Gå til innhold

Multicom-Xishan-W230S, mest mulig for pengene?


Anbefalte innlegg

Da var bærbaren i hus. Mye bedre byggedesign enn jeg så for meg. Litt ergelig at jeg ikke fikk windows 7 til å fungere mtp mangel på lan og wifi drivere. Driver å laster ned diverse spill som jeg skal teste etterhvert. Prøvde litt Total war: Rome 2 og skjermkortet lå på mellom 80-85 grader. Dette er vell akseptabel temp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var bærbaren i hus. Mye bedre byggedesign enn jeg så for meg. Litt ergelig at jeg ikke fikk windows 7 til å fungere mtp mangel på lan og wifi drivere. Driver å laster ned diverse spill som jeg skal teste etterhvert. Prøvde litt Total war: Rome 2 og skjermkortet lå på mellom 80-85 grader. Dette er vell akseptabel temp?

Jeg tror det er grei temperatur ja, skal ikke si det 100% sikkert, men for litt siden kunne skjermkort greit overleve oppi 120 grader. Om du bruker Windows 8 nå, men savner Windows 7 utseendet så er det en smal sak å fikse. Gå på www.ninite.com og hukk av for "Classic start" og trykk "Get installer". Kjør exe filen som lastes ned, og voila! Ninite.com er en genial side! Bare hukk av for programmene du vil ha og så "Get installer", så installeres alle programmene automatisk!

Lenke til kommentar

GPU tempen kan komme opp i 91 grader om viftene står på "automatisk". Om jeg setter viftehastigheten på max så kommer tempen sjeldent over 75. Er det forsvarlig å spille på 91 grader? Jeg har ikke opplevd noe fps drop.

Den når 91 grader fordi det er trygt :)

 

GPU fungerer slik i dag at du har en target temp som grafikkortet tillater seg selv å nå. På grunn av dette vil bedre kjøling gi deg bedre ytelse. Når du nå 91 grader er mulig at du kan oppleve "thermal throtling" og dermed noe redusert ytelse. Du må rett og slett velge mellom dette og høyere viftestøy.

 

GPU'n tåler helt fint å bli 91 grader :)

Lenke til kommentar

En ting å merke seg med W230S, (og kanskje også andre laptoper).

 

Om man bikker opp pc'n slik att man får tastatur rett mot seg når man ligger/sitter så øker tempen på skjermkortet drastisk. Dette er fordi inni kobberkjøleren så er det væske som blir omgjort til damp, så til væske igjen om jeg har skjønt det riktig så ved en viss vinkel kan dette skje på enkelte kjølere.

 

Dog påvirker det ikke kjølerøret til cpu å ha pc'n i denne vinkelen.

 

Har funnet ut att den tåler litt helling, men bør ligge så flatt som mulig.

 

GTX 960M throttler kraftig ned når den kommer litt over 90c.

 

i BF3 ligger både cpu og gpu (4710MQ og GTX 960M) i min W230S på rundt 60-65c

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har oppstått et problem med bærbaren. Dette startet i går og fortsetter i dag og skjer kun når jeg spiller så langt. Det som skjer er at skjermen "blinker" noen ganger før skjermen etterhvert fryser. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er pga temperaturen da den ligger sjeldent over 80 grader på skjermkort og rundt 70 grader på cpu. Jeg testet den tidligere i dag med temperaturer opp mot 90 grader på skjermkortet uten at dette skjedde. 

Jeg hadde et uhell for et par dager siden der kontakten til strømforsyningen ikke satt skikkelig i som førte til at pcn slo seg av. Denne blinkingen og frysingen begynt etter at det skjedde. Kanskje det har noe med problemet å gjøre?

EDIT: Når jeg tenker meg om så satte jeg inn en ekstra RAM brikke som jeg fant i en annen bærbar for et par uker siden. Men problemet har ikke oppstått før nå. Kan RAM forårsake de nevnte problemene? Det var henholdsvis en 4gb brikke.

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar

Det løste ikke problemet å ta ut rambrikken. Kjørte firestrike og det gikk helt fint, men vis jeg spiller så blir skjermen svart, blinker litt til for og så fryse. Dette tar alt fra 10-30 min. Jeg må manuelt slå av pc'n, og når jeg startet den opp igjen nå så slo den seg av etter 3 sekunder. Så jeg måte slå den på engang til.Vis dette er hardware relatert så dekker vell garanti dette? Så merkelig at dette problemet plutselig skulle oppstå.
 

Som dere ser på det vedlagte bildet så er ikke laptopen noe særlig varm, så problemet er noe annet.

WP_20150716_14_04_17_Pro.jpg

 

 

En teori fra min side er kanskje at prosessoren ikke får nok strøm? Men hvorfor det plutselig skulle oppstå aner jeg ikke.

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...