Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nutrilett spørsmål


neeeeii

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-182691

Fant den på 15 minutter denne gangen :)

 

www.krepublishers.com/02-Journals/JHE/JHE-26-0-000-09-Web/JHE-26-3-000-09-Abst-PDF/JHE-26-3-197-09-1776-Mukherjee-S/JHE-26-3-197-09-1776-Mukherjee-S-Tt.pdf

 

All you need to know, i tillegg har palmeolje en hel rekke andre positive sider som ikke er tatt for seg i forskningsartikkelen.

 

www.palmoilhealth.org/health-and-nutrition/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er så forbanna irriterende med denne kampanjen mot palmeolje er at de bare bytter ut oljen med andre herdede "plastikkoljer"... Som jeg kaller det.

 

Så når man nå er kvitt palmeolje i mange produkter, så kommer det noe som er like fælt. Det har ikke noe å si om palmeolje i naturlig og ubearbeidet tilstand er sunt eller ikke, vegetabilske oljer som brukes i matprodukter i dag er rævkjørt.

 

Dessuten er ikke slike oljer noe man trenger i kostholdet, det øker bare mengden Omega 6 man får i oss, som man allerede har et veldig usunt nivå av. Mens det optimale er lik eller mindre enn Omega 3 så har vi gjerne 15-20 ganger mer Omega 6.

 

Dessuten så klarer ikke kroppen å ta opp dette på en effektiv måte, ihvertfall Omega 3 (ALA). Ang. Omega 6 så tipper jeg det er det samme.

 

Men det er ganske få oljer som har et høyere Omega 3-ratio, rapsolje er en av de beste på dette. Olivenolje som mange sverger på har vel rundt 7 ganger mer O6. Raps er en av de mest optimale med 2,5x mer.

 

 

Om palmeolje ikke er usunt skal jeg ikke påstå noe om, men du finner ikke ekte uberørt palmeolje. Og det er det som er problemet. Jeg hadde ikke hatt noe problem med vegetabilske oljer om jeg visste kilden var god og fersk. Hvis man ser bort ifra at det har negativ påvirkning på Omega-ratio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...