Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor ble ikke prins Daniel (Sverige) kronprins? Fordi Carl Philip allerede er det?


Gjest gjest19

Anbefalte innlegg

Gjest gjest19

Etter det kongelige bryllupet i Sverige tok sted i helgen som var, ble jeg litt interessert i Kongefamilien i Sverige og her i Norge.

 

Det jeg la merke til under sermonien var at HKH KP Victoria ble referert til som "Kronprinsesse", mens hennes make, Prins Daniel, ble referert til som nettopp det, "Prins". Merkelig, tenkte jeg, så jeg bestemte meg for å undersøke litt.

 

Det viser seg at det allerede finnes en Kronprins av Sverige, nemelig Kronprins Carl Philip, som er den to år yngre broren til HKH KP Victoria, og at det da ikke kan være to kronprinser. Dette er forståelig; HKH KP Victoria ble kronet Kronprinsesse, mens hennes yngre bror ble kronet kronprins.

 

Jeg begynte å stusse over dette da jeg så litt på den norske Kongefamilien.

 

Her er det HKH KP Haakon Magnus som er kronprins. Han er også, på lik linje med KP Carl Philip, to år yngre enn sin storesøster. Men HKH Prinsesse Märtha Louise er IKKE kronet kronprinsesse, slik som HKH KP Victoria av Sverige er.

 

Noen som kan gi noen svar på hvorfor det er slik? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar delvis feil. Carl Philip ble født kronprins fordi det i lengre tid har vært mennene som arvet kongedømmet (agnatisk tronfølge), uansett om de måtte ha eldre søstre. I 1980 ble dette opphevet ved en grunnlovsendring (i Sverige), og Victoria, som er hans eldste søster, ble tronarving.

 

Grunnen til at prins Daniel ikke kan bli kronprins er ikke fordi det allerede eksisterte en kronprins (noe det heller ikke gjorde), men fordi de som gifter seg med kronprinsessen aldri kan bli konge. Et eksempel på dette er Danmark, hvor prins Henrik er gift med dronning Margrethe II, uten at det gjorde han til konge.

 

(PS: Emnetittelen brøt tre-ords-regelen og har blitt endret)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...