Gå til innhold

Får ikke kontakt med Micro SD-kort


Anbefalte innlegg

Sitter her og prøver å få kontakt med et micro-SD-kort.

Aner ikke fabrikat, på kortet står det: "Micro SD HC 4 8GB C08G TAIWAN"

 

Kortet har tidligere stått i en Nokia 5800, som sluttet å fungere for en stund siden. Kortet ble så tatt ut og har senere vært brukt i et Sony Xperia Z Tablet. Kortet ble ikke formatert eller tømt imellom, det ble bare satt inn og brukt som det var. Og det fungerte helt supert i flere måneder. Så gikk brettet tomt for strøm for ørtende gang, og ved restart meldte det fra om feil på SD-kort, samt foreslo formatering. Forsøkte å slå brettet av og på, men da fikk det ikke kontakt med kortet. Har prøvd flere ganger, ut og inn, men uten hell.

 

Prøvde i dag med ekstern kortleser på PCen, både i micro-sd sporet og i sd-sporet via adapter. Har også prøvd via adapter i en annen PC (med innebygd leser). PCene registrerer ikke at kortet settes i engang.

 

Har backup av det viktigste, men skulle gjerne hatt ut resten av bildene også.

Ser ingen fysiske skader på kortet.

Noen som har gode råd å komme med? Finnes spesielle teknikker for å få kontakt? Mer egnet programvare? (Har bare prøvd standardprogrammene i Win7 og Vista..)

Evt mer egnet hardware også? Kan godt bruke noen kroner på dette, men ikke en hel formue. Et par tre tusen går bra, ihvertfall hvis jeg da får utstyr som egner seg til senere bruk.

 

På forhånd takk for gode råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også prøve recuva, gratisprogram fra folka bak ccleaner.

 

https://www.piriform.com/recuva

Den reddet meg for noen uker siden da jeg klarte å formatere minnekortet mitt i kameraet ved en feil. Fant alle bildene + noen veldig gamle som tydeligvis hadde overlevd en del titals formateringer.

 

Men spørsmålet er jo om det funker når kortet ikke blir registrert av dataen.

 

Og til slutt, det er litt av risikoen man tar når man velger minnekort av ymse fabrikat (no-name), betal heller noen kroner mer for de mer kjente og bedre kortene fra f,eks Sandisk eller Lexar.

Lenke til kommentar

Takk for gode forslag folkens :)

Programmene dere foreslår virker å være helt supre. Recuva har jeg forresten prøvd tidligere for å finne filer som uforvarende har blitt slettet, fant alt og mere til.

 

Dessverre hjalp det meg ikke denne gangen. Programmene fryser helt når de begynner å lete etter kortet. Tar jeg ut kortet, svarer programmene igjen. Har prøvd å la de jobbe, lenge, også uten viruskontroll (ble anbefalt å slå av den).

Leste også et sted at kortet kunne ha blitt "låst" pga at det var i bruk når nettbrettet ble tomt for strøm. Det ble anbefalt å sette det i PCen, slå av PCen for så å prøve på nytt. Vel, PCen vil ikke slå seg av så lenge kortet er i kortleseren. Det virker nesten som den vil deaktivere kortet før den slår seg av, men får det ikke til. Hvis jeg starter PCen med kortet i, stopper Windows ved den siste blåskjermen, tar jeg ut kortet fortsetter den til skrivebordet. Så PCen ser at kortet er der, det er helt sikkert. Men jeg tror det er noe feil i kortet som ikke programvare kan løse, her må det annen hardware til.

 

Ser på Youtube, at proffene demonterer kortene og tar ut den biten som inneholder selve dataene. Den biten kobler de til noe annet utstyr, som klarer å lese ut dataene. Det er på SD kort, men antar det kan være mulig å gjøre sånt på micro SD også. Uansett, det koster sikkert nok.

 

Løsningen for min del blir å legge kortet til side. Dataene er der, det er jeg overbevist om. Jeg kommer til å google litt innimellom, om 100 år finner jeg kanskje en kur.

 

Men takk for forslagene ihvertfall. La oss alle ta dette som en påminnelse om å ta backup av filene våre!

 

Edit: Tasteleif

Endret av ColaSlave
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...