Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvilken hostesaft smaker godt?


gunnar453

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

lol @ morfin.

 

Kan Jang smaker godt og er reseptfri.

 

Jäger funker på samme måte som Kan Jang, kanskje mer effektiv til og med.

 

Ellers har du hostesaft mot slimhoste på apoteket, og tabletter mot tørrhoste.

Lenke til kommentar

Bergensk brystbalsam smaker vidunderlig hvertfall (honning & lakris), men den er mer lindrende enn bekjempende.

 

Bisolvon eller Solvipect mot slim (sistnevnte smaker ikke så ille). Noskapin eller Cosylan (resept) mot tørrhoste, ingen av de to smaker noe særlig godt.

 

Jäger/whiskey og andre ting hjelper egentlig ingenting annet enn placeboeffekten. I beste fall har spriten en rensende effekt på hals og slimhinne, men rent fysiologisk vil alkoholen bare ha en forsterkende effekt på symptomene (altså det blir værre).

Lenke til kommentar

Det som kan løse opp slim er noe som heter acetyl-cystein. Dette må svelges og så inn i kroppen. Det finnes i brusetabletter på apoteket.

 

Også peppermynte/tigerbalsam/mentholatum løser opp slim vha lukta si.

 

Mot sår hals vil det meste som lager et slimbelegg hjelpe. Det beste er salvie-te. Det smaker dritt og slimete (hele poenget), men det er det eneste som virkelig funker.

 

Morfinstoffer (Cosylan) og Noskapin kan hjelpe mot å dempe hosterefleksen, men jeg skjønner ikke poenget med å ha dem i en hostesaft når man kan ta dem i tablettform. Disse må også spises og inn i kroppen for å virke, de virker ikke i halsen. Eneste grunnen til saft er at den er enklere å svelge.

 

Hosterefleksen må selvsagt ikke dempes når man er full av slim.

 

Bortsett fra dette er alt jeg har hørt om lite effektivt.

 

Edit: Dispril (aspirin oppløst i vann) funker også mot sår hals hvis den svelges sakte over sårheten så den får virke direkte der. Det samme gjør saltvann (men det svir veldig i starten).

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dere skriver som om Jägermeister er det eneste som duger. Det er flere andre urtebrenneviner som er vel så virksomme som dette, Fernet Branca, Underberg, Gammel dansk. Alle disse virker befordrende på fordøyelsen, i små doser! De har ingen spesiell effekt utenom dette, bortsett fra at de kan gjøre det morsommere å være syk ;).

Lenke til kommentar

 

Cosylan smaker godt! mmm

 

Hver sin smak. Jeg synes den smaker forferdelig, men med ondt skal ondt fordrives, heter det :).

 

Likte den ikke i begynnelsen selv, men etter måneder med kraftig hoste en gang hvor jeg drakk det 5-6 ganger hver dag så vokste smaken på meg, og sammen med litt overforbruk så synes jeg nå det smaker helt sykt godt. Ikke drukket det på sikkert 2 år nå da..... farlige saker...

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

 

 

Cosylan smaker godt! mmm

 

Hver sin smak. Jeg synes den smaker forferdelig, men med ondt skal ondt fordrives, heter det :).

 

Likte den ikke i begynnelsen selv, men etter måneder med kraftig hoste en gang hvor jeg drakk det 5-6 ganger hver dag så vokste smaken på meg, og sammen med litt overforbruk så synes jeg nå det smaker helt sykt godt. Ikke drukket det på sikkert 2 år nå da..... farlige saker...

 

 

Cosylan inneholder både morfin og alkohol, og det skal man være forsiktig med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...