Gå til innhold

16-årsgrense på alkohol i Norge?


Anbefalte innlegg

Kom nylig over denne gruppen på Facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=3665...12.417595610..1

 

Her hevder de at aldersgrensen på alkohol bør settes ned til 16 år. Er dette forsvarlig?

 

Her er et argument et medlem kom med:

"Mange 16 åringer klarer fint å sette egne grenser, så for oss som klarer det hadde en 16 års grense vert helt topp.

Nede i Italia klarer de seg fint uten aldersgrensa, så vi burde klare det her og."

 

Vil vi bli kvitt fjortissfyll eller gjøre det verre ved å sette ned aldersgrensen?

Mange andre land, som f.eks Danmark, har 16-årsgrense. Kan dette fungere i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen god ide. Du kan jo se til Finland og statistikk der når de senket alkoholavgiftene osv der. Streng alkoholpolitikk har noe for seg.

 

Har du noen data på det? Er forøvrig enig med at Finnene sliter med alkoholen. Helsinki bar preg over fulle folk.

 

Jeg tror også at en streng alkoholpolitikk har noe for seg.

Lenke til kommentar

nei dette kunne ikke fungert i Norge, pga vi har en helt annen drikke kultur noe som hadde gjort at vi hadde fått store problemer. i tillegg så vet vi at jo lavere grensen for kjøp av alkohol er jo lavere blir gjennomsnittlig debyalder, syns ikke det er farlig og drikke først gang når man er 16 men det blir problematisk når man gjør det i en yngre alder.

Lenke til kommentar
Ingen god ide. Du kan jo se til Finland og statistikk der når de senket alkoholavgiftene osv der. Streng alkoholpolitikk har noe for seg.

Streng alkoholpolitikk gjør det bare verre. Som yavel sier har vi en annen drikkekultur, populært kalt flatfylla, og det er mye pga. den strenge alkoholpolitikken at vi har det. Når man først har fått denne drikkekulturen, vil derimot det å senke avgifter og grenser betydelig (først) føre til at det blir verre. Det tok lang tid å rævkjøre kulturen, og det vil ta lang tid å reversere det.

 

Det burde være lov for foreldre å skjenke alkohol til barn over for eksempel 16 år, i moderate mengder, men jeg kan ikke se at salg til 16-åringer har noe for seg. Om ungdom hadde fått et sunt forhold til alkohol til mat og lignende, ville det ha motarbeidet flatfyllkulturen. Totalforbud fører bare til at de gjør det i hemmelighet og man mister all kontroll.

 

Edit: Trøbbel i tastaturet

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Må si meg enig med andre kommentarer... Mange kan nok kontrollere seg, men når du er 16 er du ikke myndig og du er som oftest andres lovlige ansvar. Hvis man først skulle endre aldersgrense på alkohol ville det første og rimeligste vært å sette ned grensa på sprit til 18 (man kan stemme, melde seg inn i hæren og drepe et annet menneske, men man kan fortsatt ikke gå på polet og kjøpe seg en flaske Jack Daniels etc), men det er ikke topicen for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Kan det ikke da fort bli sånn at man begynner i enda yngre alder? Hvis man nå begynner å drikke som 16 åring med 18 årsgrense så vil man begynne som 14 åring med 16 årsgrense?

Trist å måtte si det, men mange 14-åringer drikker (uansett.)

 

Jeg er selv 17 år, og synes det er greit at grensa er på 18. Jeg klarer å vente ett år til med å skaffe selv.

Lenke til kommentar

Med all respekt å melde ler jeg av 16åringe småunger som tror de er voksene nok til å avgjøre hvorvidt de skal få drikke seg snydens hver helg. Spør du undertegnede vil jeg anbefale å heve aldersgrensen fra 18 til 21 på all alkohol. Litt interessant at tematikken blir tatt opp nå rett før jul. Vi vet at over 250.000 mennesker (derav 150.000 bar) gruer seg til jul hvert år.

 

"Mellom 50000 og 100000 i Norge lever i dag sammen med en partner som er alkoholmisbruker. Mellom 50000 og 150000 barn lever i familier hvor én eller begge foreldre er alkoholiserte. Rapporten forteller også at pårørende til alkoholmisbrukere blant annet opplever sjikane, vold og trusler om vold, seksuelle overgrep og hærverk. Mer enn 130000 voksne har i løpet av livet opplevd ulike negative konsekvenser av foreldres eller partners alkoholproblemer."

 

Barn som vokser opp med en alkoholisert forelder, tror de er fri når de endelig blir voksne og kan flytte ut. Men dessverre er det mange som gjør som jeg, og går inn i et nytt forhold til en alkoholmisbruker.

Marianne har tidligere vokst opp i et alkoholisert hjem. At man med dette som utgangspunkt ønsker å ytterligere skjenke unge mennesker er tragisk. Alkoholforbruket i Norge stiger for hvert år. Stadig flere ungdommer drikker seg så fulle at de ikke finner veien hjem fra byen og må hentes av frivillige natteravner. Det er de som er heldige. Verre er det med de som blir voldtatt og "dumpet" og ikke husker overgriperen. Dette er realiteten av at unge drikker seg overstadig beruset. Det drikker allerede altfor mye av unge mennesker i dag. Å ytterligere senke grensen for alkohol er ikke rett vei å gå.

Lenke til kommentar

jeg drakk første gang meg småfull i en alder av fjortenårsdagen min og har drikki i ny og ne , men jeg har alltid klart og begrensemeg , har drikki meg full 3-4 ganger går 1 vgs, har jo maaange venner som ikke kan begrense seg og blir dritfulle vær helg, det har jo alltid noe med personen og gjøre..

 

 

men bare et annet emne, ungdommer som har strenge foreldre er vell kanskje de som gjør mest dritt, ser jo det her jeg bor nå i nærheten av lillestrøm alle de som har strenge foreldre røyker hasj,drikker seg dritings mange går jo bare i 8-9 faktisk. synes dette er helt sykt. men kjenner flere som får lov til hva de vil de drikker kanskje 1 helg annen vær måned.

Lenke til kommentar
Kan det ikke da fort bli sånn at man begynner i enda yngre alder? Hvis man nå begynner å drikke som 16 åring med 18 årsgrense så vil man begynne som 14 åring med 16 årsgrense?

Trist å måtte si det, men mange 14-åringer drikker (uansett.)

 

Jeg er selv 17 år, og synes det er greit at grensa er på 18. Jeg klarer å vente ett år til med å skaffe selv.

Joda, var ikke alderen som var det viktigste i posten min egentlig, var mer mentaliteten som kommer ut av å senke aldersgrensen.
Lenke til kommentar
de som syns det er bra med 16års grense er de som er 16 selv.

Nåja. Hva syntes du når du var 16 da?

 

(Og jeg er 17 og synes 18årsgrense er greit...)

 

majoriteten vell og merke. og jeg hadde mange venner som kunne handle får meg så null stress, dette er jo da også et av problemene at det er veldig lett for folk og få venner til og kjøpe. så viss du er 16 så har du sikkert venner som er 18, skulle grensa bli senket til 16 så kan vi tenke at det er veldig lett for 14åringer og kjøpe, og når vi vet at folk i 13-14års alderen får kjøpt i dag. hvordan vil det da bli viss vi setter ned grensen?

 

syns heller vi ikke burde heve grensen som noen sier, da dette kan ha en negativ effekt i den retningen at folk prøver ulovlige ting istedet(les:hasj) her hvor jeg bor og stort sett over hele landet der jeg har vært, så er det lettere og få tak i dop en øl. alle de jeg kjenner som har vært utvekslingselever i USA sier at folk får sjokk når de får vite at de har drukket øl osv.... mens og røyke hasj er helt normalt.

Lenke til kommentar
Ingen god ide. Du kan jo se til Finland og statistikk der når de senket alkoholavgiftene osv der. Streng alkoholpolitikk har noe for seg.

Streng alkoholpolitikk gjør det bare verre. Som yavel sier har vi en annen drikkekultur, populært kalt flatfylla, og det er mye pga. den strenge alkoholpolitikken at vi har det. Når man først har fått denne drikkekulturen, vil derimot det å senke avgifter og grenser betydelig (først) føre til at det blir verre. Det tok lang tid å rævkjøre kulturen, og det vil ta lang tid å reversere det.

 

Det burde være lov for foreldre å skjenke alkohol til barn over for eksempel 16 år, i moderate mengder, men jeg kan ikke se at salg til 16-åringer har noe for seg. Om ungdom hadde fått et sunt forhold til alkohol til mat og lignende, ville det ha motarbeidet flatfyllkulturen. Totalforbud fører bare til at de gjør det i hemmelighet og man mister all kontroll.

 

Edit: Trøbbel i tastaturet

 

(min uthevning for å vise til hva jeg svarer på - men måtte nesten sitere hele greia, ellers blir det bare feil)

 

http://www.jointogether.org/news/headlines...dd-alcohol.html

 

Alcohol causes 25 percent of all cases treated at health centers, and binge drinking also is on the rise in Finland. Alcohol problems have been rising since a controversial 2004 decision by Finnish officials to cut alcohol taxes by 40 percent.

 

Finland har gjort alkoholpolitikken sin mindre streng og har fått mer problemer. Mer flatfyll, osv.

 

Akkurat det motsatte av det du sier. Har du noe dokumentasjon på at mindre streng alkoholpolitikk har ført til mindre alkoholrelaterte skader? Jeg har ikke hørt om noe slikt tilfelle.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Med all respekt å melde ler jeg av 16åringe småunger som tror de er voksene nok til å avgjøre hvorvidt de skal få drikke seg snydens hver helg. Spør du undertegnede vil jeg anbefale å heve aldersgrensen fra 18 til 21 på all alkohol. Litt interessant at tematikken blir tatt opp nå rett før jul. Vi vet at over 250.000 mennesker (derav 150.000 bar) gruer seg til jul hvert år.

 

"Mellom 50000 og 100000 i Norge lever i dag sammen med en partner som er alkoholmisbruker. Mellom 50000 og 150000 barn lever i familier hvor én eller begge foreldre er alkoholiserte. Rapporten forteller også at pårørende til alkoholmisbrukere blant annet opplever sjikane, vold og trusler om vold, seksuelle overgrep og hærverk. Mer enn 130000 voksne har i løpet av livet opplevd ulike negative konsekvenser av foreldres eller partners alkoholproblemer."

 

Barn som vokser opp med en alkoholisert forelder, tror de er fri når de endelig blir voksne og kan flytte ut. Men dessverre er det mange som gjør som jeg, og går inn i et nytt forhold til en alkoholmisbruker.

Marianne har tidligere vokst opp i et alkoholisert hjem. At man med dette som utgangspunkt ønsker å ytterligere skjenke unge mennesker er tragisk. Alkoholforbruket i Norge stiger for hvert år. Stadig flere ungdommer drikker seg så fulle at de ikke finner veien hjem fra byen og må hentes av frivillige natteravner. Det er de som er heldige. Verre er det med de som blir voldtatt og "dumpet" og ikke husker overgriperen. Dette er realiteten av at unge drikker seg overstadig beruset. Det drikker allerede altfor mye av unge mennesker i dag. Å ytterligere senke grensen for alkohol er ikke rett vei å gå.

Dette er ikke annet enn en hysterisk appell til følelser, Robert. Det er noe man absolutt ikke burde basere politikk på, og heller ikke noe man burde basere en diskusjon på.

Lenke til kommentar
Ingen god ide. Du kan jo se til Finland og statistikk der når de senket alkoholavgiftene osv der. Streng alkoholpolitikk har noe for seg.

Streng alkoholpolitikk gjør det bare verre. Som yavel sier har vi en annen drikkekultur, populært kalt flatfylla, og det er mye pga. den strenge alkoholpolitikken at vi har det. Når man først har fått denne drikkekulturen, vil derimot det å senke avgifter og grenser betydelig (først) føre til at det blir verre. Det tok lang tid å rævkjøre kulturen, og det vil ta lang tid å reversere det.

 

Det burde være lov for foreldre å skjenke alkohol til barn over for eksempel 16 år, i moderate mengder, men jeg kan ikke se at salg til 16-åringer har noe for seg. Om ungdom hadde fått et sunt forhold til alkohol til mat og lignende, ville det ha motarbeidet flatfyllkulturen. Totalforbud fører bare til at de gjør det i hemmelighet og man mister all kontroll.

 

Edit: Trøbbel i tastaturet

 

(min uthevning for å vise til hva jeg svarer på - men måtte nesten sitere hele greia, ellers blir det bare feil)

 

http://www.jointogether.org/news/headlines...dd-alcohol.html

 

Alcohol causes 25 percent of all cases treated at health centers, and binge drinking also is on the rise in Finland. Alcohol problems have been rising since a controversial 2004 decision by Finnish officials to cut alcohol taxes by 40 percent.

 

Finland har gjort alkoholpolitikken sin mindre streng og har fått mer problemer. Mer flatfyll, osv.

 

Akkurat det motsatte av det du sier. Har du noe dokumentasjon på at mindre streng alkoholpolitikk har ført til mindre alkoholrelaterte skader? Jeg har ikke hørt om noe slikt tilfelle.

 

 

så en dokumentar på 60 minutes der de viste at, i USA var det store problemer med at folk drakk seg til døde fordi det første møte de hadde med alkohol var på college langt vekke fra sine foreldre, vi ser jo i dag åssen student fylla er, ønsker vi og gjøre denne værre?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...