Gå til innhold

Formatere pc?


Anbefalte innlegg

Pc'en min har blitt så uendelig treg i det siste, og den klikker ved jevne mellomrom. Jeg har blitt tipset til å formatere den. Hvordan gjør jeg det? Jeg har søkt litt, og det er tydelig en fordel om man har noen cd'er med noe greier? Jeg tror jeg hadde noen slike, men hvor de er, har jeg ingen ideer om. Går det ikke an å formatere pc'en uten cd'ene?

 

Jeg har en Compaq Presario CQ61.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pc'en min har blitt så uendelig treg i det siste, og den klikker ved jevne mellomrom. Jeg har blitt tipset til å formatere den. Hvordan gjør jeg det? Jeg har søkt litt, og det er tydelig en fordel om man har noen cd'er med noe greier? Jeg tror jeg hadde noen slike, men hvor de er, har jeg ingen ideer om. Går det ikke an å formatere pc'en uten cd'ene?

 

Jeg har en Compaq Presario CQ61.

 

Første spørsmål, har du noen ganger defragmentert harddisken din?

 

Har du ikke det, så har du heller ikke rensket maskinen. Hent først CCleaner og kjør den. Der etter kjører du et meget godt fragmenteringsprogram som heter Defraggler.

 

CCleaner er et meget kraftig verktøy, og det er viktig at du konfigurerer den før du kjører den. Det vil si at den renser bort alt av cookies og mange andre nyttige ting den ikke skulle renset bort. Jeg vet ikke hvilken nettleser du bruker og hva du har der inne, men gå igjennom hele listen du finner ved å trykke på "renser". Da ser du Windows og programmer.

Når du har kjørt "renser" til det ikke er mer igjen, så kjører du "registerrens". Den rensker litt i overflaten, og maskinen blir betydelig kjappere.

 

Under "verktøy" kan du lett finne og avinstallere programmer du ikke har behov for. Det finner du også "oppstart", og der kan du ta vekk krysset på programmer som starter opp hver gang, og vil du like vel at programmet skal starte, så er det lett å gå inn å krysse igjen.

 

Prøv det først, og se hvordan det går. Om det ikke blir så veldig mye raskere, så finner vi litt sterkere lut til deg. Det er en ganske omstendelig prosess å formatere og legge alt inn igjen. Programmer som er vanskelig å avinstallere kan du gjøre med decrapifier..

Lenke til kommentar

Det skal være en recovery partisjon på maskinen din.

 

Se denne, under kapittelet for backup og recovery: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01740724.pdf

 

Husk å ta backup av alt du vil ta vare på.

En hva? Jeg skal lese litt, men vet ikke om jeg får så mye ut av det..

 

Første spørsmål, har du noen ganger defragmentert harddisken din?

 

Har du ikke det, så har du heller ikke rensket maskinen. Hent først CCleaner og kjør den. Der etter kjører du et meget godt fragmenteringsprogram som heter Defraggler.

 

CCleaner er et meget kraftig verktøy, og det er viktig at du konfigurerer den før du kjører den. Det vil si at den renser bort alt av cookies og mange andre nyttige ting den ikke skulle renset bort. Jeg vet ikke hvilken nettleser du bruker og hva du har der inne, men gå igjennom hele listen du finner ved å trykke på "renser". Da ser du Windows og programmer.

Når du har kjørt "renser" til det ikke er mer igjen, så kjører du "registerrens". Den rensker litt i overflaten, og maskinen blir betydelig kjappere.

 

Under "verktøy" kan du lett finne og avinstallere programmer du ikke har behov for. Det finner du også "oppstart", og der kan du ta vekk krysset på programmer som starter opp hver gang, og vil du like vel at programmet skal starte, så er det lett å gå inn å krysse igjen.

 

Prøv det først, og se hvordan det går. Om det ikke blir så veldig mye raskere, så finner vi litt sterkere lut til deg. Det er en ganske omstendelig prosess å formatere og legge alt inn igjen. Programmer som er vanskelig å avinstallere kan du gjøre med decrapifier..

Defragmentert? Nei, det har jeg sikkert ikke :p Konfigurerer? Hvordan gjør jeg det? (Føle seg helt død med alt som har med data å gjøre... :blush: ). Jeg bruker Google Chrome som nettleser.

 

Hvis jeg kjører de to programmene du linka til, slettes alle bokmerker og slikt da?

Lenke til kommentar

Se der ja. Tror du kan fikse maskinen din til å blir så god som ny med litt "hokus & pokus".

Det at du defragmenterer HDD din, gjør bare at dataene dine som er "kastet hulter i bulter" igjen blir ordnet slik at det blir kjapt å finne de for maskinen. Det er omtrent som å rydde på gutterommet. Etter å ha plassert alt som ligger på gulvet, i skuffer og skap, så går det greit å komme inn på rommet.

 

CCleaner kan være litt røffere, men den tar ikke bokmerkene, men den kan ta cookies om du ikke tar vekk avkryssningen. Ta vare på alle fanene du vil ta vare på og sjekk om det er noen cookies du burde ta vare på, så er det bare å kjøre programmet.

 

Tror vi skal kunne unnga formatering.

Lenke til kommentar

Se der ja. Tror du kan fikse maskinen din til å blir så god som ny med litt "hokus & pokus".

Det at du defragmenterer HDD din, gjør bare at dataene dine som er "kastet hulter i bulter" igjen blir ordnet slik at det blir kjapt å finne de for maskinen. Det er omtrent som å rydde på gutterommet. Etter å ha plassert alt som ligger på gulvet, i skuffer og skap, så går det greit å komme inn på rommet.

 

CCleaner kan være litt røffere, men den tar ikke bokmerkene, men den kan ta cookies om du ikke tar vekk avkryssningen. Ta vare på alle fanene du vil ta vare på og sjekk om det er noen cookies du burde ta vare på, så er det bare å kjøre programmet.

 

Tror vi skal kunne unnga formatering.

Hei igjen! Jeg har enda ikke kjørt CCleaner, men tenkte jeg skulle det nå.

 

Hvorfor skulle jeg ville ta vare på noen cookies eller faner? Om det er noen grunn til det :p

Lenke til kommentar

Hvis maskinen "klikker med jevne mellomrom" som trådstarter her sier, så er det nok mer enn en runde med CCleaner eller defragmentering som skal til. Kanskje er den så full av støv at den går varm, prosessor og skjermkort klokker seg derfor ned, for til slutt å skru seg av. Osv. Kan også være at harddisken er så full at farten blir dårligere, selvfølgelig - men jeg ville tatt en innvendig rens av maskinen i alle tilfelle. Hvis du er helt uten erfaring på området, så få noen som har det, eller fagfolk til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Hvis maskinen "klikker med jevne mellomrom" som trådstarter her sier, så er det nok mer enn en runde med CCleaner eller defragmentering som skal til. Kanskje er den så full av støv at den går varm, prosessor og skjermkort klokker seg derfor ned, for til slutt å skru seg av. Osv. Kan også være at harddisken er så full at farten blir dårligere, selvfølgelig - men jeg ville tatt en innvendig rens av maskinen i alle tilfelle. Hvis du er helt uten erfaring på området, så få noen som har det, eller fagfolk til å gjøre det.

Jeg har nå gått igjennom begge programmene. Ja, det er meget mulig data'en er full av støv. Kan jeg på noen måte 'rense' den? Hvordan?

Lenke til kommentar

Ta ut batteriet.

Åpne bunnplaten på maskinen. Avhengig av hvordan det ser ut inni, kan det være nødvendig å fjerne flere deler for å komme til skikkelig. Det er ikke noe hokus pokus så lenge man setter alt tilbake slik det var.

Rens alt synlig støv - bruk gjerne en støvsuger, men pass på at du ikke berører eller kommer for nær noen ting med endestykket på støvsugeren, da det kan gi de elektroniske kretsene støt fra statisk elektrisitet ... og det er ikke bra. Et godt alternativ, og mindre risikabelt, er å bruke trykkluft på boks for å blåse bort støvet i stedet for å suge.

Rens selve viftebladene så godt du kan, med q-tips og et egnet rensemiddel, uten å søle. Får du til å skru av eller løsne viften(e) er det en fordel.

Vær spesiellt nøye med å rense innimellom lamellene (kjøleribbene). Bruk gjerne q-tips her også, eller støvsuger, eller trykkluft på boks.

Berør minst mulig ellers, vær forsiktig ang. statisk elektrisitet. Ikke stå eller gå på kunststoff matter eller tepper mens du arbeider, ta på noe som er jordet før du begynner - f.eks. kjøkkenspringen.

Skru sammen maskinen og sett inn batteriet igjen.

Voila.

 

Vil du ha mer detaljerte beskrivelser, så skriv "cleaning compaq presario cq61" i google søk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...