Gå til innhold

Matematikk for økonomer 2014 BI innleveringsoppgave 2


rikke_

Anbefalte innlegg

 

 

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er den brøkregelen man skal bruke. Der u= x2-x-6 og v=x også tar man den deriverte av de og setter inn i f'(x)= (u'*v-u*v')/(v2) Men da sitter jeg igjen med x2+x+6/x2 og da føler jeg at jeg ikke har kommet noe lenger...

 

f(x)chart?cht=tx&chl=\frac{x^2-x-6}{x}

 

u = x2-x-6 v = x

u' = 2x -1 v' = 1

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{(2x-1)x - (x^2-x-6)}{x^2}

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2+6}{x^2}

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x^2} + 1

 

Forstår ikke helt hvordan du går fra (x^2 + 6)/x^2 til (6/x^2) +1. du fjerner den øverste x^2, uten å tilsynelatende gjøre noe med den nederste x^2. Hvis noen kunne forklart meg hvordan dette gjøres, hadde det vært flott!

 

 

(x2 + 6) / x2 = x2/x2 + 6/x2 = 1 + 6/x2

Endret av Econ123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan noen hjelp meg med oppgave 4e og 4f?

 

Sliter også med å finne hvilken formel jeg skal bruke på oppgave 5b

 

I 4 e) må du finne toppunktet til overskuddsfunksjonen (maksimal overskudd). Regner med at du har funnet overskuddsfunksjonen? Husker du hvordan du går fram for å finne topp / bunn punkt til en funksjon?

 

I 4 f) må du ta x verdien (antall enheter) du fikk fra toppunktet i 4 e), og sette det inn i funksjonen for grenseinntekt og grensekostnad.

 

Har funnet maksimalt overskudd, men vet ikke hvordan jeg gjør resten….

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er den brøkregelen man skal bruke. Der u= x2-x-6 og v=x også tar man den deriverte av de og setter inn i f'(x)= (u'*v-u*v')/(v2) Men da sitter jeg igjen med x2+x+6/x2 og da føler jeg at jeg ikke har kommet noe lenger...

 

f(x)chart?cht=tx&chl=\frac{x^2-x-6}{x}

 

u = x2-x-6 v = x

u' = 2x -1 v' = 1

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{(2x-1)x - (x^2-x-6)}{x^2}

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2+6}{x^2}

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x^2} + 1

 

Forstår ikke helt hvordan du går fra (x^2 + 6)/x^2 til (6/x^2) +1. du fjerner den øverste x^2, uten å tilsynelatende gjøre noe med den nederste x^2. Hvis noen kunne forklart meg hvordan dette gjøres, hadde det vært flott!

 

 

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2+6}{x^2} = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2}{x^2} + chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x^2} = 1 + chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x^2}

 

Motsatt vei går du om du skal ha felles brøkstrek. Skjønner?

 

ah, selvfølgelig, kom ikke på du kan dele nevneren ut på flere ledd. hjernen går litt på siste gir her nå på kvelden. Takk skal du ha !

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen hjelp meg med oppgave 4e og 4f?

 

Sliter også med å finne hvilken formel jeg skal bruke på oppgave 5b

 

I 4 e) må du finne toppunktet til overskuddsfunksjonen (maksimal overskudd). Regner med at du har funnet overskuddsfunksjonen? Husker du hvordan du går fram for å finne topp / bunn punkt til en funksjon?

 

I 4 f) må du ta x verdien (antall enheter) du fikk fra toppunktet i 4 e), og sette det inn i funksjonen for grenseinntekt og grensekostnad.

 

Har funnet maksimalt overskudd, men vet ikke hvordan jeg gjør resten….

 

 

Har du regnet riktig, skal du ha fått x = 200 når overskuddet er maksimalt. Deretter setter du inn 200 i stedet for x i overskuddsfunksjonen:

 

O(200) = -0,3*(200)2 + 120*(200) - 8000 = 4000 => Maksimalt overskudd

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen hjelp meg med oppgave 4e og 4f?

 

Sliter også med å finne hvilken formel jeg skal bruke på oppgave 5b

 

I 4 e) må du finne toppunktet til overskuddsfunksjonen (maksimal overskudd). Regner med at du har funnet overskuddsfunksjonen? Husker du hvordan du går fram for å finne topp / bunn punkt til en funksjon?

 

I 4 f) må du ta x verdien (antall enheter) du fikk fra toppunktet i 4 e), og sette det inn i funksjonen for grenseinntekt og grensekostnad.

 

Har funnet maksimalt overskudd, men vet ikke hvordan jeg gjør resten….

 

 

4 f) Nå vet vi at x = 200 når vi har maksimal overskudd. Så setter vi inn 200 i stedet for x inn i funksjonene for grenseinntekt og grensekostnad:

 

K'(200) = - 0,4*(200) + 100 = 20 => Grensekostnaden ved maksimalt overskudd

 

I'(200) = 220 - 200 = 20 => Grenseinntekten ved maksimalt overskudd

 

 

Lenke til kommentar

ser at det har vært spørsmål om den horisontale og den vertikale asymptoten, men ut fra det som har blitt besvart er jeg fortsatt blank når det gjelder den horisontale.

 

Får den vertikale til å bli x= 0.

Men står helt fast på den horisontale..Prøver å gange inn for 1/x^2, men kommer ingen vei.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan noen hjelp meg med oppgave 4e og 4f?

 

Sliter også med å finne hvilken formel jeg skal bruke på oppgave 5b

 

I 4 e) må du finne toppunktet til overskuddsfunksjonen (maksimal overskudd). Regner med at du har funnet overskuddsfunksjonen? Husker du hvordan du går fram for å finne topp / bunn punkt til en funksjon?

 

I 4 f) må du ta x verdien (antall enheter) du fikk fra toppunktet i 4 e), og sette det inn i funksjonen for grenseinntekt og grensekostnad.

 

Har funnet maksimalt overskudd, men vet ikke hvordan jeg gjør resten….

 

 

4 f) Nå vet vi at x = 200 når vi har maksimal overskudd. Så setter vi inn 200 i stedet for x inn i funksjonene for grenseinntekt og grensekostnad:

 

K'(200) = - 0,4*(200) + 100 = 20 => Grensekostnaden ved maksimalt overskudd

 

I'(200) = 220 - 200 = 20 => Grenseinntekten ved maksimalt overskudd

 

 

 

Tusen takk :D vet du hvordan jeg skal gjøre 3 c og d med det samme eller ? :)

Lenke til kommentar

På oppgave 5a, så får jeg 216 853,38…. har ingen avrundingsfeil, så skjønner ikke helt hvorfor jeg får dette. noen med et godt svar?

 

Dessuten 5c.. får ikke samme svar som han/hun som har skrevet alle svarene her.. Noen som får det samme og som kan fortelle hvordan man har gått frem?

hvordan får du det svaret der? Vet det er riktig svar, men finner ikke riktig formel...

Lenke til kommentar

Noen som kan vise fremgangsmåte/utregning for oppgave 4e? Ser at dette er blitt besvart med "finn funksjonens topp-og bunnpunkt" allerede, men jeg har kjørt meg helt fast her.

 

Har kommet frem til at uttrykket for O'(x) er: -0,6x + 120. Hva gjør jeg nå? :)

Hvor får du -0,6x fra?

 

Du må først finne ut når O(x) er størst og det gjør du ved formelen -b/2a med tallene fra oppg. 4d

Lenke til kommentar

 

Noen som kan vise fremgangsmåte/utregning for oppgave 4e? Ser at dette er blitt besvart med "finn funksjonens topp-og bunnpunkt" allerede, men jeg har kjørt meg helt fast her.

Har kommet frem til at uttrykket for O'(x) er: -0,6x + 120. Hva gjør jeg nå? :)

 

Hvor får du -0,6x fra?

 

Du må først finne ut når O(x) er størst og det gjør du ved formelen -b/2a med tallene fra oppg. 4d

I oppgave 4d har jeg definert overskuddsfunskjonen som: -0,3x^2 + 120x - 8000. I boken stod det at for å finne ut når O(x) er størst måtte man derivere overskuddsfunskjonen, derav -0,6x. Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

 

 

Noen som kan vise fremgangsmåte/utregning for oppgave 4e? Ser at dette er blitt besvart med "finn funksjonens topp-og bunnpunkt" allerede, men jeg har kjørt meg helt fast her.

Har kommet frem til at uttrykket for O'(x) er: -0,6x + 120. Hva gjør jeg nå? :)

Hvor får du -0,6x fra?

 

Du må først finne ut når O(x) er størst og det gjør du ved formelen -b/2a med tallene fra oppg. 4d

I oppgave 4d har jeg definert overskuddsfunskjonen som: -0,3x^2 + 120x - 8000. I boken stod det at for å finne ut når O(x) er størst måtte man derivere overskuddsfunskjonen, derav -0,6x. Stemmer ikke det?

Fant det ut nå, takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan noen hjelp meg med oppgave 4e og 4f?

 

Sliter også med å finne hvilken formel jeg skal bruke på oppgave 5b

 

I 4 e) må du finne toppunktet til overskuddsfunksjonen (maksimal overskudd). Regner med at du har funnet overskuddsfunksjonen? Husker du hvordan du går fram for å finne topp / bunn punkt til en funksjon?

 

I 4 f) må du ta x verdien (antall enheter) du fikk fra toppunktet i 4 e), og sette det inn i funksjonen for grenseinntekt og grensekostnad.

 

Har funnet maksimalt overskudd, men vet ikke hvordan jeg gjør resten….

 

 

4 f) Nå vet vi at x = 200 når vi har maksimal overskudd. Så setter vi inn 200 i stedet for x inn i funksjonene for grenseinntekt og grensekostnad:

 

K'(200) = - 0,4*(200) + 100 = 20 => Grensekostnaden ved maksimalt overskudd

 

I'(200) = 220 - 200 = 20 => Grenseinntekten ved maksimalt overskudd

 

 

 

Tusen takk :D vet du hvordan jeg skal gjøre 3 c og d med det samme eller ? :)

 

 

3 c) ber om den loddrette (vertikale) asymptoten og den skrå asymptoten.

 

For å finne den vertikale tar du rett og slett å setter nevner av brøken lik 0, altså:

 

x = 0 => Vertikal asymptote

 

 

 

 

For å finne den skrå asymptoten utfører du polynomdivisjonen og fjerner restverdien etter divisjonen, altså:

 

Svaret du fikk etter polynomdivisjon: x - 1 - 6/x vi fjerner restverdien, altså - 6/x og sitter igjen med:

 

y = x-1 ==> Skrå asymptote

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...