Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lov med "kufanger"? regler for lysbruk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nå gått til anskaffelse av en vw caravelle. Tenkte jeg skulle sette på en sånn kufanger med extralys i.

Men, så hører jeg det at det plutselig ikke er lov lenger. stemmer dette?? hvis man har tüv og alt annet iorden, så er det vel ingen grunn til å gjøre dette ulovlig?

 

Også var det en ting til. hvis jeg nå ikke setter på en kufanger, men bare extra lys,(bøttelykter) , så har jeg vurdert xenon istedenfor halogen. finnes det noen syke regler på dette også?

Og har dere evt noen forslag til hvilke lykter som vil se bra ut på bilen. og evt hvilke lykter som er noe å satse på.

 

 

 

 

takker for alle innspill

post-114656-1236327499_thumb.jpg

Endret av audifreek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan montere kufanger som er typegodkjent i henhold til direktiv 2005/66/EF.

(gjelder for personbiler og varebiler med en totalvekt på 3500 kg).

 

Hvis kufangeren har godkjenningsmerking av "varig" type (f.eks; stanset inn i stålet) behøver du ikke å vise bilen på en trafikkstasjon, men du må ha med godkjenningspapirene i bilen når du er ute og kjører.

 

 

Når det gjelder Xenonpærer i 1000-metere, så skal du ikke bekymre deg så veldig hvis du bruker det...

Lenke til kommentar

Fjernlys får du hos de som selger bilrekvisita, som Torshov, BilXtra, Mekonomen osv. Hva du anser som en grei pris veit jeg ikke, men skal du ha Xenonlykter så må du fort vekk regne med 6000++ for et par. Skal du ha litt størrelse på lyktene går det fort vekk noen tusenlapper til.

 

Hvis du ikke vil bruke så mye på ekstralys er Bosch Rallye Big Knick virkelig å anbefale. Disse er blant de beste halogenlampene, og de får du for en drøy tusenlapp for paret. Hva som er tillatt med ekstralys mtp. lysmengde må nesten du sjekke opp selv. Regler finner du i lys-tråden her på forumet, og merkingen på originallyktene på bilen din.

 

En ting som er litt skummelt med for mye ekstralys er at overgangen mellom fjernlys og nærlys bli veldig stor. Har øynene vendt seg til godt fjernlys blir sikten kortere når du går ned til nærlys enn om du hadde hatt dårlige fjernlys.

Lenke til kommentar

hei og takk

 

joa jeg skal ha xenon extralykter, det har jeg bestemt meg for. 6000 + ja hehe, er nok litt mere enn jeg regnet med. men da er vel lyset 10 ganger bedre enn vanlig halogen også tenker og håper jeg.

jeg hadde håpet på å få tak i xenon med samme str som hella 3000.

 

er det mulig å kjøpe hella 3000 og bygge de om med xenon evt da??

Lenke til kommentar
Det er ingen regler mot xenon i fjernlys. Reglene for lysmengde gjelder i forbindelse med kjørelysene.

 

Der må jeg nok "arrestere" deg, E godkjenningen faller bort om du putter xenonlys

i ekstralys godkjent for halogenpærer. Det tar et trenet øye ca 2sek under en

kontroll å finne ut at bøttelyktene har en lyskilde som ikke hører hjemme der.

 

Mange kjører faktisk ulovlig selv med godkjente halogenlykter, ganske enkelt fordi

det samlede referansetallet på bilens egene fjærnlys og ekstralyktene langt overstiger

100%

 

Eks:

 

La oss si at bilen egene lykter har et referansetall oppgitt til 27% pr lykt.

 

27%*2= 54%

 

Det vil si at bilenes egene fjernlys gir 54% av den tillatte lysmengden.

 

54%-100%=46

 

Så da har vi 46% å gå på, så deler vi dette på 2. Da finner vi ut hvor

stort referansetall ekstralyktene kan ha pr st.

 

46%/2= 23%

 

Mao referansetallet pr ekstralykt kan ikke være mer en 23% det vil si at

en i dette tilfellet må gå for Rallye 3000 modellen med referansetall på

17,5% for å holde deg innenfor max verdien på 100%.

 

Håper det bvar forståelig. :)

Lenke til kommentar

Det som skjer om man putter på for mye lys er at man mister totalt oversikten over det som ligger utenfor veien fordi for mye lys går rett forover. Er rimelig skummelt å kjøre dersom du ser godt på 500 meters avstand, men ser ingenting på 100 meters avstand. Øker du lysmengden langt frem, må du også øke den på nært hold, og det klarer du ikke med bare ett sett med ekstralys. Dette er gjerne også resultatet ved ettermontering av xenonpærer i halogenreflektorer. Det er svært vanskelig å se det om man ikke vet helt sikkert hva man skal se etter.. men man erfarer det fort når man står kødd oppi en elg eller noe som man ikke så. En annen ting er at dersom man sprer for mye lys forover (=høyt referansetall), så må man slå av lysene sine lenge før når man møter andre biler. Er ikke den største fordelen å måtte kjøre 200 meter med nærlys, mens møtende bil lovlig kan bruke fjernlys.

 

Det finne selvsagt unntak her, så ikke regn det som total 100% fakta i alle tilfeller.

 

Forskjellen mellom halogen og xenon er ikke så stor som mange skal ha det til. Xenon ekstralys har mange ulemper som halogenlykter ikke har som kan oppveie for reduksjon i lysmengden. Alle, og da mener jeg sånn ca. alle, "tester" og slikt man finner som konkluderer med den ekstreme forskjellen mellom halogen og xenon bruker standardpærer, som gir ca. halvparten eller mindre lys som de beste pærene som er å få tak i. En liten pæreoppgradering er ofte alt som skal til for å konvertere en elendig lykt til en brukbar en, og en brukbar til en meget bra.

 

Å "konvertere" fra halogen og xenon gir aldri fordelene som xenonlykter har. Xenonpæra er ikke forbedringen i lykten, den bare grunnen til at forbedringene kan gjøres. Den større lysmengden blir brukt til å enten 1) gjøre lykten mindre og fortsatt ikke redusere lyset (gjelder nærlys/prosjeksjonslykter), samt 2) spre lyset over et større område.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...