Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bare halvparten av installert ram dukker opp


Anbefalte innlegg

Heisann.

Satte nylig sammen en pc av noen "eldre" komponenter jeg hadde liggende hjemme hos mor og far. Installerte windows og fyrte den opp, men oppdager at bare 4gb ram finnes av windows. Siden jeg har 4x2gb med brikker burde det strengt tatt være 8gb... Sjekke også CPU-Z som detecter alle 8gb.

 

Jeg har prøvd å bytte plass på brikkene for å se om det gjør noen forskjell, men den nekter å finne mer enn 4 gb. Surret også rundt i Bios for å finne noe der uten hell.

Har folk noen tips?

 

specs:

Windows 8 64bit (professional)

Asus P6T SE motherboard

Intel i7 930

4x2gb Kingston brikker

Amd Radeon HD 6970

1TB WD 7200rpm HDD

 

WW9EYlpH.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å resette hele BIOS og skru av PC-en og koble fra alle strømkontakter.
Sjekk at alle kontaktene til RAM-brikkene er i orden, og sett dem skikkelig inni.
Vent i minst 3 minutter. Koble til strømkontaktene. Skru på PC-en igjen.
Om kun halvparten ennå vises, prøv å reinstallere Windows 8. Håper det fungerer.

Endret av Mistletoe
Lenke til kommentar

Ikke se alt minne er et kjent problem med P6T.

Er det 1366 socket så må de og plasseres spesielt og mengde moduler

Prøv med tre brikker først.

Sett inn en av gangen og boot opp til bios og os hver gang du adder en modul.

En i A1 først - så boote

En til i B1 så boote for å sjekke

Så nummer tre i C1 og boote og sjekk.

Følg også tipsene i tråden under ved å sette minnet max 1333 og spesifiser volt/timings.

 

Den fjerde modulen tror jeg ikke du skal bruke for øyeblikket (såfall i A2)

 

 

Due to Intel spec definition, X.M.P. DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel

 

Så definere de manuelt med ikke XP profil.

 

Se tråd om disse problemene med P6T og modul konfigurasjons problemer her :

http://www.tomshardware.co.uk/forum/257429-30-asus-delux-issues

 

 

Plassering.

post-35394-0-53210500-1419813417_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens.

Brikkene har vært plassert riktig, A1, B1, C1, A2.

Prøvde nå å sette inn en om gangen. 1 brikke = 2gb, 2 brikker = 2gb, 3 brikker = 2gb, 4 brikker = 4gb.

Det tyder på at den bare finner brikkene i A kanalen. Har nylig oppdadert BIOS, så tror ikke det er problemet. Kan prøve å kjøre en full BIOS reset nå og se om det gjør susen. Prøver også å sette ned hastigheten til 1333mhz.

Hvis dere kommer på flere forslag er jeg svært takknemmelig!

Lenke til kommentar

Husk, oddetall ang rambrikker

3 eller 6 brikker.

 

 

IKKE partall, 2 og 4.

 

 

Prøv med en brikke i hvert spor, som du vet er i orden, for å finne ut om noen av sporene er gåene.

Nå kjører jeg 3x2 gb brikker i slot a1, b1 og c1. Windows finner bare 2gb ram i a1. Enten er de to andre sporene gåene eller så gidder ikke windows å arbeide med mer enn en kanal. Kan jo prøve å rense brikker og slots godt å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Er memory ikke modulene matched (like i fra et kit) kan det være grunnen til at imc ikke vil enable de i tri channel konfigurasjon.

Hvis du ser i tråden jeg linken til er det mange som sliter med å få enable alle minne modulene.

Har hatt tilsvarende problemer med servere basert på nehalem arkitektur (xeon) og populering av memory , og der må de være kliss like og plassert rett.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er memory ikke modulene matched (like i fra et kit) kan det være grunnen til at imc ikke vil enable de i tri channel konfigurasjon.

Hvis du ser i tråden jeg linken til er det mange som sliter med å få enable alle minne modulene.

Har hatt tilsvarende problemer med servere basert på nehalem arkitektur (xeon) og populering av memory , og der må de være kliss like og plassert rett.

De er av samme type, men ble kjøpt i kit som 2x2gb. Det får jeg jo til å funke så lenge begge er i samme kanal.

 

Prøvde nå å starte opp med a1, b2, c2. Windows startet (til min overaskelse), men den finner fortsatt bare 2gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...