Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nylig fjernet blindtarm - problemer med urinering/avføring


MilKman'

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fjernet nylig blindtarmen grunnet blindtarmsinfeksjon. Jeg ble operert fredag 17. klokken 19:30.

Operasjonen gikk smertefritt, bortsett fra at jeg måtte få kateter etter operasjonen fordi jeg ikke klarte å urinere på eget initiativ (Ikke særlig digg).

 

Før operasjonen hadde jeg ikke avføring mellom onsdag og fredag, og jeg "fører av" (?) normalt hver dag.
Fra klokken 12:00 på fredag, t.o.m lørdags morgen måtte jeg faste, altså ingen matinntak i denne perioden.

 

Da jeg kom hjem på lørdag spiste jeg én grandiosa klokken 14:00 og en klokken 00:00.

Dagen etter spiste jeg også take-away pizza (Forholdsvis lite, 3-4 stykker) og idag har jeg spist en mindre porsjon kylling og fløtepoteter.

 

Jeg har heller ikke bajset siden fredag og frem til idag.

Er dette noe som følger med en slik operasjon?

 

En annen ting er at jeg sliter litt med å urinere stående. Det er mulig jeg ikke klarer å slappe av, men jeg må altså sitte å urinere. Og det tar litt tid for å starte, i tillegg ganske lang tid før jeg blir ferdig.

 

Er det noen som har noen som har opplevd det samme?

 

 

Endret av MilKman'
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er normalt å være obstipert etter en operasjon i tarmen. den kommer som regel i gang iløpet av uken. unngå rask karbo mat, og pizza og etc. spis frukt og grønt.

 

generelt slik spørsmål bør du henvende deg til legen din om i fremtiden- særlig når du har blitt opperert.

 

med vennlig hilsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er normalt å være obstipert etter en operasjon i tarmen. den kommer som regel i gang iløpet av uken. unngå rask karbo mat, og pizza og etc. spis frukt og grønt.

 

generelt slik spørsmål bør du henvende deg til legen din om i fremtiden- særlig når du har blitt opperert.

 

med vennlig hilsen

Legen er selvfølgelig første tanke, men fastlegen er ikke tilgjengelig på denne tiden av døgnet, dessverre.

Det er interessant info, dette med kosthold.

Du har ingen gode teorier i forhold til dette med urinering etc?

Kjennes mest ut som at jeg ikke klarer å slappe av, og dermed klarer jeg aldri å "tømme meg" helt, om du forstår. Må bruke krefter på å presse, men det er av ingen nytte, da jeg av automatikk strammer lukkemuskelen. Jææla irriterende..

Lenke til kommentar

Tja, kan jo være noen av virkemidlene i medisinene du fikk før / i operasjonen kan slå ut på urinveiene , faktisk så kan det være en logisk forklaring når alt som kommer inn skal ut (og dermed kan det kanskje slå ut litt der).

 

Uansett om du har ubehag / smerter så ringer du til sykehuset og rådfører deg videre med dem , mye rart som kan skje etter en operasjon og det er bedre å være føre var , spesielt om du merker at magen din er litt hard osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er normalt å være obstipert etter en operasjon i tarmen. den kommer som regel i gang iløpet av uken. unngå rask karbo mat, og pizza og etc. spis frukt og grønt.

 

generelt slik spørsmål bør du henvende deg til legen din om i fremtiden- særlig når du har blitt opperert.

 

med vennlig hilsen

Legen er selvfølgelig første tanke, men fastlegen er ikke tilgjengelig på denne tiden av døgnet, dessverre.

Det er interessant info, dette med kosthold.

Du har ingen gode teorier i forhold til dette med urinering etc?

Kjennes mest ut som at jeg ikke klarer å slappe av, og dermed klarer jeg aldri å "tømme meg" helt, om du forstår. Må bruke krefter på å presse, men det er av ingen nytte, da jeg av automatikk strammer lukkemuskelen. Jææla irriterende..

 

Det kan oppstår ødemer i buken etter en operasjon, kroppen blir også satt ut en stund etter operasjon. ting kan ta tid. ja som sagt du kontakter legen( på sykehuset) og rådfører deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, kan jo være noen av virkemidlene i medisinene du fikk før / i operasjonen kan slå ut på urinveiene , faktisk så kan det være en logisk forklaring når alt som kommer inn skal ut (og dermed kan det kanskje slå ut litt der).

 

Uansett om du har ubehag / smerter så ringer du til sykehuset og rådfører deg videre med dem , mye rart som kan skje etter en operasjon og det er bedre å være føre var , spesielt om du merker at magen din er litt hard osv.

 

Jeg fikk ingen medikamenter før operasjonen, faktisk. Kun narkose og deretter voltaren, tramadol og paracet (Én dose). Jeg fikk no VELDIG sterke bedøvende midler i magemusklene i etterkant av operasjonen fordi jeg ikke klarte å slappe av skikkelig. De satt en sprøyte i det tredje laget magemuskler, på begge sider av magen. Mulig det kan ha noe med det å gjøre? Jeg syns det er merkelig at det skal vare så lenge, men.

 

Jeg har ingen ubehag eller smerter bortsett fra i operasjonssårene. Dessverre har jeg heller ikke lagt merke til om jeg har hard mage, da jeg ikke har hatt muligheten enda.

 

Urineringsproblemene oppleves i form av at jeg har "startvansker", det tar lang tid å bli ferdig fordi det er en forholdsvis tynn stråle, om det er av interesse å vite. Det første som slår meg er at jeg plutselig har fått prostatakreft, men det skal vel ikke bare komme sånn helt plutselig..

 

 

Setter forresten pris på svarene deres!

Lenke til kommentar

Bruker du opiater nå? Tramadol kan gjøre det vanskelig og urinere.

Jeg bruker tramadol nå. Jeg har brukt det tidligere også ifbm en kneoperasjon og hadde aldri problemer med dette da :\ Derimot bruker jeg Diclonefac ratiopharm 50mg, noe jeg aldri har brukt. Dette skal visst kun være betennelses-/inflammasjonsdempende.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...