Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trene med migrene?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det rimte!

 

Vel, dealen her er at jeg har til tider migrene som mange andre, og vesentlig flere anfall nå etter jeg ble fratatt betablokkeren min.

 

Saken er den at føler (og frykter) at den kommer hyppigere når jeg trener, derfor har jeg roa veldig ned på treninga, noe jeg ikke ønsker.

 

Er det noen som har migrene som trener? (Styrketrening først og fremst)

Hvordan er det for deg, og hva gjør du som forebygger?



Anonymous poster hash: 7aa47...97f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble fratatt betablokkerne fordi jeg hadde hvilepuls nedom 32 slag i minuttet.

 

Ble lagt inn og måtte bråstoppe samme dagen. Det jeg ikke forstår, er at 1) de trappa ikke ned, og 2) jeg har gått på de i 4 år uten å merke noe problem.

 

Horten Market:

Jeg skal unngå å ha for høy puls og for høyt blodtrykk over lengre tid, så jeg holder meg forsåvidt til vekttrening hvor jeg kjenner etter selv kontra løping. (Har litt overvekt, så kan ikke løpe mye av gangen.)

 

Legen min nevnte noe om sumitriptan eller noe, som angivelig var et nytt "vidundermiddel" mot migrene (trakk visst sammen de årene som fororsaket migrene?) noen som har erfaring med disse?



Anonymous poster hash: 7aa47...97f
Lenke til kommentar

heisann!

det var nå greit at B-blokkeren ble tatt vekk, siden pulsen var så av.det er jo ikke bare bre å gå på den medisinen heller for det medfører andre bivirkninger med seg.( blant annet kalde extrimiteter, impotens, og nedsatt yteevne ved trening og gange.)

det var egentlig litt rart at -Triptan medisin ikke var prøvd ut på deg før du begynte på fast blodtrykkmedisin. Men det er nå greit at du først får muligheten til det nå. Det er ikke nytt, har vært brukt minst i 5-6 år nå. de finnes jo i spray form, sugetablett og vanlig tablett. brukes som anfalskupperende- ikke profylaktisk som ved blodtrykksmedisinen. så de hjelpe deg ikke med å unngå å få annfall, men anfallene varer kortere og i mildere grad når du tar medisinene i det du merker at du får aura eller migrene ubehag. tar du det sent i sent i forløpet eksempel 1- 2 timer etter smertene har startet, gir det lite hjelp selv om du tar medisinen. De er ganske dyre, men om du har migrene får du dem på blåresept fra legen. ( spray og smeltetablett er best).

hvis du har flere 3 anfall i måndten ( uten betablokker) og hvor du må være hjemme pga det, er det mulighet for å bruke en annen type blodtrykksmedisin som er mer gunstig iforhold til vanlig kroppsfunksjon. Betablokker er ingen førstehånds preparat for migrene,

 

med vennlig hilsen:)

Lenke til kommentar

Vil først si at jeg fikk ikke betablokkeren pga migrene, den fikk jeg pga de ville lage en "grense" for pulsen min.

 

Men si meg, det står jo noe om kronisk hodepine ogsåvidere ved bruk av disse triptanene? Jeg synes den høres litt skummel ut, egentlig.

 

Jeg har ikke anfall så ofte, men det kommer fort hvis jeg f.eks går lenge uten å spise, eller trener. Dette er utrolig irrriterende, når jeg prøver å gå ned i vekt men får smake salva hver gang hehe.



Anonymous poster hash: 7aa47...97f
Lenke til kommentar

Hvis du har anfall 2 ganger i uka eller mer, eller kraftige anfall 2 ganger i måneden eller mer, eller spesielt kraftige anfall bør du prøve forebyggende medisiner. Pga at du får anfall av å ikke spise vil jeg tro det passer med nervesystemstabiliserende medisiner som Orfiril eller Lamictal. Du bør til en nevrolog som kan med hodepine for å få valgt den rette medisinen.

 

Imigran kan gi økte anfall hvis du bruker den mer enn 9 ganger i måneden, for Paracet og Ibux er grensen 15 ganger i måneden (til sammen). Om du bruker Imigran 1-2 ganger i måneden skal det ikke være noe problem.

 

Alle som starter migrenebehandling skal få resept på imigran, det har staten bestemt.

Lenke til kommentar

Okei, vel, jeg får heldigvis ikke så "kraftige" anfall, har aura i en 10-20min, så går det en 5-10 min før jeg får hodepine, hodepinen er mer sviende og pulserende, og kanskje jeg blir litt kvalm.

Jeg er heldigvis ikke en som besvimer/spyr eller MÅ ligge under dyna/slå huet i veggen heldigvis.

 

Men etter et par medisiner med mye bivikrninger så har jeg blitt veldig observant på medisnbruk, og er ikke så engasjert i å prøve nye medisiner pga frykt for fæle bivirkninger, så si meg, åssen fungerer disse nervesystemstabilisatorene?



Anonymous poster hash: 7aa47...97f
Lenke til kommentar

"nervesystemstabilisatorene"

Dette er bare et annet (og mer beskrivende) navn på det som kalles epilepsimedisiner. De hemmer forskjellige signaler i hjernen så de ikke blir for sterke/kort tid i mellom. Ut i fra en diffus idé om at istarten av migrene-anfallet går det for mye signaler noen steder i hjernen.

 

Lamictal og Orfiril har lite bivirkninger, men er heller ikke så effektive. Den mest effektivt mot migrene heter Topimax, og den har kraftige bivirkninger. En nevrolog som kjenner bedre til medisinene og deg kan velge ut den som er best for deg.

 

Førstevalg for å forebygge migrene bruker å være atacand (blodtrykksmedisin), men den får du neppe når du heller ikke tåler betablokkere (i så fall må den anbefales av en ekspert, ikke meg).

 

Et tredje alternativ er en gammel antidepressiva som nå brukes mest mot hodepine og for søvn og heter Sarotex. Denne har også relativt mye bivirkninger, bl.a vektøkning.

 

Hvis du ønsker behandling med medisiner (bortsett fra standard anfallsmedisin som imigran) ber du fastlegen om å henvist til nevrolog som er spesialist på hodepine. Få med i henvisningen pulsproblemene dine så nevrologen vet det når han skal velge medisin til deg.

 

Du må jo også passe på å spise regelmessig når du vet at det gir deg anfall å sulte. Kanskje en halv banan er nok til å forhindre anfall, uten at det hindrer deg i å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar

 

Okei, vel, jeg får heldigvis ikke så "kraftige" anfall, har aura i en 10-20min, så går det en 5-10 min før jeg får hodepine, hodepinen er mer sviende og pulserende, og kanskje jeg blir litt kvalm.

Jeg er heldigvis ikke en som besvimer/spyr eller MÅ ligge under dyna/slå huet i veggen heldigvis.

 

Men etter et par medisiner med mye bivikrninger så har jeg blitt veldig observant på medisnbruk, og er ikke så engasjert i å prøve nye medisiner pga frykt for fæle bivirkninger, så si meg, åssen fungerer disse nervesystemstabilisatorene?

 

Anonymous poster hash: 7aa47...97f

 

Hei, men da er det jo bare bra da at du får aura- for da får du et forvarsel på når plagene starter.- et tidsvindu for deg hvor du da kan ta anfallsupperende medisin, sånn at du står sterkt når først smertene kommer. Triptan har ikke særlig bivirkninger. Noe noe endog kan gjøre å kjøpe deg en pakke aspirin tabletter- dette kan også brukes som anfallskupperende. Men da skal du ta godt over vanlig dose. anbefalt dose er ca 1000 mg som engangsdose. ( Dvs cirka 3 tabletter avhengig av din størrelse, av eksepempel 300 mg tabletter) ikke les bivirkningsdelen på pakningsveiledningne genrelt!. Det forvirrer deg og det gjør heller deg mer bevist på hva du skal føle etter. så prøve å slutt med det!. er det alvrolige bivikrninger av en type medisin, hører du ofte det av legen i forkant eller hvis du spør.

 

slutt å tenk å på det han Tåkelur snakker om ang medisin fra nevrolog og etc.. det er mye man kan gi mot smerter i hode, men det spørs altid hva man skal overveie behandligen mot! behnadling med antiepileptika og antidepressiv og liknene- det har mer sannsynlig mer bivirkninger, enn plager du har akkurat nå. dette er sterke preparater som endrer på måten din hjerne fungerer på. - De som først kommer så langt med sin hodepine og ikke klarer seg med vanlig ordinær behandling fra fastlege, blir også fratatt ofte førerkortet sitt, fordi de da må gå på disse tunge medisinene.

 

dette var i hvert fall råd fr meg!

 

med vennlig hilsen

khan

(lege)

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk atacand som erstatning for betablokkeren, men legen som opererte hjertet mitt forstod ikke hvorfor de gav meg det, + jeg tror jeg fikk en del bivirkninger av dem, så de tok meg av.

 

SSRI har jeg også fått fra jeg var 12 til jeg var 18, så det vil jeg helst også unngå. Hehe.

 

Anonymous poster hash: 7aa47...97f

 

Det stemmer atacand kan gies mot hodepine, og det er god blodtrykkstablett som har omtrent ingen bivirkninger. Om en lege ikke forstår hvorfor du står på en medisin, betyr ikke at den medisinen er feil å bruke.! da må du be den legen som ikke forstår spørre ham som har satt deg på medisinen for årsaken hvis du selv da ikke klarer å forklare. hjertelege har ingenting med hodepinetablett å gjøre hvis du står på det, men han trodde vist nok at du stod på AT2 blokkeren for hjerte/blodtrkket, og derfor tok det vekk.

du bør snakke med din fastlege!

Lenke til kommentar

For å klarne opp:

Jeg fikk betablokker av hjertelegen(1) for å sette en "grense" på hjertet, så det ikke skulle overarbeides.

En annen lege (2) ved sykehuset jeg ble innlagt ved, tok dem vekk med umiddelbar virkning.

Lege (2) gav meg da atacand, da de angivelig trudde det fungerte på samme måte, og ville holde blodtrykket mitt nede.

Jeg ringte da lege(1) fordi jeg ville ha hans beslutning på dette, i og med at han opererte meg, han sa dropp atacanden. Fastlegen min så etter jeg sluttet på atacand at jeg hadde blodtrykk som en ti-åring, så han forstod heller ikke hvorfor jeg fikk dem.

 

Det vil da si at lege(2) gav meg på feil grunnlag.

 

Migrena har ingenting med atacanden jeg fikk å gjøre.
____________________________________________________________________________________

Så, sånn jeg forstår det så er det ingenting som faktisk forebygger i den forstand, så jeg må bare få aura og trøkke i meg noe for å gå igjennom det, okei.

Det jeg tar nå, er 1g med paracet (har aldri ibux liggende, så derfor uteblir det hehe).

 

Men åssen har triptanene fungert for dere?



Anonymous poster hash: 7aa47...97f
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...