Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Noen som har erfaring med "in wall" høyttalere uten ekstra sub? Til filmbruk primært.

 

Er litt i tenkefasen når det gjelder mulig kjøp av et gammelt hus, med tilhørende oppussing. Hadde vært sweet med in wall, med tilhørende WAF :)

 

Nesten ingen in-wall går dypt nok til å ikke ha sub.

 

AtW

 

De går i mange tilfeller like dypt som gulvstående høyttalere, og fungerer fint uten sub til musikk. Det kommer bare an på hvilken musikk man spiller. Er det mye elektronisk og basstung musikk er det sjelden engasjerende uten sub, med mindre man har store gulvstående.

 

 

Hvilke in-walls går til la oss si 35 Hz da? De finnes, men stort sett gjør de ikke det.

 

AtW

 

Høyttalere trenger ikke gå til 35hz for å fungere bra til musikk. Men de flere av B&W sine går under 40hz i hvert fall, hvis man tar med roomgain, som selvfølgelig er forskjellig fra rom til rom.

 

 

At høyttalere går ok ned i bassen er et av de viktigste elmentene for kvalitet, så det er viktig for at de skal fungere bra til musikk, ikke bare fungere. Jeg snakker om specs uten room-gain, og ikke sånn som B&W ofte jusker det til (jeg snakker altså - 3B, ikke -6 db)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Noen som har erfaring med "in wall" høyttalere uten ekstra sub? Til filmbruk primært.

 

Er litt i tenkefasen når det gjelder mulig kjøp av et gammelt hus, med tilhørende oppussing. Hadde vært sweet med in wall, med tilhørende WAF :)

 

Nesten ingen in-wall går dypt nok til å ikke ha sub.

 

AtW

 

De går i mange tilfeller like dypt som gulvstående høyttalere, og fungerer fint uten sub til musikk. Det kommer bare an på hvilken musikk man spiller. Er det mye elektronisk og basstung musikk er det sjelden engasjerende uten sub, med mindre man har store gulvstående.

 

 

Hvilke in-walls går til la oss si 35 Hz da? De finnes, men stort sett gjør de ikke det.

 

AtW

 

Høyttalere trenger ikke gå til 35hz for å fungere bra til musikk. Men de flere av B&W sine går under 40hz i hvert fall, hvis man tar med roomgain, som selvfølgelig er forskjellig fra rom til rom.

 

 

At høyttalere går ok ned i bassen er et av de viktigste elmentene for kvalitet, så det er viktig for at de skal fungere bra til musikk, ikke bare fungere. Jeg snakker om specs uten room-gain, og ikke sånn som B&W ofte jusker det til (jeg snakker altså - 3B, ikke -6 db)

 

AtW

 

Tja, det kan jo diskuteres opp og ned. Jeg er helt enig i at bass er et utrolig viktig element av lyden, men in-wall høyttalere fungerer utrolig godt i praksis. Det har jeg førstehånds erfaring med. Spesielt de dyrere variantene, naturlig nok.

Lenke til kommentar

Tja, det kan jo diskuteres opp og ned. Jeg er helt enig i at bass er et utrolig viktig element av lyden, men in-wall høyttalere fungerer utrolig godt i praksis. Det har jeg førstehånds erfaring med. Spesielt de dyrere variantene, naturlig nok.

 

 

 

Det kan vel diskuteres, men man kan se på forskningen også, den er ganske klar, god ekstensjon ned i bassen er svært viktig. Har selv mye i veggen jeg, men ville aldri kjørt det uten sub der god lyd er viktig.

 

AtW

Endret av Munty
Unødig sitering
Lenke til kommentar

Det kan vel diskuteres, men man kan se på forskningen også, den er ganske klar, god ekstensjon ned i bassen er svært viktig. Har selv mye i veggen jeg, men ville aldri kjørt det uten sub der god lyd er viktig.

 

AtW

 

Jeg forstår deg godt. Så kan man jo diskutere hvor vanskelig det er å få til god subintegrasjon. En sømløs overgang mellom mellomtone og lavfrekvens.

 

Det koker ofte ned til hva man hører på. Hører man bare på akustisk er in-wall og stativhøyttalere ypperlig.

Endret av Munty
unødig sitering
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm...

 

Spekulerer i om det snart er på tide å oppgradere til en litt bedre forsterker. Har en XTZ Class AP100 nå, og selv om den er "grei" så frister det med noe bedre.

 

Sikler litt på First Watt J2... jeg liker nøytral og nøyaktig lyd, og jeg har funnet ut at klasse A-forsterkere gjør "noe" rett for meg og mine ører. Orker ikke tanken på rørforsterkeri med krefter nok til høyttalere, og ser derfor i retning av transistorforsterkere med balanserte innganger og en designfilosofi der målet er å få til enkle kretser som måler godt uten å dra kompleksiteten lengre enn nødvendig.

 

Høres det ut som en god ide å tenke i den retningen?

Lenke til kommentar

Hmm...

 

Spekulerer i om det snart er på tide å oppgradere til en litt bedre forsterker. Har en XTZ Class AP100 nå, og selv om den er "grei" så frister det med noe bedre.

 

Sikler litt på First Watt J2... jeg liker nøytral og nøyaktig lyd, og jeg har funnet ut at klasse A-forsterkere gjør "noe" rett for meg og mine ører. Orker ikke tanken på rørforsterkeri med krefter nok til høyttalere, og ser derfor i retning av transistorforsterkere med balanserte innganger og en designfilosofi der målet er å få til enkle kretser som måler godt uten å dra kompleksiteten lengre enn nødvendig.

 

Høres det ut som en god ide å tenke i den retningen?

Joda, for så vidt. Men om man skal ha en del futt i det, klasse A, god kvalitet, balanserte innganger, så blir jeg nysgjerrig på budsjettet. Rogue, Krell, McIntosh osv er jo godt etablerte merker innen dette segmentet med høy kvalitet, men prislapp x10.

 

Husk også at klasse A er en god erstatning for ovn i det rommet. Og holdningen om at klasse A er varmt, mens klasse AB eller D er kaldt og skrikete er en eldgammel holdning. Så jeg ville nok gitt nye forsterkere i ulike segment en sjanse. Hørt Musical Fidelity? Marantz (f.eks pm-11)?

Endret av Pop
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nettopp satt opp det nye stereoanlegget mitt. Har gått fra en godt anlegg (Shanling klasse A-forsterker og Canton Ergo 609) til et strålende minianlegg bestående av Hegel H160 og System Audio Pandion 2.

 

Det var ingenting galt med det originale oppsettet, men det skal sies at jeg er ekstremt fornøyd med oppgraderingen. De små stativhøyttalerne fra System Audio spiller nydelig i den lille (20kvm) stua mi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...