Gå til innhold

Oktoberfest 2015 - Ett fastobjektiv


Anbefalte innlegg

Tradisjon tro, så vi slår til med oktoberfest i år også.

Regler.

  • Du skal kun benytte et objektiv med fast brennvidde fra 1.oktober til 31.oktober (zoomer er ikke lov).
  • Du skal i utgangspunktet benytte samme sensorstørrelse under festen, men kan godt bytte mellom flere hus. Hvis du av forskjellige grunner må bytte til en annen sensorstørrelse, så skal det opplyses i førsteposten.
  • Det skal postes kun et offiselt bilde om dagen; har du alternativer kan de legges i en spoiler-tag.
  • Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato. Deltager-nivå prosjekt-oppgave er unntatt denne regelen; de kan poste flere bilder (eller alternative utgaver av samme bilde) fra en og samme shoot, fordelt over flere dager.
  • La bildene inneholde exif-info hvis mulig. Du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten.
  • Bilder i landskapsformat skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden og bilder i portrettformat skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.Info for å legge inn bilder finner dere her.
  • Når måneden er over, velger du de 4 bildene du liker best, så legger du de inn i galleriet. Dette er en tråd som blir opprettet i slutten av festen. De som deltar på prosjekt-oppgave nivå, presenterer den ferdige bildeserien sin.

Deltagernivå.

Du kan velge følgende aktivitetsnivå:

Hardcore: Du bruker det valgte objektivet til all fotografering denne måneden, også de bildene som ikke er relatert til oktoberfesten. Du leverer et bilde hver dag.

Entusiast: Du bruker det valgte objektivet til all fotografering relatert til denne festen og leverer et bilde hver dag. Du tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Minimumskravet er at du klarer å leverer et bilde 4 dager i uken, klarer du 7 så er det bonus. Du tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Prosjekt-oppgave: Du har valgt deg et konkret foto-prosjekt som i slutten av måneden skal ende opp i en bildeserie på 5-10 bilder. Du velger selv hvor ofte du vil ta bilder, og bilder tatt i en fotosesjon kan fordeles over flere dager; men maks. et bilde skal postes hver dag. Du bruker det valgte objektivet til all fotografering relatert til denne festen, og tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Deltagertråd.

Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering -> Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format:

Oktoberfest 2015 - brukernavn - objektiv

For eksempel:

Oktoberfest 2015 - tomsi42 - 42mm f/4.2

Bildene du legger ut skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden for bilder landskapsformat og 1024 piksler i høyden for bilder i portrettformat. Info for å legge inn bilder finner dere her.

Prosjekt-oppgave.

Pass på å velge et tydelig tema slik at du får en enhetlig serie. Det anbefales at du har minst fire foto-sesjoner i løpet av måneden og at det presenteres 3-4 bilder i uka. Det er også ok å poste alternative utgaver av et bilde (Husk å bruke spoiler-tag hvis den alternative utgaven ikke postes for seg selv). Ikke alle bildene som vises trenger å ende opp i bildeserien.

Den endelige bildeserien presenteres på slutten av måneden i galleri-tråden.

Frikort
På grunn av uforutsette hendelser, så kan det være at man blir forhindret i å ta bilder en dag (f.eks. syke barn). Derfor innfører vi frikort for Hardcore og Entusiast deltagerene. Hardcore får 2 frikort; entusiastene 4. Frikortet gjelder kun for en dag. Hardcore deltagerene kan også bruke frikortet for foto-oppgaver som bryter med utfordringen.

Etternølere
Hvis du ikke har fått med deg denne festen før den 1. oktober, så kan du fortsatt melde deg på i løpet av den første uken; da med deltagernivå kandidat eller pingle.

Hard-core og entusiaster som av forskjellige grunner ikke får registert seg i tide, men har tenkt seg å være med; dere kan registrere dere i ettertid så lenge dere starter den første.

Annet

For de som ønsker det; så må man gjerne ha ekstra utfordringer.

  • Man tar kun et bilde hver dag. Mao. Kun en eksponering om dagen.
  • Man skal ikke beskjære (croppe) bildet eller justere skjev horisont.
  • Konverte bildene til sort/hvitt
  • Ingen bearbeiding i Photoshop, GIMP, eller noe annet.

Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her.

Ein Prosit,
Tom
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Hvordan får jeg justert tittelen på min egen oktober-fest-tråd?

 

Til neste gang...

 

Gå til første innlegget i tråden din, velg "rediger" som dukker opp ved siden av "multisitat"-knappen. Velg "bruk full editor" og da kan du endre tittetl selv...

 

Takk for hint....sløvt av meg, men sånn er det med nye ting som skal gjøres første gangen....

Lenke til kommentar

Når det gjelder utfordring med fastobjektiv; er det lov å ta panoramasammensatte bilder?

 

 

Jeg har pleid å gjøre det iallefall (uten å ha fått kjeft for det...)

Det har vært godtatt tidligere, men etter at vi strammet inn i fjor, så mener jeg at vi ikke lenger godtar panorama. Poenget med festen er jo å bli kjent med brennvidden og bruke den som den er ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet jeg er en tanke sent ute, men kunne tenke meg å delta på oktoberfesten. Hadde planlagt å være med, men var på ferie da oktober startet og så ble bildene fra de første dagene liggende på PCen på jobben over en stund før jeg husket å ta dem med hjem. Uansett, har bilder fra en god del dager, i hvert fall nok for pinglenivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet jeg er en tanke sent ute, men kunne tenke meg å delta på oktoberfesten. Hadde planlagt å være med, men var på ferie da oktober startet og så ble bildene fra de første dagene liggende på PCen på jobben over en stund før jeg husket å ta dem med hjem. Uansett, har bilder fra en god del dager, i hvert fall nok for pinglenivå.

Da er du med :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...