Gå til innhold

Tollerene konfiskerte husholdningssprit


Anbefalte innlegg

Ble stoppet i tollen, og husholdsningspriten fra Danmark ble inndratt. Det står ikke på flasken at det er 93% denaturert ethanol. Det står kun "93% ethanol", men husholdningssprit i Danmark er alltid denaturert.

 

Jeg får det ikke tilbake slik saken står nå.

 

Har dere vært ute for noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var spriten farga blå? Etter som eg forstår så blir all denaturert sprit i Danmark farga blå.

 

Ellers så virker det rart at tollerane berre beslagla spriten. Er det ikkje slik at det enten blir betegna som lovlig vare som du fritt kan ta med, eller som narkotika (over 60%) slik at det blir beslaglegging og anmeldelse?

Lenke til kommentar

De har fått det de trenger, og saken er til behandling. Riktig som skrevet at den skal være blå, det står det også i sikkerhetsdatabladet, men innholdet er blankt. Får håpe ikke tollerene henger seg opp i det. Er COOP sin merkevare, så det er ikke noe muffens.

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Da var punktum satt for denne saken. COOP Husholdsningssprit inneholder ikke den mengde detanueringsmiddel som kreves. Jeg får ikke noe reaksjon for å ha tatt det med inn. Sikkert pga. et komplisert regelverk, og at jeg fikk beskjed på tlf. fra Danmark da jeg ringte de at det var lov så lenge det var denaturert.

 

Her er loven:

 

Forskrift om godkjenning av denaturering av teknisk etanol og etanolholdige preparater

§ 1.Godkjent denaturering

(1) Etanol med alkoholstyrke inntil 20 volumprosent er godkjent denaturert ved bruk av ett av denatureringsmidlene nevnt i § 2, i angitt mengde.

 

(2) Etanol med alkoholstyrke fra og med 20 volumprosent er godkjent denaturert ved bruk av to av denatureringsmidlene nevnt i § 2. Hvert av de to stoffene må være tilsatt i en mengde på minst halvparten av det som er oppgitt.

 

 

 

§ 2.Denatureringsmidler

Følgende denatureringsmidler kan benyttes i angitt mengde pr. 100 volumprosent etanol (CAS-nr. i parentes):

Aceton (67-64-1)

5 volumprosent

t-butanol (75-65-0)

2 volumprosent

Dietylftalat (84-66-2)

0,7 volumprosent

Etylacetat (141-78-6)

3 volumprosent

2-propanol (67-63-0)

15 volumprosent

n-propanol (71-23-8)

15 volumprosent

Metanol (67-56-1)

5 volumprosent

Metyletylketon (78-93-3)

2 volumprosent

Metylisobutylketon (108-10-1)

3 volumprosent

 

§ 3.Denaturering som krever særskilt godkjenning

Følgende denaturering kan ved dokumentert behov godkjennes av tollregionen (CAS-nr. i parentes):

Bensyldietylammoniumbenzoat (Bitrex) (3734-33-6)

0,016 g/liter ren etanol

Thymol (89-83-8)

4 g/liter ren etanol

Toluen (108-88-3)

5 g/liter ren etanol

Ren Capsaicin (404-86-4)

0,02 g/liter ren etanol

 

§ 4.Denaturering av parfyme-, kosmetikk- og toalettpreparater

Følgende denaturering er i tillegg godkjent for teknisk etanol og etanolholdige preparater som hører under tolltariffens kapittel 33 (CAS-nr. i parentes):

(1)

Bensyldietylammoniumbenzoat (Bitrex) (3734-33-6)

0,016 g/liter ren etanol

 

Sucroseoctaacetat (Denatin) (126-14-7)

5 g/liter ren etanol

 

Oljer eller parfymekomposisjoner

20 g/liter ren etanol

(2)

Denaturering som er i samsvar med godkjente denatureringskrav fra land i EØS-området.

 

Vedr. siste punkt så er jeg litt forvirret. Betyr det at så lenge den er godkjent i Danmark så er det lov?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...