Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har du sprøyteskrekk?


Annipanni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gutt, 21 år.

Jeg har hatt sprøyteskrekk så og si hele livet, tiltross for at jeg har fått veldig mange av dem (over 15 operasjoner, så har fått min dose kan man si), skal forklare åssen det foregår:

Når jeg ser sprøyta så kjennes det ut som at pusten slåes ut av meg, jeg blir veldig urolig, kjenner kvalmen kommer. Når de da skal stikke meg, så pleier jeg å se på at de stikker, det ender somregel med at jeg glemmer å puste og er så anspent at jeg kunne blitt sammenlignet med en statue.

 

Når sprøyta er satt og blodprøve blir tatt f.eks, så sitter jeg konstakt og skjelver, spenner meg og puster utrolig lite, til det er over. Da går det kanskje 30 sekunder før jeg plutselig må kaste opp.

 

I de værste tilfellene så blir alt ganske "distorted", fargene blir utrolig sterke og begynner å pulsere, om ting ikke blir mørkere, og det føles ut som at jeg skal besvime, at rommet blir mindre og presset sammen, så kaster jeg opp noen ganger, mens det føles ut som at magen vrenger seg og svetta renner tilsvarende niagara falls.

 

Utrolig kjedelig, men det er vel noe som bare sitter. Jeg har heldigvis klart meg de 2-3 siste sprøytene jeg har tatt, men det er vel hos tannlegen det er værst, da det tar veldig lang tid å finne nervene i kjeften.

 

Vet ikke hvorfor det er sånn, er vel noe som bare har bygd på seg siden jeg var liten og var redd for sprøyter fordi dem fakta gjorde vondt. Var en gang også 2 lærere som kasta meg i bakken og holdt meg nede for å sette en vaksine, kanskje det også har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...