Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Langtransport: hva må man ha i tillegg til CE lappen?


bisken123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lyst til å kjøre langtransport,og lurer på hva må man ha i tillegg til BE lappen?

Jeg har BE lappen, hvor lang tid tar kursene for å bli Yrkessjåfør og hvor mye koster kurset/kursene?

 

Hvorfor spør du nok en gang?

 

Jeg ga deg en link her og en kort telefon eller mail dit bør gi deg alle svar:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1276223&view=findpost&p=16499052

Lenke til kommentar

Begrenset yrkessjåførkurs er på 180 timer, dvs at det tar 5 uker å gjennomføre, og det inneholder både teori og praksis. Et slikt kurs koster ca 40.000 kr.

 

Når det gjelder papirarbeid, er det veldig lite, avhengig av hvem man kjører for. Noen kan kjøre hele livet uten å noen gang ta i et papir, mens man i værstefall må styre med transportdokumenter som sjelden er noe problem.Man har en bunke, og for hver kunde man leverer feks en pallelast til, får man en signatur på arket, og legger det i en annen bunke. altså ingen ting man skal skrive sjøl, KUN få signatur og flytte fra en bunke til en annen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må man det. Så lenge man får betalt for å kjøre en bil over 3,5 tonn, så er det krav om yrkessjåførkurs. Det er også krav om yrkessjåførkurs dersom man kjører en bil som tar betalt for å ha med gods, selv om man ikke selv får betalt for å kjøre. Kort å godt, så er omtrent eneste unntaket fra yrkessjåførkurs å kjøpe seg en gammal lastebil å kjøre rundt uten lass på fritida, men hvilken mening har vel det?

 

Om du har intresse av å kjøre lastebil skjønner jeg ikke problemet med å ta yrkessjåførkurs. Å kjøre lastebil innebærer et stort annsvar og er en viktig jobb, men det er fram til i dag ALDRI blitt stillt krav om utdanning. Så var jaggu på tide det kom noen krav. Litt utdanning trur jeg FLERTALLET av yrkessjåførene har godt av. Jeg GLEDER meg til den dagen jeg kan sitta på ferga å prate med et oppegående menneske, istedefor en suttrepave som overhode ikke har noe annet å si enn negative ting om veiene, andre bilister, regjeringa, sjefen sin, kundene osv og som gir F i ALT bare han har penger tel røyk å kaffe. Og det er desverre ei holdnining som går igjen hos VELDIG mange i bransjen. Jeg sier ikke at man bør ha universitetsutdannelse for å kunne kjøre lastebil, men jeg syntes ikke transportbransjen skal være et oppsammlingssted for folk som aldri har fullført skolen å ikke duger til noen værdens ting her i samfunnet, slik det desverre er i dag, og som igjen fører til at man blir sett på som nærmest dum hvis man forteller noen at man kjører lastebil.

 

De som har lyst til å kjøre lastebil tar kurset med et smil og er stollt av yrket sitt, mens de som syntes 5 ukers utdanning for et yrke man skal ha resten av livet er for mye og overflødig, ikke har NOEN ting i transportbransjen å gjøre!

Lenke til kommentar

Fagbrev er en fin ting, å det er der kultur-kræsjen kommer inn i bildet. Mens noen velger å ta seg tida til 2 års skole-gang, 2 års læretid, fagprøve osv for å gjøre no skikkelig ut av karriære-valget sitt, så vil noen kunne droppe alt det der og bare begynne å kjøre, og ha NØYAKTIG samma kompetansen. Det er klart en som har tatt fagbrevet syntes dette er proveserende når det eneste det viser er hvor verdiløst et transport-fagbrev er. Derfor er det riktig å pålegge ekstra kursing, slik at også de som går veien utenom fagbrevet må gjennom litt skole å lære litt teori.

 

Forøvrig skulle alle kurs i forbindelse med yrkessjåførkompetansen vært gratis! Det er HELT på trynet at man skal måtte betale over 100.000 kr av ega lomme i sertfikat å kompetansebevis for å kunne få seg en dårlig betalt jobb.

Lenke til kommentar

Tja, fagbrevet bør jo inneholde langt mer enn disse kursene men muligens så blir ikke kompetansen verdsatt høyt nok av bileierne pr dd.

 

Dessuten lurer jeg på hvorfor man må på kurs, man burde da bare kunne melde seg opp til prøven hvis man innehar kompetansen eller leste selv.

 

At dette ikke er en mulighet tilskriver jeg kursmafian som lever at og dokumentere alt i form av godkjent opplæring og som har urimelig mye påvirkningskraft ovenfor myndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man allerede har CE-lappen er det vel bare å skaffe seg jobb?

 

Yrkessjåførkompetansen må i de fleste tilfeller fornyes samme året førekortet ditt må fornyes, oversikt finner du her.

 

Om man har tatt CE (eventuelt C eller C1) FØR 10/9 2009, så er det bare å finne seg jobb. Hvis man har tatt CE (eventuelt C eller C1) etter 10/9 2009, for eksempel via militæret, så er man nødt til å ta yrkessjåførkompetansekurset på 140 timer i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...