Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konsentrasjonsvansker


Felhart

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er en gutt i begynelsen av 20-årene som virkelig merker hardkjøret jeg må igjennom i en vanlig hverdag. Sitter hver dag og angrer på at jeg ikke har valgt noe å jobbe med noe litt mer praktisk, ettersom jeg bare blir mer og mer klar over hvor elendig jeg er til å konsentrere meg i forhold til andre personer.

 

Jeg har vurdert og gå til legen for å teste en eventuell diagnose, og muligens få en resept på noe stimulerende som kan hjelpe meg å fokusere og sitte i ro. Men jeg tør liksom ikke, siden jeg føler det muligens er litt rart at det har tatt meg godt og vel 15 år til å finne ut at jeg muligens trenger litt hjelp. Hva tror dere?

Endret av Felhart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme problemet. Klarer fint å gjøre det alle andre gjør, men jeg må bruke MYE mer tid. Det er også enkelte dager hvor jeg ikke kan konsentrere meg i det hele tatt. Jeg finner at tre ting hjelper:

 

Det første er og alltid trene i en halvtime hver morgen. I mitt tilfelle så hjelper det til med å fokusere.

 

Det andre er å ta fem minutters pauser når du leser, men da mener jeg ikke pauser der du ser på facebook, eller andre ting. Jeg mener å lukke øyene og slappe av. Jeg har kommet frem til at konsentrasjonen min er på sitt beste i begynnelsen og på slutten når jeg leser noe. I teorien vil det da være bedre å sette seg mål om å lese ti sider, ta en fem minutters pause, for så å lese ti nye sider istedet for å ha et mål om lese 50 sider uten pause, for der vil det være mer stoff i midten som jeg ikke vil være konsentrert på.

 

Hvis du har orket å lese så langt, så anbefaler jeg deg å ta denne testen her. Jeg kommer til å liste 10 ord, du får ett minutt på lese på de og huske de. Etter ett minutt har gått skal du prøve å skrive så mange ord du klarer ut i fra det du husker. Rekkefølge har ingenting å si.

 

Datamaskin

Smertestillende

Kirketårn

Vaskemaskin

Kaktus

Hundevalp

Bløtkake

Regnvann

Nøkkelknippe

Toalett

 

Hvis du er som meg, vil de fleste av ordene du har skrevet opp bestå av de første og de siste. Dette skal på en måte bevise hvor konsentrasjonen din ligger, og det skal også bevise hvorfor det er bedre for deg å lese kort i stedet for langt.

 

Det siste som fungerer for meg er å ta nikotin med kaffe under lesing. Kan ikke si at jeg vil anbefale det, men det fungerer for meg så lenge jeg barer bruker det før lesing. Jeg bruker el-cigarett for nikotin hvis du lurte på det. Håper noe av dette var forståelig, og at det kanskje også hjelper deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...