Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Alkohol i hjemmet med småbarn


  

108 stemmer

  1. 1. Er det greit å nye alkohol hjemme når man har barn?

    • Ja. (ubetinget)
      7
    • Nei, overhodet ikke.
      6
    • Ja, med moderasjon. IKKE beruselse. Et glass til maten eller fotballkampen er greit
      86
    • Ja, men kun ved helt spesielle anledninger
      4
    • Ja, men kun når barna ikke er hjemme/sover, ikke når de kan se det
      5
    • Nei, men med visse unntak utover de nevnt(utdyp i tråden)
      0


Anbefalte innlegg

Er det bare å drikke i vei med barna i stua, må man vente til de har lagt seg, kun på bursdagen, eller skal man holde alkohol totalt ute av hus og sinn?

Hva med lettøl og alkoholfri vin? (små barn skjønner nok ikke forskjellen)

 

Jeg og fruen har diskutert dette litt. Situasjonen er ikke reell for oss(vi har ikke barn), men den er jo det for veldig mange.

-Hva er din personlige mening om saken, og hva begrunner du den med?

-Hva sier forskningen om temaet?(jeg setter stor pris på om noen finner godt materiale om emnet)

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg oppbevarer alkohol i huset uten betenkeligheter og har heller ingen problem med å nyte drikken selv om det ikke er en offentlig flaggdag eller andre spesielle anledninger. Er det torsdag, mandag eller lørdag og eg vil slappe av med et glass vin eller øl så gjør eg det.

 

Men eg drikker aldri så mye at eg blir beruset. En boks eller to. Kanskje et par glass vin osv.

 

Slik vokste eg opp med alkohol og føler dermed at eg har et naturlig forhold til det. :)

Lenke til kommentar

Alt med måte er ikkje det noke som heiter.

 

Trur ikkje det er mange barn som har blitt skadelidande av at foreldra har tatt seg ein fest av og til. Men det er sjølvsagt viktig at foreldra ikkje blir overstadig berusa om dei også skal passe på barna (om dei ikkje har barnevakt).

 

Ellers så er dette ein måte å lære barna gode alkoholvaner om du er litt bevist rundt dit eige forbruk av alkohol.

Trur det er viktig å vise at 1 øl ikkje nødvenigvis er lik flatfyll.

Lenke til kommentar

Eg oppbevarer alkohol i huset uten betenkeligheter og har heller ingen problem med å nyte drikken selv om det ikke er en offentlig flaggdag eller andre spesielle anledninger. Er det torsdag, mandag eller lørdag og eg vil slappe av med et glass vin eller øl så gjør eg det.

 

Men eg drikker aldri så mye at eg blir beruset. En boks eller to. Kanskje et par glass vin osv.

 

Slik vokste eg opp med alkohol og føler dermed at eg har et naturlig forhold til det. :)

Hvor gamle er ungen(e) din(e)? Drikker du så de ser det?

 

Personlig er jeg mye av lik oppfatning som Avatar - at moderat, fornuftig alkoholbruk i hjemmet lærer barn at det er mulig å ha et sundt forhold til det, ikke bare fyll og forfall.

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært på ett par festlige lag med barn til stede, der det har gått med langt over 1 øl.

Dette, ubetinget, syntes jeg blir feil, men hvis man har med riktige folk som vet å moderere både oppførsel og inntak selv om man kommer i overkant god stemning mener jeg er greit.

Man må også være veldig obs på at personer kan endre litt personlighet, dette påvirker barna mer enn man tror.

Kan f.eks nevne at jeg var på en fest med ett barn til stede på nyttårsaften, hun hadde en kjempefin kveld, selv om det var berusede folk til stede.

Jeg var også beruset, noe hun ikke merket. Jeg snakket med henne dagen etter, hun trodde ikke på at jeg hadde drukket alkohol i det hele tatt(nei, hul løy ikke).

Men, overstadig berusede folk skal holdes langt unna barna, det samme gjelder folk som "tar av" når de drikker.

 

Alt med måte, man skal være veldig forsiktig når man har berusede folk sammen med barn.

Lenke til kommentar
Gjest klikk-klakk

Jeg synes helt klart det er greit å drikke en øl når barna er tilstede, men jeg synes ikke foreldrene skal drikke seg beruset, i det minste bør en av foreldrene holde seg edru. Dette er selvfølgelig aldersavhengig, tror ikke en 16 åring ville tatt så mye skade av det. :p

 

Det er flere årsaker til at jeg ikke synes foreldrene skal drikke seg fulle med barn til stede:

- foreldrene er forbilder for barna og barna vil ofte ønske å gjøre som foreldrene

- fyll og fest kan fort gjøre barna redde (har selv stesøsken som hadde en mor som drakk en del, skjedde flere ganger at de ringte faren midt på natten fordi de var redde)

- foreldrene har et ansvar for barna, hva om det skjer en ulykke på natten eller barnet blir sykt? (eks. barnet slutter å puste mens det sover) og begge foreldrene er fulle? Reflekser og dømmekraft blir raskt svekket når man er full

- i tillegg er det ikke alle som blir like hyggelige i fylla, bråk og krangling mellom mor og far midt på natten er nok ikke for barnets beste..

 

Etter min mening skal det ikke være nødvendig å drikke så ofte at man ikke kan skaffe seg barnevakt de gangene man er ute på rall:p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror og håper de fleste er enige om at fyll ikke skal forekomme med barn(a) tilstede. Det diskusjonen egentlig går på, er hvorvidt det skal være greit for far å ta seg én øl til fotballkampen, eller for mor å ta seg et glass vin i badekaret. Uten å skjule det fra barna.

Lenke til kommentar
Gjest Mette

Hei, jeg er enig. Det å ta en glass øl eller vin er ikke noe problem for de fleste, men fyll og barn hører ikke sammen.

Tror de fleste klarer å stanse etter et par øl.

Det som er trist å se er tenåringsbarn som må komme og hente/støtte foreldre hjem fra puben fordi de er for fulle til å gå selv. :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Helt enig med de andre her.

 

For to måneder siden var jeg på skoleavslutning for førskole-unger, og 1-4 klassinger, på en skole der jeg bor. Alderen var vel rundt 4-9 år på elevene. Avslutningsfesten begynte rundt klokken 6 om kvelden. Da vi kom sto det en stor flaske Whisky, sodavann, 5 store øl og brus på bordet. Ble lettere sjokkert som den enkle nordmann jeg er. Folk drakk og koste seg, mens ungene hadde diverse dansenummer på scenen som de fremførte. Vi fikk også servert mye mat. Rundt ett bord satt 5 bevæpnede politifolk å drakk. Alt gikk rolig for seg, men etterhvert som klokken gikk mot 9 begynte et rockeband å spill på scenen. Både fulle folk og smårollinger svinget seg i dansen og alle så ut til å storkose seg. Vi gikk hjem sånn rundt midnatt, og begge ungene var helt utslitt av all dansingen.

 

Ellers merker jeg at ungene følger litt ekstra med når vi drikker. De blir lett skeptisk hvis vi gjør en tabbe som å miste noe. Da er det med en gang å spørre om man er full, selv om man bare har tatt en øl. Bortsett fra det er de generelt nyskjerrig, og liker å komme med dystre gloser som de har snappet opp ett eller annet sted om at det ikke er bra å drikke alkohol.

 

Selv drikker jeg nesten utelukkende øl og gjerne bare 3 store flasker, som er holder i mengder for meg. Har aldri likt følelsen av å bli full. Så de har enda ikke fått gleden av å se meg gå ustødig eller gjøre andre dumme ting som de forbinder med fulle folk.

 

Selv likte jeg heller ikke særlig fulle folk da jeg var liten. Husker det var noen ungdommer rundt om der jeg bodde som drakk en del i helgene og som likte å kødde med oss unger. Jeg husker jeg trodde de var farlige og sprang som bare pokker når jeg så de. Jeg var kanskje bare 4-5 år den gang og hadde lite forhold til fulle folk ettersom det bare var fattern som tok seg et par øl og dermed ikke kunne se noen ting på han.

 

Hans filosofi har også alltid vert å ikke drikke på høytidsdager som jul eller nyttår så lenge vi søsken var små.

Lenke til kommentar

Som flere allerede har nevnt, må man skille mellom fyll og det å ta seg et glss vin/øl. Det er ikke det samme. Se på andre land, feks. Frankrike, der det er helt vanlig å drikke vin til feks. middagen, med unger til stede. Jeg tviler sterkt på at barn tar noen som helst skade av det.

 

Fyll derimot hører ikke hjemme ilag med barn i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Som flere allerede har nevnt, må man skille mellom fyll og det å ta seg et glss vin/øl. Det er ikke det samme. Se på andre land, feks. Frankrike, der det er helt vanlig å drikke vin til feks. middagen, med unger til stede. Jeg tviler sterkt på at barn tar noen som helst skade av det.

 

Fyll derimot hører ikke hjemme ilag med barn i det hele tatt.

 

Det er også vanlig i middelhavslandene at barn får utvannet vin til maten.

Lenke til kommentar

Jeg tror og håper de fleste er enige om at fyll ikke skal forekomme med barn(a) tilstede. Det diskusjonen egentlig går på, er hvorvidt det skal være greit for far å ta seg én øl til fotballkampen, eller for mor å ta seg et glass vin i badekaret. Uten å skjule det fra barna.

Jeg har selv vokst opp med slik bruk av alkolhol i hjemmet synlig så langt tilbake jeg kan huske. Tror absolutt ikke barn tar skade av å se dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror og håper de fleste er enige om at fyll ikke skal forekomme med barn(a) tilstede. Det diskusjonen egentlig går på, er hvorvidt det skal være greit for far å ta seg én øl til fotballkampen, eller for mor å ta seg et glass vin i badekaret. Uten å skjule det fra barna.

Jeg har selv vokst opp med slik bruk av alkolhol i hjemmet synlig så langt tilbake jeg kan huske. Tror absolutt ikke barn tar skade av å se dette.

For forskningens skyld - hvilket forhold hadde DU(og andre) til alkohol som tenåring da?

Tror vi foreldrene ufarliggjør alkohol ved å nyte det beskjedent, så ungene begynner å drikke tidligere? Drikker de mer eller mindre, tidligere eller senere?

 

Jeg personlig har alltid hatt en hunch om at de som aldri har sett, smakt eller opplevd alkohol hjemmefra, blir de mest nysgjerrige i 14-15årsalderen, og dermed går på en større smell enn de som faktisk har sett litt hjemme og dermed har en slags erfaring med hvor store mengder som er "vanlig", og hva som er lite og mye.

Lenke til kommentar
Gjest Grålom

Hei. Jeg mener og tror at barna har det best med minst mulig alkohol i hjemmet.

Uansett om du "bare" drikker 3 øl så blir du beruset.

 

Er oppvokst i en familie hvor alkohol ikke var tabu, og det var alkohol fremme flere dager i uken, som f.eks. til midag. Ikke noe missbruk eller alkoholisme, men det var vanlig at det var fremme.

Har famile i Nord Norge. Der de bor er det tradisjon at når du er 15 år så kan du drikke og være med på fest. Var 16 år selv første gang jeg var skikkelig beruset.

Der er foreldre for det ofte med på samme fest som barna. Man kan jo si at det på en måte var trygt da du alltid hadde noen kjente rundt deg som var voksne, og som kunne få deg hjem hvis det ble for ille.

Syntes det da var morsomt og det ble mye festing. Men ser i ettertid at mange av de jeg kjente der har problemer med alkohol i dag.

 

Når jeg vokste opp og flyttet for meg selv pleide jeg også å ta en øl eller et glass vin nesten hver dag. Helg og alkohol hang sammen. Når jeg ble litt eldre 30+ så drakk jeg nokk ca 3-2 1/2 litere el lignende i vin hver dag, det var blitt en vane.

Var ikke alkoholiker, men det var en vane å alltid drikke litt, spesielt før man la seg.

Etter et samlivsbrudd flyttet jeg for meg selv og da merket jeg at dette ble et problem.

Drakk ikke mye, men merket at jeg "lengtet" etter kveldsølen. En dag hadde jeg ikke noe å drikke og ble sur/irritert. Høres kansje litt rart ut, men dette skremte meg, og jeg innså at det "lille" jeg drakk var jeg avhengig av.

Kuttet ut å ta en øl eller vin hver dag. Merket faktisk at det gikk noen dager før trangen til en 1/2liter ga seg. Og etter kun kort tid var det ikke noe problem.

I dag drikker jeg kansje 6 1/2litere øl i løpet av 1 år.

Har innsett at det faktisk var rusen ikke smaken som gjorde meg "avhengig" av kveldspilsen.

Nå klarer jeg ikke å drikke meg full, det er ikke noe jeg vil eller ønsker.

Syntes det er ubehagelig å kjenne at man blir litt susete i hodet, og begynner å tenke på hvordan det er å ha "hangover".

 

Selv mener jeg at jeg ikke har annlegg for å bli alkoholiker, men har erfart at ved daglig inntak av alkohol blir man avhengig. Dette gjeller alle.

Hvis du som tar deg 1-2 øl eller et par glass vin hver dag og mener at du ikke er avhengig så prøv å dropp det en uke.

 

Ut i fra mine erfaringer så mener jeg at barn ikke bør lære at alkohol er ok i hverdagen.

Lenke til kommentar

Jeg tror og håper de fleste er enige om at fyll ikke skal forekomme med barn(a) tilstede. Det diskusjonen egentlig går på, er hvorvidt det skal være greit for far å ta seg én øl til fotballkampen, eller for mor å ta seg et glass vin i badekaret. Uten å skjule det fra barna.

Jeg har selv vokst opp med slik bruk av alkolhol i hjemmet synlig så langt tilbake jeg kan huske. Tror absolutt ikke barn tar skade av å se dette.

For forskningens skyld - hvilket forhold hadde DU(og andre) til alkohol som tenåring da?

Tror vi foreldrene ufarliggjør alkohol ved å nyte det beskjedent, så ungene begynner å drikke tidligere? Drikker de mer eller mindre, tidligere eller senere?

 

Jeg personlig har alltid hatt en hunch om at de som aldri har sett, smakt eller opplevd alkohol hjemmefra, blir de mest nysgjerrige i 14-15årsalderen, og dermed går på en større smell enn de som faktisk har sett litt hjemme og dermed har en slags erfaring med hvor store mengder som er "vanlig", og hva som er lite og mye.

Husker ikke hvor tidlig det var, men tror det var da jeg rundet 12 jeg fikk tilbud om et glass vin til maten når mine foreledre drakk dette. Jeg smakte vel en gang eller to, og smaken var absolutt ikke noe for meg. Mener også å huske at den var vannet ut. Jeg hadde aldri den smellen så mange 14-15 åringer opplever. Jeg følte aldri noe behov for å drikke så mye, og det var vel ikke før jeg var 18 det ble inntatt store mengder i løpet av en kveld. Om dette skyldes at alkohol i begrensede mengder "alltid" har hatt en plass hjemme eller ei skal jeg ikke si noe om, der tilsier mine erfaringer både og.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...