Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har litt greie på investeringskonto, som Zero på nordnet?

 

Det er jo sånn at det ikke blir skatt/fradrag før du tar pengene ut derfra. Gjelder det også hvis du tar ut litt, eller er det bare når du tar ut alt eller en viss prosent?

 

Si at du feks har hatt 500K innpå der fra børjan. Nå har du etter noen gevinster på forskjellige aksjer 600K totalt. Så tar du si kr 10 000 ut av kontoen. Blir det da skatt på dem, og i såfall hvor mye?

 

Dette står forklart på nettsidene til Nordnet: https://www.nordnet.no/kundeservice/start/investeringskonto-zero---kapitalforsikring/skatt-og-selvangivelse.html#hvordan-beskattes-investeringskonto-zero

Endret av Nåla-i-veggen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er det med utbytte egentlig? Må man kun eie aksjene i selskapet som betaler utbyttet akkurat når det skjer, eller må man sitte med aksjene så og så lenge i forkant?

 

Det er en fastsatt dag du må eie aksjen fra for å få utbytte, ja. Enkelt forklart med å se på Statoil sin oversikt f.eks:

http://www.statoil.com/no/investorcentre/share/dividendpolicy/pages/dividendamounts.aspx

 

Kjøper du på ex-div dagen får du ikke utbetalt utbytte. Payment skjer etterpå og annonsering har skjedd i forkant.

Lenke til kommentar

Finnes det noe program/nettside som kan gi meg automatisk varslinger på epost. el når selskaper jeg eier på oslo børs kommer med kvartalsrapporter? Synes det er litt stress å sjekke dette manuelt.

Vet ikke om noen slik tjeneste, men flere børsnoterte selskaper lar deg abonnere på kvartalsrapporter via e-post hvertfall.

Lenke til kommentar

Har dere noen tanker om verdensøkonomien? Det er mange som spår den hjem og ned, men det er også mange som er optimister. Det virker som de fleste har sin egen agenda. Shorte ned, kjøpe opp enda mer på bunn. Mye lureri, ikke stol på bankene og personer i offentligheten.

Lenke til kommentar

Er det noen her som vet om man må fylle ut ekstra skjema i tillegg til selvangivelsen vedr. finansprodukter som opsjoner, bull/bear kontrakter, warranter osv? Eller holder det å bare skrive ut årsoppgaver fra Netfonds og Nordnet og legge ved disse?

 

Jeg ser det er forhåndsutfyllt en del av mine transaksjoner på selvangivelsen, men på langt nær alle og skatteetaten har ennå ikke klart å lage skjemaer som er tilpasset annet enn vanlige aksjer, noe som gjør at det blir svært problematisk og tidkrevende å fylle ut handel med f.eks opsjoner og andre gearede kontrakter.

 

Er det noen her som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er det noen her som trader futures og opsjoner? Hører en del på amerikanske trading podcasts, og der trades det en del futures og opsjoner.

Tilbyr feks Nordnett det i Norge?

 

Jeg har spesialisert meg på terminkontrakter (futures) på amerikanske indekser omsatt på CME. Har handlet aktivt på fulltid. Ikke aktivt nå annet enn at jeg følger markedet og tester systemet mitt, men går nok live i løpet av året.

 

Noe spesielt du lurer på? Om du skal handle aktivt er det amerikansk megler som er tingen.

Lenke til kommentar

 

Er det noen her som trader futures og opsjoner? Hører en del på amerikanske trading podcasts, og der trades det en del futures og opsjoner.

Tilbyr feks Nordnett det i Norge?

 

Jeg har spesialisert meg på terminkontrakter (futures) på amerikanske indekser omsatt på CME. Har handlet aktivt på fulltid. Ikke aktivt nå annet enn at jeg følger markedet og tester systemet mitt, men går nok live i løpet av året.

 

Noe spesielt du lurer på? Om du skal handle aktivt er det amerikansk megler som er tingen.

 

 

Hvilke bøker anbefaler du hvis man vil lære mer om futures og opsjoner og hvilke meglere anbefaler du? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Er det noen her som trader futures og opsjoner? Hører en del på amerikanske trading podcasts, og der trades det en del futures og opsjoner.

Tilbyr feks Nordnett det i Norge?

 

Jeg har spesialisert meg på terminkontrakter (futures) på amerikanske indekser omsatt på CME. Har handlet aktivt på fulltid. Ikke aktivt nå annet enn at jeg følger markedet og tester systemet mitt, men går nok live i løpet av året.

 

Noe spesielt du lurer på? Om du skal handle aktivt er det amerikansk megler som er tingen.

 

 

Hvilke bøker anbefaler du hvis man vil lære mer om futures og opsjoner og hvilke meglere anbefaler du? :)

 

 

Ettersom jeg ikke vil anbefale noen å gå denne veien, så er det et vanskelig spørsmål.

 

Men jeg tror CME har en del bra litteratur selv, så kanskje se om du finner noe av interesse der:

 

http://www.cmegroup.com/education/getting-started.html

 

For eksempel denne:

 

http://www.cmegroup.com/education/files/a-traders-guide-to-futures.pdf

 

Om du fortsatt er sulten etter å ha lest litt der, så kan jeg se om jeg kommer på noen tips.

 

Jeg brukte tidligere Interactive Brokers. Tror de er rimelig solide, men det finnes andre vel så bra alternativ. Ettersom jeg kommer til å starte med lav startkapital, går jeg nok for AMP futures eller noe lignende. :)

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen her som trader futures og opsjoner? Hører en del på amerikanske trading podcasts, og der trades det en del futures og opsjoner.

Tilbyr feks Nordnett det i Norge?

 

Jeg har spesialisert meg på terminkontrakter (futures) på amerikanske indekser omsatt på CME. Har handlet aktivt på fulltid. Ikke aktivt nå annet enn at jeg følger markedet og tester systemet mitt, men går nok live i løpet av året.

 

Noe spesielt du lurer på? Om du skal handle aktivt er det amerikansk megler som er tingen.

 

 

Hvilke bøker anbefaler du hvis man vil lære mer om futures og opsjoner og hvilke meglere anbefaler du? :)

 

For en god del år siden kunne man bestille hefter med fyldig og lærerik informasjon om slike papirer fra Oslo børs. Jeg vet ikke om de sender ut slikt ennå, men det er bare å ta en telefon i morgen og forhøre deg.

 

Hvorfor er du interessert i amerikanske indekser? De norske er vel mer volatile og derfor mye mer spennende å trade..

Lenke til kommentar

Har aldri brydd meg om å fylle ut eller legge ved annet enn det som er forhåndsutfyllt. De skal jo ha mottatt det de skal.

Har aldri hørt noe for det.

Dersom den forhåndsutfyllte selvangivelsen inneholder mangelfull info, så er man vel forpliktet til å rette dette..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Hvorfor er du interessert i amerikanske indekser? De norske er vel mer volatile og derfor mye mer spennende å trade..

 

 

Er det meg du spør? :)

 

For min del er det ulike årsaker. Det kanskje viktigste akkurat nå er at jeg har lagt ned så utrolig mange timer i dette spesifikke markedet og begynner å kjenne det ut/inn. Hvert marked har sine egne særtrekk.

 

Hva gjelder norske indekser vet jeg lite om de, egentlig, men sist jeg hørt snakk om norske terminkontrakter mener jeg å huske at dette ikke var et spesielt likvid marked og også dyrt å handle i?

 

S&P500, som jeg følger, er ekstremt likvid, noe som gjør enhver strategi man utvikler rimelig skalerbar, noe som er viktig for min del. :)

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er du interessert i amerikanske indekser? De norske er vel mer volatile og derfor mye mer spennende å trade..

 

 

Er det meg du spør? :)

 

For min del er det ulike årsaker. Det kanskje viktigste akkurat nå er at jeg har lagt ned så utrolig mange timer i dette spesifikke markedet og begynner å kjenne det ut/inn. Hvert marked har sine egne særtrekk.

 

Hva gjelder norske indekser vet jeg lite om de, egentlig, men sist jeg hørt snakk om norske terminkontrakter mener jeg å huske at dette ikke var et spesielt likvid marked og også dyrt å handle i?

 

S&P500, som jeg følger, er ekstremt likvid, noe som gjør enhver strategi man utvikler rimelig skalerbar, noe som er viktig for min del. :)

 

Jeg liker å trade "BULL OBX X5 DNM". Disse papirene har utrolig lav spread og det er heller ingenting å si på likviditeten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...