 for Xbox. Det er nok et fint bidrag på PC, hvor du får utnyttet CPUen bedre, og flytter flaskehalsen mot GPU. Men på Xbox One så er skjermkortet rimelig svakt fra før av, og CPUen som er gsnske sterk. Ikke helt optimal kombinasjon om man ønsker å tjene mer ytelse.

Hmmm

Men er det grafikk som er viktigst, da skaffer du deg en god pc.

Eller den konsollen som gir deg mest valuta for pengene dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ville kanskje ikke holdt pusten på dx12 for Xbox. Det er nok et fint bidrag på PC, hvor du får utnyttet CPUen bedre, og flytter flaskehalsen mot GPU. Men på Xbox One så er skjermkortet rimelig svakt fra før av, og CPUen som er gsnske sterk. Ikke helt optimal kombinasjon om man ønsker å tjene mer ytelse.

 

Hmmm

Men er det grafikk som er viktigst, da skaffer du deg en god pc.

Bare det eksisterte bedre PCer. ;) Jeg er fortsatt PC-entusiast, men man trenger ikke henge seg opp i en platform for det. :)Blir PS4 mens man tar pause fra å bygge verdens råeste spill-PC. ^^ Men tar litt tid vett. Og får man gratis PS4 fra hw.no så må man spille litt.

 

Uten at det gjør noe forskjell, som altså er at noen tror jeg håper litt for mye på DX12. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ville kanskje ikke holdt pusten på dx12 for Xbox. Det er nok et fint bidrag på PC, hvor du får utnyttet CPUen bedre, og flytter flaskehalsen mot GPU. Men på Xbox One så er skjermkortet rimelig svakt fra før av, og CPUen som er gsnske sterk. Ikke helt optimal kombinasjon om man ønsker å tjene mer ytelse.

 

Hmmm

 

Et high-end skjermkort er vel noe slik som 2,5x kraftigere enn XBO GPU'en i praksis, samme gjelder en mid-range i5 iforhold til XBO sin CPU, eller noesånt. Poenget er ihvertfall at XBO hadde hatt mye å hente på DX12 hvis det ikke hadde vært for at det allerede har et lettvekts API. DX12 for XBO skal visnok gjøre det en del enklere å utnytte konsollen. Mange spill hittil har også bli kjørt på at mer eller mindre standard DX11 API på XBO (ja det har vært 2 grafikk API'er å velge mellom).
Bedre utnytelse av GPU'en mtp low-level koding er også et poeng, men det blir nok hovedsakling begrenset til 1. parts eksklusive spill. Kanskje noen tilpassninger i de store spill/grafikk motorene (CryEngine, Unreal Engine etc) for de forskjellige plattformene.
Lenke til kommentar

 

Min erfaring med begge konsollene er at jeg opplever PS4 som er noe kjedeligere konsoll enn Xbox One. Den er kanskje kraftigere, men føles egentlig mer ut som en kraftigere PS3. Er med i preview-programmet til Xbox One, og hver oppdatering byr stadig på noe mer spennende, mens PS4 sine oppdateringer for det meste har vært stabilitetsoppdateringer. Det gjør ikke ting verre at Windows 10 og DX12 snart kommer.

Hjertelig takk!! :)

 

Er så enig med deg. Det er en kjedelig ps3. Det er så sant.

 

Har du begge konsollene?

 

 

Jeg har begge konsollene. Men det er virkelig noe man må tenke over. Uansett må spillene komme først, og jeg mener at Sony har et mye bedre kommende utvalg av spill enn det Xbox One har, i tillegg til et mye bredere utvalg av indie-spill. Sony har solgt enorme mengder PS4, noe som gjør at de også vil satse stort på konsollen. Om ikke Microsoft vinner årets E3, så spøker det ihvertfall stort med tanke på å kunne ta igjen noe av forspranget til Sony.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar i tråden. Jeg har ikke kommet noe nærmere et valg. Jeg har fortsatt kjempelyst på xbox one. Mye av grunne er achievements og at det er mer sosialt etter min mening. Ja, man kan se siste nytt på ps4 ,og aktiviteter venner gjør, .men jeg synes ikke at det gjør ps4 mer sosial.

 

Jeg sitter på gjerdet og kjøper ikke flere spill enn så lenge.. Det kan godt hende jeg selger den. Det beste hadde nok vært og hatt begge, men det har jeg ikke råd eller tid til. Skulle ønske jeg kunne se inn i fremtiden å se hva som hadde lønt seg . Kjedelig på angre på kjøp og salg. Ps3 var kraftigere enn xbox 360, men det gjorde ikke noe. Jeg foretrakk 360. Føler det er litt sånn nå å.

Hvor mye kraftigere er ps3 enn 360? Tror dere denne generasjonen vil bli lik som forrige?

 

:)

Endret av Robinhood93
Lenke til kommentar

Takk for alle svar i tråden. Jeg har ikke kommet noe nærmere et valg. Jeg har fortsatt kjempelyst på xbox one. Mye av grunne er achievements og at det er mer sosialt etter min mening. Ja, man kan se siste nytt på ps4 ,og aktiviteter venner gjør, .men jeg synes ikke at det gjør ps4 mer sosial.

 

Jeg sitter på gjerdet og kjøper ikke flere spill enn så lenge.. Det kan godt hende jeg selger den. Det beste hadde nok vært og hatt begge, men det har jeg ikke råd eller tid til. Skulle ønske jeg kunne se inn i fremtiden å se hva som hadde lønt seg . Kjedelig på angre på kjøp og salg. Ps3 var kraftigere enn xbox 360, men det gjorde ikke noe. Jeg foretrakk 360. Føler det er litt sånn nå å.

Hvor mye kraftigere er ps3 enn 360? Tror dere denne generasjonen vil bli lik som forrige?

 

:)

 

De fleste multiplattformspillene kjørte bedre på Xbox 360 enn PS3. Husker at det ble noe liv når Red Dead Redemtion kjørte med lavere oppløsning på PS3 enn Xbox 360.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

 

Takk for alle svar i tråden. Jeg har ikke kommet noe nærmere et valg. Jeg har fortsatt kjempelyst på xbox one. Mye av grunne er achievements og at det er mer sosialt etter min mening. Ja, man kan se siste nytt på ps4 ,og aktiviteter venner gjør, .men jeg synes ikke at det gjør ps4 mer sosial.

 

Jeg sitter på gjerdet og kjøper ikke flere spill enn så lenge.. Det kan godt hende jeg selger den. Det beste hadde nok vært og hatt begge, men det har jeg ikke råd eller tid til. Skulle ønske jeg kunne se inn i fremtiden å se hva som hadde lønt seg . Kjedelig på angre på kjøp og salg. Ps3 var kraftigere enn xbox 360, men det gjorde ikke noe. Jeg foretrakk 360. Føler det er litt sånn nå å.

Hvor mye kraftigere er ps3 enn 360? Tror dere denne generasjonen vil bli lik som forrige?

 

:)

 

De fleste multiplattformspillene kjørte bedre på Xbox 360 enn PS3. Husker at det ble noe liv når Red Dead Redemtion kjørte med lavere oppløsning på PS3 enn Xbox 360.

 

Det var jeg ikke klar over. Tror dere dette vil skje denne generasjonen også?

Lenke til kommentar

 

 

Takk for alle svar i tråden. Jeg har ikke kommet noe nærmere et valg. Jeg har fortsatt kjempelyst på xbox one. Mye av grunne er achievements og at det er mer sosialt etter min mening. Ja, man kan se siste nytt på ps4 ,og aktiviteter venner gjør, .men jeg synes ikke at det gjør ps4 mer sosial.

 

Jeg sitter på gjerdet og kjøper ikke flere spill enn så lenge.. Det kan godt hende jeg selger den. Det beste hadde nok vært og hatt begge, men det har jeg ikke råd eller tid til. Skulle ønske jeg kunne se inn i fremtiden å se hva som hadde lønt seg . Kjedelig på angre på kjøp og salg. Ps3 var kraftigere enn xbox 360, men det gjorde ikke noe. Jeg foretrakk 360. Føler det er litt sånn nå å.

Hvor mye kraftigere er ps3 enn 360? Tror dere denne generasjonen vil bli lik som forrige?

 

:)

 

De fleste multiplattformspillene kjørte bedre på Xbox 360 enn PS3. Husker at det ble noe liv når Red Dead Redemtion kjørte med lavere oppløsning på PS3 enn Xbox 360.

 

Det var jeg ikke klar over. Tror dere dette vil skje denne generasjonen også?

Nei, det finnes potensielt gode grunner til dette.

- PS3 var vel designet rundt cell-prosessoren, som var tung å kode til (og en helt spesielt designet), og var til syvende og sist ikke kraftig nok til å dra spill alene og ble dermed assisert med en svakere dedikert GPU. Og denne GPUen var altså svakere på PS3 enn dedikerte GPUen på Xbox 360 (slik jeg forstod det).

PS3 hadde i tillegg halvparten så mye minne (256 MB VS 512MB). Totalt sett var kanskje PS3 kraftigere, men den hadde også sine store svakheter.

 

- Når du da skal lage et multiplatform-spill, så blir det naturlig (om du som spillutvikler ikke tar deg tid til å optimalisere for hver enkelt platform) å ta utgangspunkt i svakeste leddet. Ergo vil man derfor måtte berege seg til å maks bruke 256 MB minne, men også begrense CPU-bruken så Xbox 360 sin prosessor holder stand. Ergo vil summen av de svakeste leddene sette standarden. De vil kanskje også dedikere mye arbeid til GPUen, kontra å prøve å utnytte Cell best mulig, som man kanskje ville gjort på spill som ikke er multiplatform.

 

- Se for deg at du da sitter med et spill som er nesten klar for lansering, og du prøver å gjøre siste finpuss på spillet på de forskjellige platformene. Da er det fort gjort (som spillutvikler) å innse at den kraftigere GPUen til Xbox 360 og det ekstra minnet vil kunne utnyttes bedre om de f.eks øker oppløsningen. Og siden CPUen til Xbox 360 i dette scenarioet er flaskehalsen, så kan de øke oppløsningen uten noen spesielt endring i ytelse. Dette tar dem bokstavelig talt bare minutter til timer å justere.

 

Det samme vil ikke kunne gjøres på PS3, fordi den nå lite utnyttede Cell-prosessoren ikke bare med noen få tastetrykk kan bli tatt bedre i bruk. Det må gjøres fra bunnen av.

 

I denne generasjonen så vil det i så fall være motsatt, for nå er det:

1. Ingen stor forskjell i minne

2. Og PS4 har BÅDE kraftigere GPU OG CPU

3. Sist men ikke minst så er begge platformene X86, og vil sammen med PC være svært like.

 

Så jeg kan ikke finne noen grunn til hvorfor Xbox One skal kunne kjøre et spill bedre. Måtte i så fall være at Xbox One får DX12, og at visse spill(-utviklere) velger å prioriterer DX12 tungt. Og det kan jo hende. Selv om en kanskej skulle tro slike spill ikke ble multiplatform, så kan det hende.

 

Selv om jeg ærlig talt tror at det skal mye til før PS4 faktisk må trekke det korteste strået.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

Takk for alle svar i tråden. Jeg har ikke kommet noe nærmere et valg. Jeg har fortsatt kjempelyst på xbox one. Mye av grunne er achievements og at det er mer sosialt etter min mening. Ja, man kan se siste nytt på ps4 ,og aktiviteter venner gjør, .men jeg synes ikke at det gjør ps4 mer sosial.

 

Jeg sitter på gjerdet og kjøper ikke flere spill enn så lenge.. Det kan godt hende jeg selger den. Det beste hadde nok vært og hatt begge, men det har jeg ikke råd eller tid til. Skulle ønske jeg kunne se inn i fremtiden å se hva som hadde lønt seg . Kjedelig på angre på kjøp og salg. Ps3 var kraftigere enn xbox 360, men det gjorde ikke noe. Jeg foretrakk 360. Føler det er litt sånn nå å.

Hvor mye kraftigere er ps3 enn 360? Tror dere denne generasjonen vil bli lik som forrige?

 

:)

 

De fleste multiplattformspillene kjørte bedre på Xbox 360 enn PS3. Husker at det ble noe liv når Red Dead Redemtion kjørte med lavere oppløsning på PS3 enn Xbox 360.

 

Det var jeg ikke klar over. Tror dere dette vil skje denne generasjonen også?

 

 

Nei. Grunnen til at multiplattformspill ofte var bedre på Xbox 360 kom av at PS3 hadde en komplisert arkitektur som gjorde det vanskeligere for utviklere å programmere spill, men det var uansett aldri store forskjeller i ytelse.

 

Xbox One og PS4 sin konstruksjon er langt mer identiske, men PS4 har et mye raskere DDR5-minne. Det har allerede vist seg, og slik vil det nok være ut denne generasjonen. Personlig klarer jeg ikke å se forskjell på 720p og 900p, eller 900p og 1080p, så for min del påvirker det ikke valg av konsoll.

 

Et vanlig argument vil være at Xbox One får DX12, men nå har Phil Spencer allerede uttalt ved flere anledninger at man ikke bør forvente mye ytelseforskjell på Xbox One.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Det var nok aldri i planene å ikke ha en GPU i PS3, men det var vistnok en Cell-GPU i planene i tillegg med dedikerte enheter som TMU'er og ROP'er.

PS3 har 512MB minne, dvs 256MB dedikert for CPU og 256MB for GPU. GPU'en kan dog låne fra CPU minne, noe den ofte gjør.

Xbox360 har et 10MB eDRAM i tillegg til 512MB UMA og hadde noe mindre minne reservert til OS'et.

 

Det er riktig at Xbox360 har en kraftigere GPU (samt mer fleksibel/funksjons rikt). Cell ble ofte brukt til å bistå med enkelte grafikk rendering oppgaver for å veie opp mot dette. Men som Andrull sier, Cell var ikke å lett å få god utbytte av (2 minne pool'er gjorde heller ikke ting enklere) noe en del multiplattform spill til konsollen led av.

 

XBO har forøvrig en kraftigere CPU pga høyere klokkehastighet, samt også mulighet for å bruke 7 av CPU kjernene (eller deler av den 7. kjerna) til spill kontra 6 på PS4.

Når det gjelder minne vil nok potensielt ESRAM'en kunne veie opp (ihvertfall godt på vei) for det tregere DDR3 minne kontra PS4 sitt GDDR5 minne. Med en svakere GPU med bl.a halvparten så mange ROP'er trenger ikke XBO så mye minnebåndbredde som PS4 i utgangspunktet.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

 

 

Min erfaring med begge konsollene er at jeg opplever PS4 som er noe kjedeligere konsoll enn Xbox One. Den er kanskje kraftigere, men føles egentlig mer ut som en kraftigere PS3. Er med i preview-programmet til Xbox One, og hver oppdatering byr stadig på noe mer spennende, mens PS4 sine oppdateringer for det meste har vært stabilitetsoppdateringer. Det gjør ikke ting verre at Windows 10 og DX12 snart kommer.

Hjertelig takk!! :)

 

Er så enig med deg. Det er en kjedelig ps3. Det er så sant.

 

Har du begge konsollene?

 

 

Jeg har begge konsollene. Men det er virkelig noe man må tenke over. Uansett må spillene komme først, og jeg mener at Sony har et mye bedre kommende utvalg av spill enn det Xbox One har, i tillegg til et mye bredere utvalg av indie-spill. Sony har solgt enorme mengder PS4, noe som gjør at de også vil satse stort på konsollen. Om ikke Microsoft vinner årets E3, så spøker det ihvertfall stort med tanke på å kunne ta igjen noe av forspranget til Sony.

 

Eier selv begge, og dette var grunnen til at jeg kjøpte PS4 først. Men så langt har Sony skuffet stort når det gjelder disse eksklusivene, som de gjorde så bra sist generasjon. Knack er uinteressant, Killzone Shadowfall uinspirert, Drive Club var en clusterfuck uten like og The Order er visst ikke spesielt bra. InFamous Second Son likte jeg OK, men mange ble skuffet av det også. Jeg begynner å lure litt på om Sony har mistet evnen til å utgi og utvikle skikkelig gode eksklusive spill til konsollen sin. Naughty Dogs spill blir nok bra, men hva annet har vi å se frem til? Forhåpentligvis blir Bloodborne bra. (Ikke min sjanger though)

 

Det er fortsatt tidlig så klart, men Sony har ikke klart å overbevise meg i alle fall. Nå som konsollen selger som varmt hvetebrød uansett, og Sony har finansielle problemer, frykter jeg at de dropper de voldsomme investeringene i eksklusiver og heller bare lever som den beste multiplattform-konsollen. (Som har liten verdi for meg, som spiller mulitplattformspill på PC. Jeg kjøpte begge konsollene pga. eksklusiver)

 

På samme tid har Xbox One fått eksklusiver som Forza 5, Forza Horizon 2 (!) Sunset Overdrive og Titanfall, som er glitrende spill. Dead Rising 3 er visst også bra. I tillegg vet vi at spill som Quantum Break og Tomb Raider kommer. Mange av disse spillene er riktignok kjøpt og betalt, fremfor utviklet, men MS prøver i alle fall.

 

Til trådstarter.

Jeg ville ikke solgt PS4-en for Xbox One, med mindre du klarer å få dette til helt uten tap. (F.eks ved at du bytter med noen). Konsollene er ganske billige denne generasjonen, og hvis du virkelig er så i tvil nå så spørs det om du vil klare å slå deg til ro når du først har fått bytta PS4-en mot en Xbone. Jeg hadde spart noen måneder og kjøpt Xbox One brukt/på tilbud i tillegg.

 

EDIT: Og at du ikke har tid til to konsoller er tullete. Du trenger ikke spille noe mer enn du gjør nå, du har bare mer utvalg å velge mellom hver gang du skal kjøpe et nytt spill. Tanken om at man må spille på en konsoll så og så mange timer for at den ska være verdt det er ganske irrasjonell, men dessverre også svært utbredt.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Min erfaring med begge konsollene er at jeg opplever PS4 som er noe kjedeligere konsoll enn Xbox One. Den er kanskje kraftigere, men føles egentlig mer ut som en kraftigere PS3. Er med i preview-programmet til Xbox One, og hver oppdatering byr stadig på noe mer spennende, mens PS4 sine oppdateringer for det meste har vært stabilitetsoppdateringer. Det gjør ikke ting verre at Windows 10 og DX12 snart kommer.

Hjertelig takk!! :)

 

Er så enig med deg. Det er en kjedelig ps3. Det er så sant. 

 

Har du begge konsollene?

 

 

Jeg har begge konsollene. Men det er virkelig noe man må tenke over. Uansett må spillene komme først, og jeg mener at Sony har et mye bedre kommende utvalg av spill enn det Xbox One har, i tillegg til et mye bredere utvalg av indie-spill. Sony har solgt enorme mengder PS4, noe som gjør at de også vil satse stort på konsollen. Om ikke Microsoft vinner årets E3, så spøker det ihvertfall stort med tanke på å kunne ta igjen noe av forspranget til Sony.

 

Eier selv begge, og dette var grunnen til at jeg kjøpte PS4 først. Men så langt har Sony skuffet stort når det gjelder disse eksklusivene, som de gjorde så bra sist generasjon. Knack er uinteressant, Killzone Shadowfall uinspirert, Drive Club var en clusterfuck uten like og The Order er visst ikke spesielt bra. InFamous Second Son likte jeg OK, men mange ble skuffet av det også. Jeg begynner å lure litt på om Sony har mistet evnen til å utgi og utvikle skikkelig gode eksklusive spill til konsollen sin. Naughty Dogs spill blir nok bra, men hva annet har vi å se frem til? Forhåpentligvis blir Bloodborne bra. (Ikke min sjanger though)

 

Det er fortsatt tidlig så klart, men Sony har ikke klart å overbevise meg i alle fall. Nå som konsollen selger som varmt hvetebrød uansett, og Sony har finansielle problemer, frykter jeg at de dropper de voldsomme investeringene i eksklusiver og heller bare lever som den beste multiplattform-konsollen. (Som har liten verdi for meg, som spiller mulitplattformspill på PC. Jeg kjøpte begge konsollene pga. eksklusiver)

 

På samme tid har Xbox One fått eksklusiver som Forza 5, Forza Horizon 2 (!) Sunset Overdrive og Titanfall, som er glitrende spill. Dead Rising 3 er visst også bra. I tillegg vet vi at spill som Quantum Break og Tomb Raider kommer. Mange av disse spillene er riktignok kjøpt og betalt, fremfor utviklet, men MS prøver i alle fall.

 

Til trådstarter.

Jeg ville ikke solgt PS4-en for Xbox One, med mindre du klarer å få dette til helt uten tap. (F.eks ved at du bytter med noen). Konsollene er ganske billige denne generasjonen, og hvis du virkelig er så i tvil nå så spørs det om du vil klare å slå deg til ro når du først har fått bytta PS4-en mot en Xbone. Jeg hadde spart noen måneder og kjøpt Xbox One brukt/på tilbud i tillegg. 

 

EDIT: Og at du ikke har tid til to konsoller er tullete. Du trenger ikke spille noe mer enn du gjør nå, du har bare mer utvalg å velge mellom hver gang du skal kjøpe et nytt spill. Tanken om at man må spille på en konsoll så og så mange timer for at den ska være verdt det er ganske irrasjonell, men dessverre også svært utbredt.

 

Jeg så det var en i min by som ville bytte xbox one mot ps4, så jeg kan få byttet uten tap. Om det er lurt er en annen sak. Jeg spiller ikke så mye spill lenger. Den blir mest brukt til netflix for øyeblikket, så jeg har vurdert å selge den for å få litt penger. 

Enig med deg angående spillene. Er også derfor jeg er litt skeptisk til ¨beholde ps4. 

 

Takk for utdypende svar!  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...