Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sove med støy rundt seg


Kiiips

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ikke direkte tips, men husk at den dagen du får barn, så for all del, ikke la dem sove "stille". Ha litt bråk når dem sover, TVen på vanlig volum, lukke dører som vanlig og slikt, så ungen venner seg.

Mine foreldre var alltid veldig stille og forsiktig når søsteren min vokste opp på 80 tallet, og hun trenger det idag helt stille når hun skal sove. Med meg derimot var de ganske høylytte, slo med dører ved uhell og så videre, og jeg våkner sjeldent av noe annet enn vekkeklokke eller snorking. Kan fint stå noen og ringe på døra i en time før jeg våkner.

Lenke til kommentar

En jevn støy er noe annet enn uforutsigbar støy. En vifte eller susen fra en bekk kan de fleste venne seg til. Verre er støy fra barn, krangling, og ikke minst snorking. Jeg tenker med gru på alle som deler seng med en snorker. :)

 

Hva du kan gjøre med bråk fra naboen? Du har tatt de vennlige skritt allerede, uten bedring. Det er kanskje på tide å vise dem i praksis hva de holder på med. Når du går ut, om det så bare er et lite ærend, så setter du på TV og den verste musikken du kan finne, for full guffe. Etter noen dager med bråk kommer de kanskje på døra, men du er jo ikke hjemme. Skriv en lapp til dem om at bråket fra din leilighet vil fortsette inntil det blir rolig fra naboen. Og det holder du. Klarer de å holde ro en dag, så gjør du også det. Starter bråket igjen en annen dag, så straffer du dem med samme mynt. De lærer mønsteret etter hvert.

Lenke til kommentar

Nei ikke gjør det, du kommer ikke noen vei med å være rasshøl sjøl. I verste fall klager de andre naboene til politiet.

 

Bruk sov i ro, eller også sovemedisin. Da er du sikret søvn. Værste er å ikke gjøre noenting med det. Men du oppnår ingenting ved å bråke selv.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei ikke gjør det, du kommer ikke noen vei med å være rasshøl sjøl.

 

Det er ikke snakk om å være "rasshøl", men å ta igjen med samme mynt, dersom andre virkemidler ikke fungerer. Det er ikke alle som er i stand til å skjønne hva de gjør med andre før de merker det på kroppen selv.

 

Om det virker? Det finnes faktisk en egen CD med lyder av gneldrende bikkje, sur fiolinøving, bråkete unger, eller manges favoritt: Høylytt sex. Så noen har tenkt på dette før.

 

Ta hevn på bråkete naboer

Noisy neighbours revenge cd mp3

 

Du bør sende et varsel til naboene om dette, så de skjønner hva som skjer, og hva de skal gjøre for å unngå problemet. Løsning er nesten garantert.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Man skal alltid ta hensyn til naboene. Hva dette vil si varierer.

Det står som regel i leiekontrakt hva som gjelder, men det pleier å stå at det skal være ro rundt 2300 og det er også dette politet går etter.

 

Samtidig så skal vi ikke være grinebitere å innbille oss at livet er lydløst. Barnelek, litt musikk, høy radio for folk som har lite hørsel etc, eller tv med høy lyd for gamle som ikke hører så godt må vi regne med. Vi kan jo ikke være helt husNazi heller.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man er redd av å ikke høre vekkeklokken med slike sov i ro ørepropper så er det bare å kjøpe seg en smartklokke som f.eks pebble steel (har en slik selv).

 

Alarmen på denne får hele klokken til å vibrere kraftig og vekker deg ganske fort hehe (og madammen kan få sove i ro når jeg må stå opp tidligere). Batteriet varer rett under en uke, så den er ganske praktisk også.

Lenke til kommentar

Jeg er ekstremt lydvar og får problemer med å sove bare av å høre pusten av en annen person. Problemet er at jeg også har tinnitus, og den blir tydeligere hvis jeg bruker ørepropper til å blokke ut all lyd. Skulle ønske jeg kunne lære meg å sove i støy.

Sliter å med tinnitus å får ikke sove visst det er musestille, for da blir jeg bare å fokusere på pipelyden konstant. Jeg har vendt meg til å sovne til enten radio eller av å se en serie på laptopen å det fungerer fint.

Har merket visst man har radio på om natta, så er man ikke så var for andre lyder mens man sover.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt rart at folk med så stort behov for absolutt tystnad har klart å pådra seg tinnitus.

 

Men Tinnitus kan sef komme av alt fra yrke med mye støy til folk som hører dødmetall i full guffe fra hodetelefoner.

Man kan få tinnitus av mye rart, ikke bare pga hørselsskader. Tinnitus utløst av stress er ganske vanlig.

Lenke til kommentar

 

 

høy radio for folk som har lite hørsel etc

Ærlig talt, når folk har på så høy at de får hørselsskade, så gir det dem ikke rett til å øke volumet så det høres like høyt ut for dem som før.

 

 

Nei, da kan de heller få lov til å bruke hodetelefoner så de ikke plager alle rundt seg.

 

 

Pensjonister har ikke så ofte hodetelefoner. Det er mest kids og hififolk som bruker dette.

 

Jeg mener man må tåle litt av naboer, jeg gidder aldri klage på fester etc. Men jeg synes det hadde vært greit å fått beskjed på forhånd.

 

Etter 2300 så skal det sef være stilt, men jeg skjønner ikke at folk gidder klage på en litt høy radio som spiller gammaldans eller arabiskdans klokken 1800.

 

Men grinebitere klager på alt, de får vel ikke fred før de får seg et eget hus langt fra naboer. Hus-sjuk kaller jeg det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...