Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For oss som vil ha 5 på nynorskeksamen


Anbefalte innlegg

Jeg tok oppgave 6 jeg og. Jeg glemte å skrive hvilken oppgave jeg valgte, men det er jo åpenbart at jeg tok nummer 6. Vil sensor trekke mye på grunn av at jeg glemte dette?

 

Jeg har gjort noe liknende, og jeg har funnet ut at det er mye opp til sensor. Kan vel egentlig gjøre alt fra å gi 2 til å ikke bry seg. Jeg ber til høyere makter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...

--- Noen som har noen andre tips? 

 

 

Jeg synes listen i første post er helt feil utgangspunkt. Det verste man kan gjøre er nemlig å oversette en tekst ord for ord mellom bokmål og nynorsk. Skal man få bedre karakter enn 2-3 i nynorsk uten å få rene gavepakken aldeles ufortjent fra læreren må man "tenke nynorsk" når man skriver nynorsk, Kan man ikke det kan man ikke nynorsk, da skriver man et "sørpenorsk" og bør selvsagt ha karakter deretter. Bruker man slike "ordlister" ukritisk da blir man avslørt på null komma svisj hos dem som kan nynorsk.

 

Det er egentlig med nynorsk som med engelsk. Det blir ikke særlig overbevisende engelsk om man oversetter "og så sa jeg" med "and then said I", selv om ingen av ordene i seg selv er feil. Det blir dårlig rett og slett fordi man bygger setninger på en helt annen måte når man skriver norsk enn når man skriver engelsk. Akkurat slik er det også når man "oversetter" fra bokmål til nynorsk

 

Så mitt beste tips: Lær forskjellen på hvordan setninger er bygget opp på bokmål og nynorsk. Beste metode for det er å lese nynorsk. Masse nynorsk og god nynorsk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå er jeg ekstremt lite opptatt av nynorsk, og har ingen planer om å lese mer enn jeg må på nynorsk. Vet dette høres veldig barnslig ut, men timefordelingen i norsk i VG1 og VG2, tilsier at bokmål (hovedmål for meg) er langt viktigere enn nynorsk. For eksempel var heldagsprøven, jeg hadde i norsk denne uken, lagt opp slik at kortsvar (250 ord) skal være på nynorsk og lagsvar (1000 ord) skal være på bokmål. 
Den ordlista i førstepost har redda meg en del ganger før :)

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ditt valg, men dersom den ordlisten (alene) har reddet noen karakter har lykken vært langt bedre enn forstanden. Man kan selvfølgelig alltid spekulere i at den som retter ikke kan nynorsk, men den spekulasjonen når man nok en god del lengre med på en skole hvor lærere avskyr nynorsk like mye som elever og kan nynynorsk like dårlig dem enn på en eksamen når det virkelig gjelder og sensorene er fra skoler hvor lærerne kan nynorsk? Husk: Man kan overbevise om at "and then said I" er helt strålende engelsk også når den andre ikke kan engelsk, men straks man møter en som kan engelsk har man ikke en sjanse lengre.

 

Man verken kan vente eller fortjener å få god karakter i noe fag man ikke vil arbeide med - og dette var altså en tråd for den som ville ha 5 i nynorsk. Får man 5 i nynorsk uten å kunne språkets setningsbygning har man fått noe man overhodet ikke fortjener og fått noe man avsløres på at man overhodet ikke fortjener første gang det gjelder.

 

Hva hjelper det om man får en god karakter man ikke fortjener når man avsløres i å ha fått nettopp det første gang det gjelder? Hvilken tillit får da den andre til de andre karaktererene?

 

Nei, er man "ekstremt lite opptatt" av et fag skal man selvfølgelig også ha en karakter som viser akkurat det - enten faget er nynorsk, matematikk eller gymnastikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...