Gå til innhold

Altibox/Lyse - fibernett-tråden.


Anbefalte innlegg

Bruk for hastighet? Ikke hele tiden, men det er poenget hvis man laster ned:

 

debian-7.5.0-amd64-DLBD.iso som har ca 43 GB størrelse så merker du veldig stor forskjell.

 

På 100 mbit tar dette nesten en time. Med gigabit klarer man 10 ganger raskere, ca 6 minutter om hastigheten er maks. Men godt mulig det tar 10-15 minutter siden man neppe får full båndbredde.

Joda! men da er jo dette også ment for de som har større behov en andre, å jeg tenker på musikere, fotografer, filmskapere, eller de som driver med tyngre mediaproduksjon å jobber på tvers av landegrenser osv de kan jeg se trenger større frihet når det kommer til slike linjer.

 

Det at den vanlige mann i gata laster ned 43Gb med linuxdistro tviler jeg sterkt på, ( du fant ikke en som litt større da :)) men tydligjøring av påenget er jo der. Men i gjennomsnitt trenger ikke folk å kunne laste ned f.eks 10Gb på noen sekunder, de trenger å kunne se at det tar tid, for så å kunne nyte en kopp kaffe mens det hele pågår....:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisene ble vel litt stivere en jeg trodde, eller håpet på.

Men uansett så er det ikke så veldig ille, sammenlignet mot samtlige bredbåndleverandører.

 

Så er det vel ingen som gir bedre pris en altibox nå.

 

Selv om jeg ikke har altibox, så hadde jeg nok valgt 300 mbit hvis jeg kunne velge.

36 MB/S er forhånsvis rask det også.

 

10 gigabit er nok litt utenfor rekkevide, så er nok heller firmaer eller privatpersoner som Kjell Inge Røkke som i heletatt har råd til noe slikt. Siden det tar nok veldig mye kapasitet i stamnettet til internetlevrandøren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prisene ble vel litt stivere en jeg trodde, eller håpet på.

Men uansett så er det ikke så veldig ille, sammenlignet mot samtlige bredbåndleverandører.

 

Så er det vel ingen som gir bedre pris en altibox nå.

 

Selv om jeg ikke har altibox, så hadde jeg nok valgt 300 mbit hvis jeg kunne velge.

36 MB/S er forhånsvis rask det også.

 

10 gigabit er nok litt utenfor rekkevide, så er nok heller firmaer eller privatpersoner som Kjell Inge Røkke som i heletatt har råd til noe slikt. Siden det tar nok veldig mye kapasitet i stamnettet til internetlevrandøren.

 

36MB/s = 288mbit/s så det er nesten 300mbit/s som du sier, så tror du kanskje blander MB og mbit her :)

 

 

Lenke til kommentar

STIV PRIS?! ER DU GAL?!

Sammenligner vi med pilotprosjektet i Slingrebekk som betaler kun 600 kr i månden for gigabit?

 

Men nå vet ikke vi om de har noe begrensinger eller spessielle krav de må gjøre, for å dekke mellomlegget, eller er det slik andre kunder må betale for pilotprosjektet får en god pris?

 

Hadde håpet på rundt 1000 kr, men var kanskje litt lav.

 

Men ja nå var det nok umulig at alle kunne få like god hastighet til like lav pris, vertfall om altibox må gjøre store invisteringer i fiber nodene sine, så god mulig i 2017 kanskje prisene vil falle?

 

Men ja 1,48 kr for per megabit er bra det sammenlignet med andre internetlevrandører.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, ja da beklager jeg min påstand der, jeg skrev vist det. Det jeg mente med det var at det geografisk sett var fiber i hele oslo. Om ikke inn i din husstand så ligger det muligens i gata.

 

Jeg jobbet for Telenor med å informere huseiere i områder vi bygde ut fiber om at det kommer og de må melde seg på for å få det levert, ønsker de det etterlevert etter utbygningen er det noe vi prøvde å unngå men det var aldri umulig, kommer alltid an på hvor mye folk hadde vært villig til å legge i det. Når vi gikk til nye områder hvor vi planla og bygge fiber fikk sluttkunder utrolig god deal på fiber, et par tusen i installasjon (som er latterlig billig med tanke på hvor dyrt det er) uavhengig av hvor langt kunden var fra hovedfiber, hadde en kunde 350 meter fra all sivilisasjon som fikk tilbudet ble kjeftet grønn for å forstyrre han på en Onsdag ettermiddag med det svindleriet jeg kom med.

 

Om fiberleverandører skal komme med komplett tilbud på pris til et sameie må de så klart vite interessen og de kan heller ikke trekke fiber over andres eiendom uten at de har noe klare beskjeder fra et eventuelt styre som Canal Digital fikk erfare da en venn av meg skulle legge stein på egen tomt, det var det noen coax kabler og rør fra Canal Digital, han ringte og spurte hvorfor det lå coax kabler på hans einendom da han tidligere hadde fått beskjed om at Canal Digital ikke kunne levere tjenester til hans bolig. De sa at de ikke la kabler over andre sine tomter så han fjernet kablene og det endte med at 5 Canal Digital kunder mister TV og internett.

 

Vel uansett, om det er lettere eller ei har ikke så mye å si, de som vil ha fiber skaffer fiber de som er "fornøyd" med det de har eller bare så sinnsykt redde for å signere en kontrakt/nye ting vil ikke ha det uansett om vi hadde hivd fiber etter de.

 

 

Artig innlegg du serverte. Selvfølgelig hadde Canal Digital bare godt av at han klippet vekk dette, når de er så inngrodd lite forståelsesfulle. Han skulle selvfølgelig ha fått etablert abonnement hos dem og et ekstra godt tilbud om livstids abonnement forutsatt at han lot kablene ligge i fred.

 

Som fiberselger, så burde man vel egentlig komme med idéen om at huset blir mer attraktivt på boligmarkedet, dersom fiber allerede er etablert inn i huset. Men, selvfølgelig er det en del gamle folk som teller på kronene uansett. :)

 

 

Gjorde for moroskyld noen hastighetstester. Abonnement 25/25 og fikk SMS om at jeg har blitt oppgradert gratis til 35/35. Kablet test. Bruker Altibox sitt utstyr i øyeblikket en HET-mediakonverter og Zyxel-routeren deres. Har ikke forsøkt MicroTik-routeren min enda, fordi jeg har litt plunder med nettverkskunnskapen:

 

 

Alt er drevet av Ookla:

post-30484-0-30350800-1405181812_thumb.jpgpost-30484-0-11173200-1405181818_thumb.jpgpost-30484-0-10390900-1405181943_thumb.jpg

 

Det varierer jo mellom 1 ms - 9 ms - 3 ms alt etter hvilket test jeg velger. Alle drives av Ookla

 

Og her en til grundigere test?

 

post-30484-0-70312200-1405182486_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Finnes det noen timeplan for når Altibox oppgraderer nodene sine rundt omkring? Fra og med 1. august startet de jo med dette for å faktisk kunne levere de nye hastighetene de tilbyr, og jeg gleder meg som et lite barn til å oppgradere til 500/500, men de må oppgradere utstyret ute i gata før hastigheter over 100/100 kan leveres.

 

Vil ikke vente mer! Arrgh!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen timeplan for når Altibox oppgraderer nodene sine rundt omkring? Fra og med 1. august startet de jo med dette for å faktisk kunne levere de nye hastighetene de tilbyr, og jeg gleder meg som et lite barn til å oppgradere til 500/500, men de må oppgradere utstyret ute i gata før hastigheter over 100/100 kan leveres.

 

Vil ikke vente mer! Arrgh!

Jeg har snakket med altibox angående dette, de jobber på spreng med oppgraderinger sa de. Litt lame at de leverer tjenester som de ikke har infrastruktur for enda.. Denne beskjeden fikk jeg for ca 6mnd siden.

De lovde også og ta kontakt når de hadde oppgradert noden i gaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen timeplan for når Altibox oppgraderer nodene sine rundt omkring? Fra og med 1. august startet de jo med dette for å faktisk kunne levere de nye hastighetene de tilbyr, og jeg gleder meg som et lite barn til å oppgradere til 500/500, men de må oppgradere utstyret ute i gata før hastigheter over 100/100 kan leveres.

 

Vil ikke vente mer! Arrgh!

Da jeg kom fra ferie for ei uke siden var nettet oppgradert til 75/75 (fra 60/60). Dette skulle vel tyde på at de her gjort dette her jeg bor?

 

Uansett så blir jeg vel på denne hastigheten ei stund til, før jeg eventuelt går opp på 150/150. Må bytte modem for å få denne hastigheten, og er redd for at det blir mer ustabilt enn det er nå (har lest flere som plages med de nye multimodemene deres).

Lenke til kommentar

 

Hei, ja da beklager jeg min påstand der, jeg skrev vist det. Det jeg mente med det var at det geografisk sett var fiber i hele oslo. Om ikke inn i din husstand så ligger det muligens i gata.

 

Jeg jobbet for Telenor med å informere huseiere i områder vi bygde ut fiber om at det kommer og de må melde seg på for å få det levert, ønsker de det etterlevert etter utbygningen er det noe vi prøvde å unngå men det var aldri umulig, kommer alltid an på hvor mye folk hadde vært villig til å legge i det. Når vi gikk til nye områder hvor vi planla og bygge fiber fikk sluttkunder utrolig god deal på fiber, et par tusen i installasjon (som er latterlig billig med tanke på hvor dyrt det er) uavhengig av hvor langt kunden var fra hovedfiber, hadde en kunde 350 meter fra all sivilisasjon som fikk tilbudet ble kjeftet grønn for å forstyrre han på en Onsdag ettermiddag med det svindleriet jeg kom med.

 

Om fiberleverandører skal komme med komplett tilbud på pris til et sameie må de så klart vite interessen og de kan heller ikke trekke fiber over andres eiendom uten at de har noe klare beskjeder fra et eventuelt styre som Canal Digital fikk erfare da en venn av meg skulle legge stein på egen tomt, det var det noen coax kabler og rør fra Canal Digital, han ringte og spurte hvorfor det lå coax kabler på hans einendom da han tidligere hadde fått beskjed om at Canal Digital ikke kunne levere tjenester til hans bolig. De sa at de ikke la kabler over andre sine tomter så han fjernet kablene og det endte med at 5 Canal Digital kunder mister TV og internett.

 

Vel uansett, om det er lettere eller ei har ikke så mye å si, de som vil ha fiber skaffer fiber de som er "fornøyd" med det de har eller bare så sinnsykt redde for å signere en kontrakt/nye ting vil ikke ha det uansett om vi hadde hivd fiber etter de.

 

 

Artig innlegg du serverte. Selvfølgelig hadde Canal Digital bare godt av at han klippet vekk dette, når de er så inngrodd lite forståelsesfulle. Han skulle selvfølgelig ha fått etablert abonnement hos dem og et ekstra godt tilbud om livstids abonnement forutsatt at han lot kablene ligge i fred.

 

Som fiberselger, så burde man vel egentlig komme med idéen om at huset blir mer attraktivt på boligmarkedet, dersom fiber allerede er etablert inn i huset. Men, selvfølgelig er det en del gamle folk som teller på kronene uansett. :)

 

 

Gjorde for moroskyld noen hastighetstester. Abonnement 25/25 og fikk SMS om at jeg har blitt oppgradert gratis til 35/35. Kablet test. Bruker Altibox sitt utstyr i øyeblikket en HET-mediakonverter og Zyxel-routeren deres. Har ikke forsøkt MicroTik-routeren min enda, fordi jeg har litt plunder med nettverkskunnskapen:

 

 

 

Det varierer jo mellom 1 ms - 9 ms - 3 ms alt etter hvilket test jeg velger. Alle drives av Ookla

 

Og her en til grundigere test?

 

attachicon.gifLør-12juli2014--kl_1825__13ms-ping.jpg

 

her er instilling.

 

har du lagt inn openwrt på mikrotik routeren?

 

sett Vlan 101 og 102 på wankontakten trunked begge to, og vips så har du nett :)

Lenke til kommentar

Finnes det noen timeplan for når Altibox oppgraderer nodene sine rundt omkring? Fra og med 1. august startet de jo med dette for å faktisk kunne levere de nye hastighetene de tilbyr, og jeg gleder meg som et lite barn til å oppgradere til 500/500, men de må oppgradere utstyret ute i gata før hastigheter over 100/100 kan leveres.

 

Vil ikke vente mer! Arrgh!

 

 

Hør med din lokale Altibox forhandler, jeg fikk forespeilet første halvår 2015 her. Etter litt mas fikk jeg endelig svar på pris for den linja jeg har nå, 549,-/mnd for 100/100.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk for en ukes tiden siden 500/500 ifra Altibox, men jeg er noe skuffet at dem ikke klarer å levere godsakene. Første som faller meg inn er at 'noden' som noden min henger på sliter med kapasiteten. Dog Altibox ikke kan eller vil gi meg noe klart svar på akuratt dette.

 

fra ftp.uio.no når jeg tester ligger jeg på 30-50mb/s når jeg laster ned. Altibox burde fint greie å levere meg full rulle imot uio uten problem. En annen ting er at farten er veldig variabel når jeg tester. kan gå opp til 50mb/s og droppe ned til 30mb/s og så jobbe seg opp imot 50 igjen. Max peak jeg har klart er 60.1mb/s.Dette er dog på dagtid 07:00 til 16:00 .. etter det blir linja helt jojo va det angår fart.

 

Så er det noen andre der ute som har 500/500 ifra Altibox som vil dele sine erfaringer ?

 


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen måte å sette opp f.eks. en dedikert PC som kan overvåke 24/7 og logge f.eks. hvert tredje minutt eller noe liknende hvor bra linjen man abonnerer på er.

 

Hva kreves - altså har dere noe navn på programvare som kan gjøre en slik overvåkningsjobb?

 

Denne PC'en kan da stå tilkoblet så nær man klarer opp i mot linja. Det finnes jo mulighet for både å koble utenom Altibox-router eller å sette den i "Bridge mode".

Endret av G
Lenke til kommentar

Se på Bandwidth Monitor 3.4 build

 

The Best Program to Monitor Download Speed

 

Vil tro Altibox har muligens limit på 10gigabit eller noe på kjerne nettet sitt som deles på et hvis antall kunder, dermed må det være hvis antall kunder før de vurder å oppgradere.

 

Uansett burde man ikke klage på 500 mbit selv om jeg ville sagt man burde få prisavslag om det er slik nettet er overbukket til internetlevrandøren.

 

Noen som vet hvordan nettet i vikenfiber generieltsett er i bærum? Prøvd å ta kontakt med altibox angående muligheter for fiber, men får veldig lite svar. Virker ut som altibox nedprioriter kundene, enten det eller at fiberutbyggingen tar stor bit av kaka.

 

Virker også altibox får en del kritikk for tvpakken, som jeg ikke bryr meg om siden jeg er mest interisert i fiberlinje. Bør man styre unna og betale større penger for altibox om man bor et stykke unna sentralene?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Se på Bandwidth Monitor 3.4 build

 

The Best Program to Monitor Download Speed

 

Vil tro Altibox har muligens limit på 10gigabit eller noe på kjerne nettet sitt som deles på et hvis antall kunder, dermed må det være hvis antall kunder før de vurder å oppgradere.

 

Uansett burde man ikke klage på 500 mbit selv om jeg ville sagt man burde få prisavslag om det er slik nettet er overbukket til internetlevrandøren.

 

Noen som vet hvordan nettet i vikenfiber generieltsett er i bærum? Prøvd å ta kontakt med altibox angående muligheter for fiber, men får veldig lite svar. Virker ut som altibox nedprioriter kundene, enten det eller at fiberutbyggingen tar stor bit av kaka.

 

Virker også altibox får en del kritikk for tvpakken, som jeg ikke bryr meg om siden jeg er mest interisert i fiberlinje. Bør man styre unna og betale større penger for altibox om man bor et stykke unna sentralene?

 

 

Skaffet det programmet. Det kan virke som den viser det som skjer der og da på nettverket mellom denne PC og ut til router.

 

Men, for at dette skal vise noe trafikk, som igjen kan gi et visst inntrykk av hvor pålitelig bredbåndslinjen måtte være, så må en vel sette opp noe trafikk selv da?

 

Hva egner seg best å laste opp i mot, og laste ned i fra for å kun vise dette? Og går det an å sette opp unikt pakkeinnhold, slik at man ikke opplever at noe eksempelvis cache's et eller annet sted på veien hos f.eks. ISP?

Endret av G
Lenke til kommentar

Joda .. de kjører 10gbit på kjernenettet sitt. Og det skal mildt sagt grusomt mye til for spise opp en slik linje. Jeg mistenker at den core node som noden min henger på ikke har mer en 1 gbit til neste core node. Og disse oppgraderingene vil jo komme etterhvert vil jeg tro, iallefall utifra det jeg tolker ut ifra pressemeldingen deres.

 

Og hva det angår prisavslag så er det dødfødt da jeg har det som en 'bonus' ;)

 

Men uansett .. regner med på sikt at det blir bedre :)

 

Jeg kjører min Zyxel i bridgemode som går videre til en linux box som jeg bruker som router, som er mer en god nok til å kunne gi meg 500/500. Har også prøvd å koble direkte til fiber converteren , men det er ingen hastighetsforkjell.

 

 

Om det er noen andre som har 500/500 så hører jeg gjerne ifra dere :)

Endret av FB.0568118249
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...