Gå til innhold

Har fått jobbtilbud. Hvor mye kan jeg kreve i lønn?!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er utlending og har fått tilbud om stilling som rådgiver i den offentlige. Jeg har ingen anelse om hvor mye jeg kan kreve i lønn og hva som er vanlig i Norge i forhold til lønnsforhandling. Jeg har høyere utdanning på 5 år og 1 års tilleggstudie fra mitt hjemland, plus 3,5 år dokumentert erfaring fra det samme feltet også fra mitt hjemland. Jeg har også erfaring fra andre felter i privat virksomhet knyttet delvis til den aktuelle jobben.

Jeg behersker flytende 3 språk og har mange kurs som er relevante til den stilllingen. Jeg har jobbet i Norge før i et privat firma og hadde følelsen at jeg er utnyttet fra min arbeidsgiver. Lønna mi la mye under det som jeg hørte var minimum lønn i den stilling i den bedriften.

Nåværende arbeidsgiver nevnte at lønnen i den stillingen er mellom 300 000 og 400 000 men han forventer at jeg skal foreslå noe selv. Jeg vil ikke gjette same feil igjen og forhandle meg dåligere betingelser.

Kan noen hjelpe meg???!

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan jeg :roll: Jeg bare tenker hva som er vanlig i Norge. I mitt hjemland er det ikke vanlig å kreve for mye hvis dere vet hva jeg mener... og de flester får mye dåligere lønn enn det som tilsvarer deres utdanning og erfaring siden det er arbeidsgiveren som bestemmer og ingen spør oss om lønnskrav.

Derfor er jeg ikke vant til sånne spørsmål og ble positivt overrasket. Men samtidig vil jeg ikke ha en følelse at jeg ble utnyttet som før. Til å være ærlig jeg tror ikke at jeg kan får så mye som 450 000 til å begynne med.... I forbindelse med opplæring ... arbeidssystemet er litt andreledes her enn i mitt hjemland og jeg tror at jeg trenger opplæring uansett. Jeg ville bare høre om jeg kan kreve lønn bare pga min utdanning eller også ansinitet fra mitt hjemland og hvor mye synes dere kan jeg forhandle i overnevnte ramene ???

 

 

Vel om den vanlige lønnen ligger mellom 3 og 400 000, så kan du jo si på grunn av din bakgrunn og din erfaring at du krever 450 000. Da det blir mye billigere for de å ansette deg, enn å ansette en uten erfaring og bruke masse ressurser på å lære han/hun opp.
Lenke til kommentar

Ja det er vanlig å få det spørsmålet her i Norge. Og som de grådige gribbene vi er, så er det heller ikke uvanlig å kreve mer en det du bør ha. Arbeidsgiver har nok allerede satt en grense for hvor mye de har råd å betale deg, men vil kanskje strekke seg litt lenger enn det hvis du krever noe som ikke er så mye høyere enn grensen arbeidsgiveren satt. Det kommer veldig an på forklaringen til hvorfor du vil ha såpass høy lønn.

 

Det er vanskelig å komme med konkrete tall om du ikke sier hva stillingen din er. Du kan også søke litt på nettet etter fagorganisasjoner som omfatter det yrket du søker på. Og så ringe de og høre hva du bør kreve.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Ja, det viktigste er å ha gode argumenter. Kanskje jeg ikke forventer noen konkrete svar her på lønnsnivå. Jeg ville bare høre mer om hvordan Normenn bruke å forhandle lønn med arbeidsgivere og hva slags argumentasjon er vanlig som høres fornuftig og ikke dumt eller uhøflig. Er det noen argument for eksampel at jeg vil ta opp tilleg studie i Norge i forhold til den stillingen og derfor trenger jeg mer i lønn? Eller skal jeg bare forholde meg til det som jeg har nå som utdanning og erfaring?

 

Ja det er vanlig å få det spørsmålet her i Norge. Og som de grådige gribbene vi er, så er det heller ikke uvanlig å kreve mer en det du bør ha. Arbeidsgiver har nok allerede satt en grense for hvor mye de har råd å betale deg, men vil kanskje strekke seg litt lenger enn det hvis du krever noe som ikke er så mye høyere enn grensen arbeidsgiveren satt. Det kommer veldig an på forklaringen til hvorfor du vil ha såpass høy lønn.

 

Det er vanskelig å komme med konkrete tall om du ikke sier hva stillingen din er. Du kan også søke litt på nettet etter fagorganisasjoner som omfatter det yrket du søker på. Og så ringe de og høre hva du bør kreve.

Lenke til kommentar

Du sier bare det du synes er viktig. Trenger ikke planlegge så mye. Vær deg selv, fortell vitser om du vil. De fleste arbeidsgivere setter personlighet veldig høyt på listen når de plukker ut nye folk. Dette må du se litt an. Hvordan intervjueren er.

 

Hvorfor har du tenkt å ta opp tilleggsstudie? Er du ikke godt nok kvalifisert til jobben? Er du ikke opptatt av å ha fritid etter jobb? Vil tilleggstudiene dine ta timer bort fra jobben?

 

Det kan fort bli fryktelig travelt å jobbe, deretter gå skole, deretter gjøre lekser, deretter være med familie/venner hver eneste dag.

Lenke til kommentar

statlege og kommunale utlyste stillinger gir ein peikepinne på kva lønnsnivå dei er villige til å gje.

 

450K kan vere lite men det kan og vere ekstermt mykje forlagt alt etter kva utdanning ein har.

IT, Juss og økonomi er det ikkje uvanlig med slike lønninger statlig, derimot typiske saksbehandler-stillinger er nok lønna mykje lavare.

Tittelen angir også ei lønnsramme f.eks rådgiver:

Stillingen er plassert i statlig lønnsregulativ som rådgiver kode 1434, lønnstrinn 42 - 60 (kr 336 500 - 459 900 pr. år).

 

Økonomutdanning:

Lønnsplassering vil skje på bakgrunn av utdanning, kvalifikasjoner og ansiennitet, enten som rådgiver (stillingskode 1434, ltr 50-65, f.t. bto. kr 384 900-505 600) eller seniorrådgiver (stillingskode 1364, ltr 60-70 f.t. bto. kr 459 900-554 200). Høyere lønn kan vurderes ved særskilt godt kvalifiserte personer.

 

 

 

 

For stillinga rådgiver ifølge talla frå lønnsoppgjeret juli 2008 så gjelder det for

Den generelle tittelen rådgiver

 

90.500 RÅDGIVER

1434 Rådgiver 41-69

1364 Seniorrådgiver 58-90

 

Noko som gir for rådgiver 331000-543700

Seniorrådgiver 443700 - 920000

 

3,5års erfaring og relevante kurs bør vel gi det mellom 5-8 lønnstrinn over grunnbeløpet

om det er it, økonomi eller juss-relatert ville eg nok ha plussa på 2-3 lønnstrinn

så ein plass mellom 45-50 kan vere reellt å spørre om (353 - 420)

 

Også Teknas lønnstatestikk viser at 3,5 års erfaring med 5 åring utdannelse gir ca 400k i nitt for statlig sektor (ca det same for kommunal)

 

 

IT, Juss og økonomi er det ikkje uvanlig med slike lønninger statlig, derimot typiske saksbehandler-stillinger er nok lønna mykje lavare.

Tittelen angir også ei lønnsramme f.eks rådgiver:

Stillingen er plassert i statlig lønnsregulativ som rådgiver kode 1434, lønnstrinn 42 - 60 (kr 336 500 - 459 900 pr. år).

 

Økonomutdanning:

Lønnsplassering vil skje på bakgrunn av utdanning, kvalifikasjoner og ansiennitet, enten som rådgiver (stillingskode 1434, ltr 50-65, f.t. bto. kr 384 900-505 600) eller seniorrådgiver (stillingskode 1364, ltr 60-70 f.t. bto. kr 459 900-554 200). Høyere lønn kan vurderes ved særskilt godt kvalifiserte personer.

 

 

Om du ser på denne sida så står det lista opp kva forventa lønn til dei ulike stillingsbenevnelsene ligger på. I utgangspunktet kan ein vel rekne med 0 års erfaring på grunnlønna og 15 år på topplønna (grovt delt opp)

 

Der det er berre referert til lønnsrammer så er det denne _ http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=2056

 

Og lønnstrinna ligger her: http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.a...965#SPH-7.1.2.1

 

Edit la til utklipp frå linkene

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...