Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor bestiller man skikkelige gentester?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Noen som har lenke/tips til noen bra firmaer på området?

 

Noen av testene på nett gir deg kun svar på om du er europeer eller om du har afrikansk blod i årene for å si det slik. Mye elendig, men dette er kanskje en følge bioteknologirådetes bestemmelser i EU, slik at man må bestille utenfor området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror 23andme er et seriøst firma, men de måtte endre tjenestene sine for en tid tilbake pga reguleringer i USA. 

 

Det ser ut som om de tilbyr "full pakke" til enkelte europeiske land, men Norge er ikke ett av dem. 

 

"... due to applicable regulations it is only available for customers with a shipping address in Denmark, Finland, Ireland, Sweden and the Netherlands."

Lenke til kommentar

Jeg har tatt gentest gjennom 23andme.

Dette var før FDA saken i usa, så jeg fikk med full pakke.

 

De viser hvir jeg og mine foreldre kommer fra, mamma sin side kommer fra et enormt område som dekker alt fra tyrkia til finland og langt inn i sentral Asia og nord russland (dette er da genetiske markører som er datert siste 15 000 årene Så ikke snakk historiske tider.

 

I samme tidsperspektiv kommer pappa sin del fra et mye mindre område i vest Europa, sør øst England, dagens Nederland bort til Normandie.

 

I nyere tid er jeg 95% nord europeer. Med 70+ % nordisk, jeg er også 0.9% askenazi jøde.

 

Jeg har 2.8% neanderthal DNA i meg.

 

Jeg har en markant økt sjanse for prostata kreft. Men ellers ingen store ting å passe på medisinsk.

For hver sykdom viser de hvor gode grunnlag de har for å si det de sier (altså hvor mye og god forsking som kan vise til det de sier der)

 

Jeg er også resistent mot den vanligste formen for omgangssyke.

Jeg bærer ikke på genet for cystisk fibrose så da vil ikke mine barn kunne få det (med mindre andre gen også kan føre til dette, som denne testen ikke tar testet )

 

Jeg har også funnet en DRØSS med 6+ menninger i Canada og USA.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...