Gå til innhold

Personlig kristen


Enrich77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg er vant til dette begrepet så er det slik at alle vi som har blitt døpt i kirken og vokst opp i Norge (som jo regnes som kristent) kristne. Døpt og konfirmert. Men det er nok mange (deriblant meg) som er både døpt og konfirmert i kirken som ikke lengre identifiserer oss som kristne. Har man derimot et "personlig forhold" eller er aktivt troende på Gud og Jesus og de, så er man personlig kristne.  

Lenke til kommentar

Upersonlig kristne har jeg ikke hørt om, men det finnes iallfall det vi kan kalle kulturelt kristne. Som Kuehnelt-Leddihn sa det i et foredrag: vi lever på duften av en tom flaske. Kristendommen sitter i "veggene", kulturen er spekket med kristne referanser. Det er nok lett å overse dette når en lever midt i det, men beveger en seg bort fra den kristne utkanten hvor vi bor og inn mot verdens sentrum (Kina - India), kommer en i kontakt med kulturer som for oss virker fremmedartede og "rare". (I virkeligheten er det jo vi som er rare).

Personlig kristne ber til Gud/Jesus/Maria, kulturelt kristne er f.eks. jeg (ikke medlem av kirke), mens den vanlige thai er ingen av delene - han er hedning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg forstår personleg kristen som ein person som identifiserer seg med kristendommen på eit personleg og relgiøst utførande nivå.

 

Medan resten av "oss" er vanlige kristne. Med andre ord at vi ikkje ser på oss sjølv som kristne men at vi er oppvokst i eit kristent miljø der vi har både lært og observert kristne skikkar og ritualer. Vi er også til daglig omringa med kristen symbolikk, alt frå korset i det norske flagget til at vi har fri på søndagar.

I kvardagen går vi ikkje rundt og ser på oss sjølv som kristne, men dersom vi får spørsmål frå ein muslim eller ein hinduist om kva relgion vi tilhøyrer så vil dei fleste av oss assosiere seg meir med kristendommen enn med dei andre relgionane.

Lenke til kommentar

Et litt gammelt begrep for upersonlig kristen, er vel "navnekristen". Man snakket om at det var kristne som var det bare i navnet.

 

http://www.bibelsk-tro.no/11-04-04.html

 

Her lanseres det enda et begrep, navnekristne er identiske med forgårdskristne. Det vil si at noen kristne tilber i tempelet foran alteret, mens andre kun tilber ute i tempelforgården.

 

Som en referanse, var det vel en god del som drev en slags torghandel med dyr og fugler like utenfor templet på Jesu tid. En kan tenke seg at det var masse ståk der, kjøp og salg og kurring fra duer og breking fra lam. Dette syns- og hørselsinntrykket gjorde at Jesus ble oppbrakt og faktisk jagde bort alle disse handelsfolkene fra tempelplassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...