Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Beinhinnebetennelse?


KA97

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge slitt med vonde legger når jeg går langt, fort, jogger og løper. Det er på framsiden av leggene og kjennest nesten ut som intens melkesyre, bare på framsiden, og at leggene skal sprenge. Har trodd dette var fordi jeg slutta å spille fotball etter 9 år, og at de var fordi jeg slutta helt å trene, men lurer nå på om det kan være beinhinnebetennelse? 

Har hatt dette veldig lenge, også vondt i ankler - men først nå når jeg fikk høre om beinhinnebetennelse skjønte jeg at det kanskje kunne være det?

Altså, dersom du har beinhinnebetennelse, kjennest de da ut som leggen skal sprenge?:p og kan dette eventuelt gå utover anklene etter hvert?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som det er det du har ja. Eg har slitt med det lenge. Og det verste med det er igrunn at om du først har fått det så er det vanskelig å bli 100% kvitt det. Og om du blir "kvitt" det så kommer det ofte og fort tilbake. Eneste rådet eg hr som eg selv gjorde var å ta det fullstendig med ro. INGEN løping og slike ting, for fortsetter du kan du risikere at det blir permanent.

Lenke til kommentar

Beinhinnebetennelse er så og si umulig og bli kvitt om du lar det gå for lang tid før du gjør tiltak (men ta det fra noen som slet med det jeg fikk beskjed om at var kronisk beinhinnebetennelse i seks år: det er mulig!) Det du beskriver høres ihvertfall ut som det jeg opplevde. Ta en lengre (6-8 ukers) pause fra løping, jobb med løpeteknikk, tøy leggene dine og kjøl de ned med is når det er nødvendig. Forhåpentligvis vil det gå over av seg selv.

 

Selv har jeg betalt titusenvis av kroner for spesialsåler, akupunktur, trykkbølgebehandling, fysioterapi og andre alternative behandlingsmetoder. Til slutt ville fysioterapeuten at jeg skulle vurdere kortisonsprøyter, og da jeg sa at jeg ikke var interessert i dette, fikk jeg beskjed om at det ikke var vits for meg å komme dit mer, fordi han ikke så noen progresjon. Beinhinnebetennelsen forsvant gradvis etter at jeg begynte med styrketrening (baseløft) og begynte å tøye leggene mine ordentlig. 

Lenke til kommentar

Beinhinnebetennelse, ja. Det er viktig å finne ut hvorfor muskelen reagerer. Ofte finner jeg at tibialis anterior er svak (fremre legghinne muskel), dette vil føre til åpenbare problemer ved løping og også gange. Ingen form for smertestillende eller massasje vil fikse dette, kun trening.

 

Av og til er den både svak og hjelpesløs. Det betyr at muskulaturen som skal hjelpe (tibialis posterior, leggene og peroenus) ikke bidrar i adekvat grad, som legger all vekt på den stakkars tibialis anterior. En vanlig situasjon.

 

Til sist har man en sterk muskel (tib anterior) som rett og slett er overarbeidet. Dette kan være pga svakheter i hofte, lår og også hjelpemuskler i legg og fot som ikke gjør jobben sin.

 

Som du ser, må det foretas en *riktig* evaluering for å finne ut hvilken av disse som stemmer med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...