Gå til innhold

Hurtigtest: Acer Aspire Nitro - Black Edition med GTX960M. Rimelig gamer/multimedie maskin.


Anbefalte innlegg

Da var det tida for en ny hurtigtest, denne gangen en Acer Aspire Nitro - Black Edition med GTX960M. Har vært litt interessert i denne modellen, da den på papiret har et greit pris/ytelsesforhold, så tenkte like gjerne jeg skulle teste den ut. For å ikke blakke meg helt har jeg valgt den rimeligste grunnkonfigurasjonen med Core i5 CPU.

 

Acer selger denne som en gamer maskin, jeg mener at en gamer bærbar skal ha GTX970M eller GTX980M grafikk for å være god nok til nye spill. Men om man ikke har 12k++ å avse for en slik maskin så er maskiner med GTX860M/960M et greit kompromiss - så lenge man er inneforstått med at man ikke kan kjøre de nyeste og tyngste spillene på mer enn rundt middels, og til og med under middels i noen tilfeller. Styr unna maskiner med GTX850M/GTX950M - disse har bare DDR3 grafikkminne og mye tregere, og sjelden mye billigere enn maskiner med GTX860M/960M - dermed et dårligere kjøp.

Specs:
Intel Core i5 4210H
Nvidia GTX960M 2Gb GDDR5
8GB DDR1600 RAM
1Tb Seagate 5400rpm SSHD (8Gb SSD cache).
15" FullHD (1920 x 1080) Matt IPS skjerm

Dagens pris her: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3072975evt her for flere modellvalg: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3072975#rparams=ss=VN7-591G

 

Førsteinntrykk:
Maskinen kommer i en dobbeleske, som er helt gjennomsnittlig og vanlig for acer maskiner. Maskinen føles bra og ser bedre ut enn forventet. Overflater er i plast, men føles litt gummierte. Blir mindre fingermerker enn på flere konkurrenter, men fingermerker blir et problem på de fleste maskiner.

 

Tastatur:
Pluss for sorte taster med hvit skrift, dette er det beste alternativet og gir best kontrast. Layout er helt ok, men piltastene er krympet, enter tasten er unormalt stor. Tastene har svært kort vandring (kort stykke å trykke de ned), dette er for meg svært uvant og det krever nok en del tilvenning. Bruksmessig så vil jeg rangere tastaturet en god del under maskiner fra asus og lenovo. Tastaturet har rød bakbelysning som kan skrus av eller på, men ikke reguleres i styrke.

Touchpad:
Svært stor, pluss for musetaster med lite trykkmotstand og lav klikkelyd. Minus for at overflaten ikke er spesielt glatt, er vanskelig å bevege fingrene jevnt og unngå rykkete bevegelser.

Skjerm:
Acer har brukt en IPS skjerm fra LG, denne er god. Gode innsynsvinkler, bra sortnivå og gnistrende farger. Føler dog at Samsung IPS skjermen i min asus 551JM er hakket bedre på både sortnivå og fargegjengivelse, men det er absolutt ingen grunn til å klage, det finnes mye dårlige skjermer i bruk i denne prisklassen (F.eks i Lenovo Y50 og Asus X550JX) og acer har styrt unna disse i "Black edition" modellene.

 

Lyd:
MEGET bra, noe av det beste jeg har vært borti. Er vel bare et par maskiner jeg har hatt igjennom åra som har hatt bedre lydsystem. Lyden er fyldig, naturlig og volumet er bra. Det er ingen sub, så det mangler litt bass, men likevel overraskende hvor fyldig lyden er likevel. Skal jeg trekke frem noe negativt er det at høyttalerene er under maskinen, dvs de blokkeres om du har den oppå dyna f.eks.

 

Støy:

Maskinen har to vifter, ved idle og lett bruk er disse avskrudd eller går på lav hastighet/knapt hørbare. Ved spilling så hører man dem ganske godt og de støyer en del mer enn på f.eks Asus 551JM som jeg også har testet. Positivt er at det ikke er ulyder fra viftene, det er så å si bare lyden av luft som flytter seg, ikke noe motorlyder eller tikkelyder som jeg hadde på forrige acer jeg testet. Totalt sett kommer aceren godt ut støymessig og har lavere støynivå enn Clevo/MSI, selv om den ikke klarer å hamle opp med asus.

 

Varme:

Tastaturet blir litt varmt midt på ved lang tids spilling, men ikke nok til at det er irriterende, men man kan kjenne det. Under stresstest ble CPU max 93C og GPU max 75C, CPU temp er litt høy, men ikke unormalt for 15" maskiner med GTX nivå grafikk. GPU temp er normal eller lavere enn hos konkurrenter. Men maskinen har bare dualcore CPU, ser for meg at kjølesystemet vil slite med en quadcore CPU uten å throttle. Under hele stresstesten kjørte CPU på maks turbo boost (3.4GHz), og samme med GPU (1188MHz). Så maskinen har ingen throttling, ikke engang under stresstesting, dette er meget bra. Jeg sjekket i throttlestop og Acer har programmert BIOS til å throttle CPU på 97C, som er 3C under intel sin grense på 100C. CPU ble ikke så varm, så dette har ingen betydning, men det finnes flere produsenter som setter en lav throttle grense i bios, slik at man taper mye ytelse. Lenovo Y50 er ett eksempel, samme med flere Asus modeller (G771JM/G771JW/G551JW f.eks).

 

Ytelse:
Ytelsen er som forventet, Seagate SSHD'en holder en del tilbake i forhold til en ren SSD så klart, men en SSHD er et greit kompromiss om man vil holde prisen lav. Jeg vil heller ha en 5400rpm SSHD enn en 7200rpm HDD. Spillmessig så drar den greit de fleste MMO spill som guild wars, world of warcraft, Star wars: the old republic på høyt detaljnivå i fullhd. Men nyere og tunge spill som GTA V f.eks må man nok ned på middels eller enda litt lavere for å få god nok flyt, har ikke GTA V selv så har ikke testet selv, men har lest mange tester av maskiner  :wee:  I 3dmark firestrike så scorer den 3712 (4262 GPU score), dette er bra og på nivå med Asus 551JM.

Batteri:
Batteritiden er ikke spesiell, den er på linje med konkurrentene. Rundt 4 timer med wifi surfing på nettet/lett bruk, eller en god time spilling er det du kan forvente.

Trådløst nett:
Maskinen kommer dessverre med Atheros trådløst nettverkskort :nei: Disse har jeg nesten bare dårlig erfaringer med, men så langt har den fungert helt ok, det er en ny modell som jeg ikke har hatt før - som også støtter AC, så muligens de har forbedret seg.

Konklusjon:
Acer tilbyr et godt alternativ for den som ikke har allverdens mye penger å spytte inn i en maskin. Du får en god IPS skjerm, GTX960M grafikk og godt høyttalersystem i en innpakning som ser helt ok ut og er ganske tynn og lett sammenlignet med konkurrentene. Den er ikke perfekt, men jeg har enda til gode å treffe på en maskin som er perfekt....... og ja jeg leter enda etter den perfekte maskinen!
 

Positivt:
*Fin maskin som føles bra. Relativt tynn og lett.
*GTX960M grafikk til en rimelig penge
*Throttler ikke, ikke engang under stresstesting!

*Meget bra høyttalersystem
*Lavt støynivå ved lav belastning, moderat støynivå ved spilling (dvs ikke best, men ikke værst sammenlignet med konkurrenter)

*God IPS Skjerm!

*Kompakt og lett strømforsyning med vinklede kontakter.

Negativt:
*Tastene på tastaturet har kort vandring, dette er svært uvant og jeg vil si tastaturet er en del dårligere enn f.eks konkurrenter fra asus og lenovo.

*Pekeplaten kunne vært glattere, vanskelig å få 100% jevne bevegelser.

*Vanskelig å skru på selv, er ikke mulig å oppgradere HDD/minne uten å åpne opp hele maskinen. Burde hatt en luke for tilgang til dette.

 

Som en sluttkommentar, så har jeg heller ikke funnet noen fabrikasjonsfeil på maskinen. Dette har jeg hatt på nesten hver asus maskin de siste 2 årene, da snakker jeg om småfeil som skjevt monterte taster, skjevt montert touchpad, feil montert skjerm som gir lyslekkasjer rundt kanten osv.

Endret av OC-Freak
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CDON har rabattkode på denne maskinen: xYkvgFgh som gir 1000,- i avslag frem til 4.8. Da får du en pris som ingen konkurrenter kan hamle opp med , nærmeste konkurrent prismessig er Lenovo Y50-70: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3073247men da får du en DÅRLIG skjerm, og en prosessor hvor turbo boost er avskrudd - som gjør at du taper mye CPU ytelse - denne har dog SSD. Andre alternativer er f.eks Asus 551JM modellene http://www.prisjakt.no/product.php?p=3073247#rparams=ss=asus%20551jm men de koster mer, men du får også quadcore CPU og litt lavere støynivå. Ellers har multicom noen clevo modeller med lignende spesifikasjoner (N150), men når du tar med OS i prisen blir de en del dyrere - og de støyer mer.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Gratulerar med eno eit velskreve review, cred til deg for at du gidde å skrive om maskinene du kjøpar.

Noko som eg meinar er viktig er, korleis er det å reingjere viftene/kjøleribbene?

 

Det er ikke lett, som på de aller fleste 15" maskiner av nyere dato. Man må ha litt kjennskap til mekking på maskiner, da hele bunnplaten må fjernes, som holdes av mange skruer og flere plastikk klips. Etter å ha fått av den så har man grei tilgang til viftene og til ribbene i bakkant av maskinen.

Lenke til kommentar

Fikk denne maskinen i går, og den drar alle spill jeg har prøvd på høy grafikk uten problemer - med det unntaket av at den går varm utrolig fort. Dette er et SS etter å ha spilt 5 minutter Dragon Age. Hvor høye temperaturer tåler en laptop?

 

 

post-183298-0-65152400-1435864446_thumb.jpg

Lenke til kommentar

På nye laptops med GTX nivå grafikk er det normalt å ligge rundt 90C CPU temp i krevende spill. GPU temp pleier å være mellom 70-85C avhengig av GPU modell.

 

Intel prosessorer er laget for å tåle opp til 100C.

 

Så det du ser er helt normalt og ingenting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar

Kjørte forresten stresstest i dag siden det er så varmt, for å se hvor varm den ble med disse temperaturene vi har nå. CPU ble 96-97C og klokket seg ned ørlite (100-200MHz nedklokk). GPU ble 80C.
Sammenlignet med når jeg testet den i "normalt norsk vestlandsvær" så økte temperaturene med 5C.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...