Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gnålern's vei til et sunnere liv - en logg og erfaringstråd


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Jeg drikker 1-3 Burn bokser hver dag (485ml), det står på boksen at den har 0.03% koffein, tror det vil si ca 179mg (hvis jeg har regnet riktig).

 

Det er endel sukker (og kullsyre), og jeg har allerede ødelagt ei tann som skal trekkes. Men jeg har tydeligvis klart å redde de andre tennene pga oftere tannpuss.

 

Jeg sliter litt med angst, men langt fra så mye som før. Jeg veit ikke hvorfor, men hvis jeg er urolig, eller har noe tankekjør, så har jeg "tatt" meg selv å drikke 3-4 bokser iløpet av 5-6 timer.

 

Jeg prøver å kutte ned på drikkinga, og drikker litt iste istedenfor, slik at jeg får i meg det sukkeret jeg føler jeg har "behov" for.

 

Jeg har leggi merket til hvis jeg ikke har drukket noen på 3-4 dager, så blir jeg skikkelig angstfylt og lettere deprimert, jeg antar at det er dette som kalles abstinenser?

 

Jeg drikker ikke alkohol, sist gang var for ca et år siden da jeg drakk en halv boks med cider (0.5L), og fikk et skikkelig angstanfall (sikkert pga fordi jeg drakk cidereren for å ta en Sobril)

 

Så over til mine spørsmål:

  1. Hva er helserisikoene for å drikke for mye energdrikker?
  2. Hvordan kan jeg unngå abstinenser hvis jeg slutter å drikke dem?
  3. Er gradvis nedtrapping best?
  4. Burde jeg erstatte dem med noe hvis jeg slutter å drikke dem? Eller kan jeg bare bli avhengig av en ny ting?

 

Tittelen har blitt endret, gammel tittel: "Hva er helserisikoene for å drikke for mye energidrikker (RedBull, Burn o.l)?"
Se denne posten: http://www.diskusjon...4#entry22508850

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Videoannonse
Annonse

Dette er drikkbar junkfood. Prøv å begrense bruken og spar det til helgene. Angsten går nok også ned når du regulerer ned koffeinnivået og sukkernivået. Det er som regel B-vitaminer i disse drikkene som kan være positivt, så det kan være greit å kjøpe dette og ta isteden. Ikke særlig lurt å spise masse gulrotkake bare for å få i seg gulrot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har jo også de kjiipe sykdommene som tar litt tid å utvikle, som overvekt og sukkersyke... Ikke så gøy det heller. Å bytte ut sukkerholdig Redbull med enda mer sukret iste er nok ingen spesielt god idé.

Spis vitaminer, drikk vann, alternativt noe med kunstig søtning, og kom deg ut av sukkerets klamme hånd

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange av energidrikkene inneholder også diverse kjemikalier som kan være direkte helsefarlige over tid som aspartam (kunstig søtstoff) og ikke minst så er det også bevist en del hjerteinfarkt i sammenheng med inntak av Red Bull i visse doser ( som regel i kombinasjon med feks vodka) .

 

Husker ikke helt i farta den medisinske artikkelen på en større studie som ble gjort på dette men kan prøve å finne den til deg.

 

Hoppet over spørsmålene dine :

 

1 : Som jeg nevnte over , noen er relatert til hjerteproblemer ( ofte irregulær hjerterytme ) , angst , depresjoner , humørsvingninger osv. Energidrikker gir et kick til hjernen og så får man en kraftig down etterpå, man reagerer forskjellig på dette. Noen av innholdstoffene er kontroversielle og kan i værste fall forårsake kreft.

 

2 : Beste måten å unngå abstinenser er gradvis nedtrapping , prøv å redusere inntaket med 1 enhet per dag og stabiliser hver 2 dag. Går det for fort holder du nedtrappingen over en litt lengre periode. Viktig å fordele inntaket også over dagen.

 

3 : Som regel ja. Har trappet ned selv nå på Cola og fikk meg en trøkk , dvs jeg kuttet helt ut. Men nå går det bra.

4 : Ja, man kan bli avhengig av noe annet. Her går det på kaffe , men jeg ser det som helt nødvendig for å fungere da jeg har tvillinger og de er såpass små at det er vanskelig å få til en ordentlig døgnrytme. I fremtiden håper jeg å få til litt mindre kaffe per dag (er ikke så mye kaffe , så er helt akeptabelt).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Visst du sliter med angst, så vil koffein bare gjøre ting værre. Trenger jo selfølgelig ikke å være sånn for din del, men jeg merker at angsten kommer visst jeg drikker for mye kaffe, så jeg tar 2-3 kopper vanlig kaffe på morgenen å bytter til koffein fri kaffe etter det.

Det kreves rundt 40 kjemikalier for å fjerne koffein fra kaffe.

Det finnes koffein-fri te.

Lenke til kommentar

Media overdriver sterkt. I snart 3 år har jeg drukket energidrikker nesten hver eneste dag. Drikker ikke alkohol eller noe, bare brus og energidrikker. Jeg er verken overvektig eller har noen form for angst. Dette varierer sterkt fra person til person, vi er alle forskjellige. Skal selv slutte snart når jeg ser behov for det. Nam nam.

Lenke til kommentar
Det kreves rundt 40 kjemikalier for å fjerne koffein fra kaffe.

 

Kilde?

 

Det er, såvidt jeg kan se, diverse metoder. De varierer fra å bruke bare vann og filter, via CO2, til de mest "dramatiske". Sistnevnte bruker fortsatt vanligvis bare ett løsemiddel - og det er ikke akkurat noen heksekunst å sjekke om man holder seg under grenseverdiene for hvor mye som blir igjen i produktet.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Det er ekstremt mye sukker i energidrikker. Det er hovedsaklig derfor det er usunt. Koffeinmengden er ikke stort mere enn i vanlig kaffe. Men det er vel ikke så ofte man drikker en halvliter kaffe på en gang.

 

Sukkeret tar rotta på tennene dine, samme gjør syra. Pluss at du får i deg sukker overskudd som gjør at du blir feit. For blodsukkeret er det heller ikke ideelt, det skyter i været en time eller to etter, og går rett til bunns igjen, så du føler deg trøtt og slapp igjen. Kanskje mere trøtt enn vanlig. Det er sikkert derfor du føler for å ta en til etter noen timer, siden du sier du drikker 1-3 om dagen. Det er MYE hvis du regner sukkermengden om i sukkerbiter, f.eks.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Media overdriver sterkt. I snart 3 år har jeg drukket energidrikker nesten hver eneste dag. Drikker ikke alkohol eller noe, bare brus og energidrikker. Jeg er verken overvektig eller har noen form for angst. Dette varierer sterkt fra person til person, vi er alle forskjellige. Skal selv slutte snart når jeg ser behov for det. Nam nam.

 

Det er definitivt ikke sunt for systemet ditt, altså innsiden av kroppen. Brygger opp til sukkersyke og annet dritt, selvsagt blir farene redusert hvis du ellers har et godt kosthold, og det faktum at du ikke drikker alkohol stiller deg også godt an, men det blir jo ditt valg hvor mye du er villig til å utsette deg for.

Lenke til kommentar

 

Kilde?

I forhold til hva markedsføringen sier virker det som det finnes betydelige enklere metoder som benyttes nå, sågar noen uten kjemikalier uten at jeg skal begi meg inn på hvor effektivt dette er. Det kommer vel også an på hvor strenge krav man stiller til restnivået. Kilden var via et kurs, så jeg får ikke sjekket det direkte da det ikke fulgte med referanser.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Du har jo også de kjiipe sykdommene som tar litt tid å utvikle, som overvekt og sukkersyke... Ikke så gøy det heller. Å bytte ut sukkerholdig Redbull med enda mer sukret iste er nok ingen spesielt god idé.

Spis vitaminer, drikk vann, alternativt noe med kunstig søtning, og kom deg ut av sukkerets klamme hånd

Jeg er allerede overvektig, veier litt over 100kg og er ca 168cm høy. Skal prøve å drikke mer vann.

 

Mange av energidrikkene inneholder også diverse kjemikalier som kan være direkte helsefarlige over tid som aspartam (kunstig søtstoff) og ikke minst så er det også bevist en del hjerteinfarkt i sammenheng med inntak av Red Bull i visse doser ( som regel i kombinasjon med feks vodka) .

Husker ikke helt i farta den medisinske artikkelen på en større studie som ble gjort på dette men kan prøve å finne den til deg.

 

Hoppet over spørsmålene dine :

 

1 : Som jeg nevnte over , noen er relatert til hjerteproblemer ( ofte irregulær hjerterytme ) , angst , depresjoner , humørsvingninger osv. Energidrikker gir et kick til hjernen og så får man en kraftig down etterpå, man reagerer forskjellig på dette. Noen av innholdstoffene er kontroversielle og kan i værste fall forårsake kreft.

 

2 : Beste måten å unngå abstinenser er gradvis nedtrapping , prøv å redusere inntaket med 1 enhet per dag og stabiliser hver 2 dag. Går det for fort holder du nedtrappingen over en litt lengre periode. Viktig å fordele inntaket også over dagen.

 

3 : Som regel ja. Har trappet ned selv nå på Cola og fikk meg en trøkk , dvs jeg kuttet helt ut. Men nå går det bra.

4 : Ja, man kan bli avhengig av noe annet. Her går det på kaffe , men jeg ser det som helt nødvendig for å fungere da jeg har tvillinger og de er såpass små at det er vanskelig å få til en ordentlig døgnrytme. I fremtiden håper jeg å få til litt mindre kaffe per dag (er ikke så mye kaffe , så er helt akeptabelt).

Skal prøve å begynne med gradvisnedtrapping ganske snart. Jeg prøvde å slutte med energidrikkene i Desember, men fikk en real nedtur som var pga abstinenter. Mest sannsynlig fordi jeg slutta brått og trappet ikke ned.

 

Det er ekstremt mye sukker i energidrikker. Det er hovedsaklig derfor det er usunt. Koffeinmengden er ikke stort mere enn i vanlig kaffe. Men det er vel ikke så ofte man drikker en halvliter kaffe på en gang.

 

Sukkeret tar rotta på tennene dine, samme gjør syra. Pluss at du får i deg sukker overskudd som gjør at du blir feit. For blodsukkeret er det heller ikke ideelt, det skyter i været en time eller to etter, og går rett til bunns igjen, så du føler deg trøtt og slapp igjen. Kanskje mere trøtt enn vanlig. Det er sikkert derfor du føler for å ta en til etter noen timer, siden du sier du drikker 1-3 om dagen. Det er MYE hvis du regner sukkermengden om i sukkerbiter, f.eks.

Sukkeret (og kullsyre, og i kombinasjon med dårlig tannpuss, har begynt å pusse tenna bedre) har allerede tatt rotta på ei tann som må trekkes.

 

 

Media overdriver sterkt. I snart 3 år har jeg drukket energidrikker nesten hver eneste dag. Drikker ikke alkohol eller noe, bare brus og energidrikker. Jeg er verken overvektig eller har noen form for angst. Dette varierer sterkt fra person til person, vi er alle forskjellige. Skal selv slutte snart når jeg ser behov for det. Nam nam.

 

Det er definitivt ikke sunt for systemet ditt, altså innsiden av kroppen. Brygger opp til sukkersyke og annet dritt, selvsagt blir farene redusert hvis du ellers har et godt kosthold, og det faktum at du ikke drikker alkohol stiller deg også godt an, men det blir jo ditt valg hvor mye du er villig til å utsette deg for.

 

Jeg kan ikke si at jeg har et godt kosthold for å si det sånn. Det går mye i pasta og kjøttdeig, brødskive og syltetøy, pannekaker, pizza. I fjor så var jeg i faresonen for å få diabetes, jeg skal ta en full helsesjekk snart igjen (som inkluderer en sukkersyke test), som jeg tar 1 gang i året.

 

Tusen takk for svar alle sammen. :)

 

Anonymous poster hash: 354f7...fa8

Lenke til kommentar

Trådstarter her, velger å ikke poste som anonym.

 

Jeg har begynt å spise frukt jevnlig (mest mango og banan), spiser dette som snacks istedenfor potetgull, sjokolade o.l.

Jeg har også begynt å kutte ned på energidrikkene, har klart å kutte ned til 1/2->1 om dagen. Har byttet noen ut med vann istedenfor, og drikker litt iste innimellom.

Idag spiste jeg ca 500g stekte brokkoli sammen med ca 300ml (tørr) ris. Jeg tror jeg egentlig lagde ALT for mye ris. Så da veit jeg det til neste gang at at jeg følger henvisningen på pakka angående porsjoner (lagde 4 porsjoner med ris).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Trådstarter her, velger å ikke poste som anonym.

 

Jeg har begynt å spise frukt jevnlig (mest mango og banan), spiser dette som snacks istedenfor potetgull, sjokolade o.l.

Jeg har også begynt å kutte ned på energidrikkene, har klart å kutte ned til 1/2->1 om dagen. Har byttet noen ut med vann istedenfor, og drikker litt iste innimellom.

Idag spiste jeg ca 500g stekte brokkoli sammen med ca 300ml (tørr) ris. Jeg tror jeg egentlig lagde ALT for mye ris. Så da veit jeg det til neste gang at at jeg følger henvisningen på pakka angående porsjoner (lagde 4 porsjoner med ris).

 

Spis mer fett og proteiner og så variert som du klarer. Fisk, kylling, bacon, nøtter uten salt/krydder, avocado, bønner osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...