Gå til innhold

Utleieren min krever depositum for behandling av hele gulvet.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er rett av utleier å kreve ca 14-15000 kr fra oss for å slipe gulvet sitt? Når vi flyttet inn så var leiligheten helt ny, og han sa at at gulvet var av eiketre. Siden det har vi brukt leiligheten helt normalt, og ikke gjort noe hærverk på selve gulvet. Men siden det er parkettgulv av eik i gangen også ( samt hele huset), har det oppstått noe vannflekker som ikke går vekk. Vi har vedlikeholdt gulvet helt normalt og vasket gulvet jevnlig, men i gangen har det sikkert hendt flere ganger at vi har gått inn i gangen med blaute sko som tydeligvis har forårsaket disse vannskadene i gangen (regner masse i denne byen..). Han mener at vi burde vedligeholdt gulvet bedre, men jeg visste jo ikke at man måtte vaske gulvet i gangen hver gang man gikk inn i huset med blaute sko. Går ikke dette på slitasje? Ettersom vi har vedlikeholdt gulvet normalt og ikke gjort noe hærverk på det? Og i tillegg er gangen bare på ca 2-3 m^2, mens han krever penger for å slipe ned hele overetasjen på ca 30-35 m^3 som ellers ser helt strøkent ut pga han ikke vil ha "ulik farge". Finnes det i loven som gir meg rettigheter som kan forhindre at jeg må betale alt dette?

 

Evig taknemmlig for gode svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at det skal bli vannskader på gulvet må vannet gjerne ligge ofte og lenge. Det er ikke snakk om å vaske gulvet hver gang man går inn, men å forhindre at vannet blir liggende. Antar dere stort sett har latt vannet ligge og tørke av seg selv?

 

Sånn jeg ser det er å holde gulvet tørt en del av vanlig vedlikehold...

Lenke til kommentar

Det står ikke noe spesifisert utenom det som er "standard" i husleiekontrakten.. Tingen er at når vi har gått inn i huset med blaute sko har vi sikkert etterlatt noe dråper med vann på gulvet i gangen, og det har jo sikkert tørket inn den samme dagen utover kvelden eller over natten. Men jevnlig vedlikehold som å vaske gulvet en gang til uken har vi alltid gjort. Og vi ble aldri informert om at noe dråper vann fra blaute sko kunne ødelegge gulvet om vi ikke tok det den dagen før det tørket inn. Tilogmed utleier har vært innom leiligheten et par ganger med blaute sko han satt fra seg i gangen..

Lenke til kommentar

Med standard leigekontrakt så blir dette eit spørsmål om vannmerker i gangen ligger innanfor alminnelig slit og elde.

At golvet ikkje lenger framstår som nytt vil definitivt være godt innanfor vanlig slitasje, golvet er tross alt brukt, men dette betyr sjølvsagt ikkje at utleiger må akseptere kva som helst.

 

Å pusse ned golvet i heile leiligheita når problemet er begrensa til ein liten del er nok også urimelig, men her kan det bli vurdert annaleis dersom det ikkje er mulig å utbetre berre gangen utan å også ta resten.

 

 

Det viktigaste spørsmålet her er om dere har eit ekte depositum eller ikkje? Dersom dere har vanlig depositumskonto i banken så er det uansett utleiger som må bevise at det foreligger eit gyldig krav på depositumet.

På depositumskontoer så er saksgangen at dere etter å ha sagt opp leiligheita varsler banken om at dere vil ha tilbakebetalt depositumet, då tar banken kontakt med utleiger som har 3 veker på seg å rette krav på heile eller delar av depositumet. For at utleiger skal få utbetalt depositummet så må han enten ha samtykke frå leigetaker, eller dom på at han har rett på beløpet.

For å få ein slik dom, f.eks. i forliksrådet så må utleiger kunne vise til at skaden som er oppstått går utover det som ein må påregne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har depositumskonto i vår bank, så i verste tilfelle må han få dom på at han har rett på de pengene. Siden problemet er at vi var hverken informert eller klar over at noe vanndråper i gangen kunne ødelegge gulvet. Så vi hadde ingen anelse om at vi måtte utføre over forventningen for standard vedlikehold på gulvet for at det ikke skulle bli ødelagt. Hadde han informert oss om dette hadde det selvsagt vært helt greit, men han visste heller ikke at gulvet ikke kom til å tåle noe vanndråper i gangen som hadde tørket inn. Dette fant han ut nå siden han bestemte seg for å selge leiligheten og de nye eierne ville at gulvet skulle bli behandlet på nytt pga dette. Ang. dette med sliping vet jeg ikke helt hvordan det fungerer, men er det ikke mulig å bare slipe og behandlet det området flekkene er på? Eller kan han kreve at vi betaler for behandling av hele gulvet for å få en jevn og fin farge på hele gulvet?

Lenke til kommentar

Ang. dette med sliping vet jeg ikke helt hvordan det fungerer, men er det ikke mulig å bare slipe og behandlet det området flekkene er på? Eller kan han kreve at vi betaler for behandling av hele gulvet for å få en jevn og fin farge på hele gulvet?

 

Å slipe deler av gulvet og få det pent er vanskelig. Man må/bør i utgangspunktet slipe og lakkere en hel sammenhengende flate. 

Lenke til kommentar

Siden problemet er at vi var hverken informert eller klar over at noe vanndråper i gangen kunne ødelegge gulvet. Så vi hadde ingen anelse om at vi måtte utføre over forventningen for standard vedlikehold på gulvet for at det ikke skulle bli ødelagt. Hadde han informert oss om dette hadde det selvsagt vært helt greit, men han visste heller ikke at gulvet ikke kom til å tåle noe vanndråper i gangen som hadde tørket inn.

Naa skal det lite vann til for aa ødelegge tregulv! Og vanndraapene tørker ikke, de trekker seg inn i treverket. 

Du kan ta litt forskjellige søk paa Google, saa ser du at det ikke skal mer enn et par vanndraaper til for aa ødelegge gulv. 

Lenke til kommentar

Naa skal det lite vann til for aa ødelegge tregulv! Og vanndraapene tørker ikke, de trekker seg inn i treverket. 

Du kan ta litt forskjellige søk paa Google, saa ser du at det ikke skal mer enn et par vanndraaper til for aa ødelegge gulv.

 

Ja, tydeligvis skulle det ikke mer til! Men dette er noe hverken jeg eller utleier var klar over før nå. Og jeg synes jo det er drøyt mye å kreve at vi skal betale for både sliping og arbeidet for behandling av hele det sammenhengende gulvet så alt skal se helt nytt ut. Tenker at når ikke noe annet informasjon ble gitt, og det ikke står noe i kontrakten at vi har påtatt oss et særskilt aktsomhetsansvar, så må han bare godta dette som alminnelig slit og elde. Men bør jeg ta kontakt med advokat e.l. om han fortsetter å være vanskelig?

Lenke til kommentar

Du bør kreve depositumet utbetalt fra banken. Så får utleier eventuelt ta kravet sitt til husleietvistutvalget eller forliksrådet (avhengig av hvor du bor). I så fall må du passe på å møte opp når du skal og gi tilsvar innen frister.

 

Hvis saken mot formodning skulle gå videre til tingretten etter husleietvistutvalg/forliksråd er det på tide å snakke med advokat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Naa skal det lite vann til for aa ødelegge tregulv! Og vanndraapene tørker ikke, de trekker seg inn i treverket. 

Du kan ta litt forskjellige søk paa Google, saa ser du at det ikke skal mer enn et par vanndraaper til for aa ødelegge gulv.

 

Ja, tydeligvis skulle det ikke mer til! Men dette er noe hverken jeg eller utleier var klar over før nå. Og jeg synes jo det er drøyt mye å kreve at vi skal betale for både sliping og arbeidet for behandling av hele det sammenhengende gulvet så alt skal se helt nytt ut. Tenker at når ikke noe annet informasjon ble gitt, og det ikke står noe i kontrakten at vi har påtatt oss et særskilt aktsomhetsansvar, så må han bare godta dette som alminnelig slit og elde. Men bør jeg ta kontakt med advokat e.l. om han fortsetter å være vanskelig?

 

At du ikke var klar over at vann kunne ødelegge parketten er ikke noen gyldig grunn for å frita deg fra erstatningsansvar. Det hadde vært håpløst for utleier om han hadde vært nødt til å påpeke alt som leietaker må være obs på.

 

Spørsmålet her blir om skadene på parketten er mer enn hva som normalt kan forventes. Videre er det jo også et spørsmål om det er rimelig at hele gulvet må slipes ned.

 

For øvrig er det umulig for oss å vite hva du mener med at du lot noen "få dråper" tørke inn i parketten. En dråpe her og en dråpe der blir fort en pytt.

Lenke til kommentar

Hvis dette gjelder bare yttergangen vil jeg tro utleier vil slite med å få medhold uten at jeg skal si det sikkert, da dette er såppas normal problemstilling i de aller fleste hjem at mange legger flis og annet gulv i yttergangen en i resten av boligen for å nettop tåle fukt bedre hvor man tråkker inn med våte eller skittene sko..  Ellers er det også ett spørsmål om det har trekt seg rett ned i treverket eller bare fra skjøtene i gulvet..  Noe som kan ha en betydning hvis det kan bety at det var en mangel i forkant av utleien, om gulvet var lagt skikkelig eller godt nok behandlet av olje eller lignende..

 

Det er iallefall mange variabler som kan tale både for og i mot deg, for huseier er det jo en mangel og en kostnad.. Men det virker for meg noe sært å ha eikegulv i en yttergang hvor man setter ifra seg skoene sine..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...