Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Måle nettverkshastighet


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Jeg har kjøpt meg en ny trådløs dlink 624+ og trådløst nettverkskort(108mbits).

(følgelig er jeg super spent på hvor mye dette utstyre klarer å levere når det står sammen og alle "turboer" er koblet inn)

 

Finnes det noen applikasjon man kan bruke for å måle effektiv hastighet på nettet?

 

Tenker da på en applikasjon som gir mulighet til å teste med en stor fil type 1gig, mange små som tilsammen blir f.eks 1 gig og en kombinasjon av en stor 0,5gig + mange små tilsammen 0,5 gig..

Ikke minst vil jeg kunne gjøre de samme testene med og uten wep, wpa forskjellig grad av kryptering osv osv.

 

De har jo tester av trådløst utstyr på barbara.no men det står ikke oppgitt hvordan de måler ytelsen i testene..

 

/vonGrepa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjører du XP kan du gå i Task manager og se på nettverksbruk.

 

Der står det hvor rask oppkobling du er på og hvor mange % av den du bruker. Enkel hodergnng: Oppkoblingshastighet 100mbps Bruk: 60 % altså 60 mbps.

Nå ja..

 

Det gir jo ikke akkurat den effekten jeg vil.. Jeg vil jo gjerne måle effektiv overføring.. Nettverks bruken vil jo vise overhead osv..

 

Kanskje jeg bare skal lage en enkel batch fil som sier printer ut dato og tid, kopierer ønsket fil(er) og så skriver ut tiden når den er ferdig..

Da kan jeg jo dele og gange og herje meg frem til effektiv netteverks hastighet..

Men det er jo litt tungvindt da.. og siden jeg er et matte geni er det jo nødt til å gå noe galt med alle mega bits og kilo bits og giga byte og konverteringer og shit..

 

det må da finnes små kjekke applikasjoner som gjør dette på samme måte som man kan måle cpu og gpu med pcmark/3d mark...

 

/vonGrepa

Lenke til kommentar

Netiq har en slik endpoint klient som man kan legge inn på maksiner som man skal måle mellom. installert så et prog som heter qcheck på den maskinen man måler med. Dette bør helst ikke være en av maskinen som det skal måles i mellom.

 

progene kan lastes ned fra netiq sin nettside og er gratis

Lenke til kommentar
Aida32 (desverre ikke lenger i utvikling) har en funksjon som måler hastighet. En maskin er server, en annen er klient, og så får du opp grafer på hvor fort den laster ned.  :w00t:

 

 

KNurven Skrevet 03/06/2004 : 11:01

Netiq har en slik endpoint klient som man kan legge inn på maksiner som man skal måle mellom. installert så et prog som heter qcheck på den maskinen man måler med. Dette bør helst ikke være en av maskinen som det skal måles i mellom.

 

progene kan lastes ned fra netiq sin nettside og er gratis

 

 

OK.. fett.

 

Har jo Aida på maskinen min hjemme.. typisk.. man har verktøyene man trenger men vet det ikke :-)

 

Skal også laste ned å teste det andre alternativet..

 

Takk for gode tips!

 

Hjem å teste etter jobb :-)

Lenke til kommentar
Din side har testet den.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=102880

 

...

Jepp..

 

Har også sett andre tester..

 

Problemet mitt var at jeg utifra nettverksmonitoren og oppgitte fakta fikk beskjed om at jeg kjørte 54Mbps.(og skalaen vil ikke vise høyere tall)

Og som artikkelen sier er det ingen instillinger for å få den til å kjøre fortere..

 

Ettersom jeg har et 108Mbps kort skulle jo dette utstyret ha levert mer en 54Mbps..

 

Dessuten er det jo alltid moro å se effektiv ytelse.. de kom jo aldri høyere en 59,8 Mbits men klarer jeg å komme like høyt på maks så er jeg fornøyd..

 

I barabara.no testen oppnådde det vel bare rundt 33Mbps som maks (men da ikke men 108 nettverkskort..)

 

/vonGrepa

Lenke til kommentar
Problemet mitt var at jeg utifra nettverksmonitoren og oppgitte fakta fikk beskjed om at jeg kjørte 54Mbps.(og skalaen vil ikke vise høyere tall)

Og som artikkelen sier er det ingen instillinger for å få den til å kjøre fortere..

 

Ettersom jeg har et 108Mbps kort skulle jo dette utstyret ha levert mer en 54Mbps..

Vel, i slike sammenhenger kan man nesten ane et lite samarbeid mellom m$ og wlan-produsenten. Siden du teoretisk sett ut i fra de 108mbps bare får kanskje 30-40 at absolute max, og windows fremdeles viser 50-60-70mpbs, viser jo bare at enten måler windows heeelt feil (meget sannsynlig), eller så er det bevisst :roll:

 

Uansett, har aldri helt sett vitsen med 108mbps. Kommer det i det hele tatt opp "Connected, 108mbps" når du kobler opp?

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at filoverføring over msn oppnår en høyere datastrøm en vanlig explorer overføring, i et lokalt nettverk.. DU meter måler realtime all ned og oppstrøms overføring over nettverkskortet. I DU meter er det også en stoppeklokke funksjon som måler helt nøyaktig overført data, på tidelssekundet..

 

Et kjekt lite program..

Lenke til kommentar

 

Uansett, har aldri helt sett vitsen med 108mbps. Kommer det i det hele tatt opp "Connected, 108mbps" når du kobler opp?

 

Nei hos meg vises det som maks 54mbps.

 

Men det kan jo være fordi 624+ ikke egentlig har støtte for 108 bare 54mbs..

Men din side sier jo at de testet den til over 54Mbs effektivt så noe må det jo ha for seg..

 

Det som er helt klart er uansett at overføringen av reelle data går latterlig tregt.. Mulig at tekstfiler osv kan komme opp mot 54mbs men når det gjelder et vanlig utvalg av filer på disken så går det seigt som bare f...

 

Tok en måling med netcps og fikk 1.9 og det var på 100% signal når nettverkskortets antenne omrent rørte routeren sin antenne..

(skal si noe om rekke vidde også, men det tar jeg i ny post.)

 

Alt i alt til nå er jeg hvertfall meget skuffet over effekt og rekkevidde på dette utstyret.

 

/vonGrepa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...