Gå til innhold

Hjelp til søknad om sommerjobb


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge interessert meg for skriving, og kunne virkelig tenke meg en sommerjobb i en avis. Problemet mitt er at lokalavisene her i området hvor jeg bor ikke utlyser etter sommerarbeidere som meg, de har utløst stillinger på utdannede journalister. Selv har jeg tenkt til å utdanne meg som journalist, derfor tror jeg at en sommerjobb i en avis vil være en veldig god erfaring for meg.

Derfor vil jeg sende inn en jobbsøknad for å se om jeg kan få meg en liten jobb der i sommer.

 

Er det noen som har noen tips til meg for mulige formuleringer og ting jeg burde ta med i den søknaden slik at den blir best mulig?

På forhånd, takk :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lenge interessert meg for skriving, og kunne virkelig tenke meg en sommerjobb i en avis. Problemet mitt er at lokalavisene her i området hvor jeg bor ikke utlyser etter sommerarbeidere som meg, de har utløst stillinger på utdannede journalister. Selv har jeg tenkt til å utdanne meg som journalist, derfor tror jeg at en sommerjobb i en avis vil være en veldig god erfaring for meg.

Derfor vil jeg sende inn en jobbsøknad for å se om jeg kan få meg en liten jobb der i sommer.

 

Er det noen som har noen tips til meg for mulige formuleringer og ting jeg burde ta med i den søknaden slik at den blir best mulig?

På forhånd, takk :new_woot:

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html Den er veldig god, har skrevet mine søknader om sommerjobber ut i fra den.

 

Det viktigste er at du får med dine egenskaper og interesser. :thumbup:

Lenke til kommentar

Man trenger ikke nødvendigvis skrive en søknad, kan være mye lurere å møte opp hos en avis. Siden det i første omgang "bare" er snakk om en sommerjobb så er det ikke nødvendig at alt går helt formellt for seg.

 

Det er mye enklere for bedriften å treffe deg med en gang så slipper dem å måtte lese søknad og deretter å vurdere deg. Det finnes nok unntak da, men oftest er det enkleste det beste :p

 

 

Det er mye enklere å kaste en søknad i søppeldunken enn det er å ignorere at du har vært på besøk der. I alle tilfeller kan du sende en søknad etter besøket om dem ønsker det. Husk bare det å opptre korrekt, og ha klær på deg som passer til situasjonen.

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html Den er veldig god, har skrevet mine søknader om sommerjobber ut i fra den.

 

Det viktigste er at du får med dine egenskaper og interesser. :thumbup:

 

Må bare kommentere "og tillater meg med dette å søke den ledige stillingen som salgsjef." i eksemplet i linken. Synes det med å skrive at man tillater seg å skrive søknad er uheldig. Det får søkeren til å virke usikker på seg selv, og tafattig.

 

Jeg anbefaler at man skriver det direkte ut: "..og søker herved stillingen som salgssjef..."

 

Som sagt før; det enkleste er som regel det beste :p

Lenke til kommentar

Møt opp personlig med søknad. Sørg for at den ansvarlige (altså den som har personalansvar) får se deg personlig, og gi ham/henne søknaden. Ikke putt den i en postkasse eller lignende. Hvis det er en litt større avis, avtal møte med den ansvarlige. Eventuelt ring på forhånd.

 

I alle fall, møt opp personlig MED søknad, ikke bare møt opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann!

 

Går du videregående ?

Om du gjør det, hvilken linje befinner du deg på ?

 

Jeg selv går Medier og Kommunikasjon.

Det du kan selv gjøre, er å bare møte opp.

Ta med søknad, CV og vitnemål, fortelle dem rett i trynet hvorfor DU skal få jobben.

Er bare å møte opp med ett godt humør, fortelle grunnlaget du har.

Og om du noensinne har skrevet et leserinnlegg eller noe slikt, kan du ta det med deg og vise det frem.

 

Det viktigste du gjør er å overbevise dem, smile og fortelle hvorfor du burde jobbe der.

Om så hva, si at du gjerne begynner med å følge en journalist og jobber deg ut derifra!

 

Det å utarbeide en søknad er viktig, legger ved en mal:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Navnet ditt

Kontaktadressen din

Postnummer og poststed

E-post (om du sjekker denne jevnlig)

Telefon (gjerne fasttelefon, men alltid mobil) Sted og dato

 

Navn på firma

Navn på kontaktperson

Adresse

Postnummer og poststed

 

 

SØKNAD PÅ (STILLING) I (FIRMA) - (eventuelt referansenummer om dette er oppgitt.)

 

# Innledning: Hvem er du og hvilken stilling søker du på?

 

# Hvorfor har du lyst på jobben og hva gjør deg kvalifisert?

 

# Vil du utdype/fremheve noen spesielle punkter på CV-en kan du gjøre det her.

 

# Andre egenskaper du vil legge vekt på som ikke kommer frem i CV-en.

 

# Avslutning: Rund opp søknaden og skriv gjerne inn eventuelle kommentarer om når og hvor du kan best kontaktes.

 

 

 

Med vennlig hilsen

Navn

 

Vedlegg: (Antall, evt kort forklaring på stikkordsform.)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei

Jeg skulle skrive akkurat det samme spørsmål som du har stilt her, jeg har det samme interesse og tanke.

jeg skulle søke først på ei uke praksis jobb hos lokal avisen, jeg

ringte dem men jeg var ikke forbredt meg til å snakke med dem, jeg viste ikke hva skulle jeg si, så jeg klarte ikke å si de nødvendige tingene, da han sa: ,,nei vi trenger ikke noen,,men jeg viste hvis jeg kunne vært flinkere til å snakke med dem da jeg kunne få jobben, nå jeg lurer på sommerjobb hos dem, derfor jeg fikk også gode tipser fra svarene på ditt spørsmål.

 

 

en tips fra meg: forbredt deg godt før du snakker med dem, tenk over hva skal du snakke om

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...