Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En av mine eldre SSD er skal snart bytte eier. Av prinsipp skal innholdet på denne disken destrueres da den inneholder mye personlig data, men jeg vet ikke om noen skånsom måte å gjøre dette på uten unødvendig slitasje. Finnes dette? Går det an og sende en TRIM kommando til hele disken og er det nok til å fjerne sensitive data?

 

Dette er en Crucial C300

Lenke til kommentar

En enkelt overskriving med full kapasitet skal gjøre jobben trygt og effektivt. Infoen i cellene forsvinner fullstendig ved første gangs overskriving, men det er viktig at du skriver over hele, ikke bare fyller den halvveis to ganger.

 

Forsvaret, UD, stortinget etc har nok strengere krav da ørsmå fragmenter som ligger i deaktiverte celler kan hentes ut. Som privatperson trenger du ikke frykte det da en sånn operasjon krever dyrt spesialutstyr og spesialkompetanse for å få ut.

Lenke til kommentar

Det kalles primitivt og miljøfiendtlig.

 

Gå heller for moderne trygg sletting og miljøriktig gjenbruk.

Beste alternativet tydeligvis i tillegg til å beholde ssd etter å ha lest dette:

http://www.micron.com/~/media/documents/products/presentation/mabraham_nand_flash_security_fms2011.pdf

Secure erase er bedre enn overskrivning når det kommer til ssd men heller ikke secure erase viste seg å funke tilfredsstillende over det hele arealet inkl reserved blocks i alle tilfeller i denne studien.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange med MX100 som har trøbbel her?

Min har hatt trøbbel omtrent hele veien. Blåskjermer i hytt og gevær, generelt ustabil ytelse og nå sist, tilsynelatende total crash.

Må vel prøve en clear cmos og greier igjen for å få liv i skiten. Helvete at jeg hørte på folk her og gikk for den. Gamle samsung 830 i andre maskinen har vært en drøm.

Lenke til kommentar

Mange med MX100 som har trøbbel her?

Min har hatt trøbbel omtrent hele veien. Blåskjermer i hytt og gevær, generelt ustabil ytelse og nå sist, tilsynelatende total crash.

Må vel prøve en clear cmos og greier igjen for å få liv i skiten. Helvete at jeg hørte på folk her og gikk for den. Gamle samsung 830 i andre maskinen har vært en drøm.

nei aldri vert no me den :-) er ikke sata på hk som er problem?

Lenke til kommentar

Mange med MX100 som har trøbbel her?

Min har hatt trøbbel omtrent hele veien. Blåskjermer i hytt og gevær, generelt ustabil ytelse og nå sist, tilsynelatende total crash.

Må vel prøve en clear cmos og greier igjen for å få liv i skiten. Helvete at jeg hørte på folk her og gikk for den. Gamle samsung 830 i andre maskinen har vært en drøm.

 

Jeg kjøpte en mx100 fra en her på forumet som hadde slike problemer. Siden jeg ikkje har hatt noen problemer med de 6 jeg hadde fra før, så tenkte jeg at det var like greitt å kjøpe den. Den jeg kjøpte har heller ikkje bydd på problemer for meg :D

 

Det må være noe kombo med hovedkort/software etc som er galt.

Lenke til kommentar

Novachips er snart klar til å levere en 2.5 " SSD med kapasitet opptil 8 TB.
De med mindre kapasiteter kommer med 7 mm høyde , mens 8 TB versjonen har en høyde på 15 mm.

  • Up to to 100,000 random read/write 4k IOPS
  • Sequential data in and out at up to 560MB/sec
  • Endurance of five years at 10 full drive writes/day
  • Read and write latency of 65µs/40µs

____________

 

 

De kommer også med en PCIe MVMe SSD

Også den kan leveres med kapasitet opptil 8 TB

ns5700.jpg

  • Up to to 360,000 random read/write 4k IOPS
  • Sequential data in and out at up to 1.8GB/sec
  • Endurance is five years at 10 full drive writes/day
  • Read and write latency is 40µs/40µs

 

Kilde

 

 

 

Edit : Intel P3700 har en oppgitt latency på 20/20 µs

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...