Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Noen som har hørt om Vardia? De er et lite forsikringsselskap i Norge, Sverige og Danmark, børsnotert i april i år som vokser veldig fort (så langt i år har omsetningen økt med ca 80%). Med lavere vekst i Asia og Europa, politiske problemer i Midtøsten og Russland, og fallende oljepris, er det en del markeder på oslo børs jeg ville holdt meg unna, men forsikringsbransjen i Skandinavia virker en del tryggere. Sammenligner vi dem teknisk med andre forsikringsselskaper i Skandinavia, ser det ut som en potensiell gullgruve.

 

19. november skal de presentere Q3-rapport. Hvis tallene er som ventet, kommer total omsetning i 2014 til å ende opp på ca 1.2 mrd. Med dagens markedsverdi gir det oss P/S på 0.7. Forventet omsetning i 2016 er 2.5 mrd. Gjennomsnittlig P/S i Skandinavia er ca 3.0-3.5. Hvis Vardia skal opp på det nivået vil en investering i dag gi 1000% avkastning på to år. Man kan selvføgelig ikke bare se på P/S, men et forsikringsselskap er ikke avhengig av råvarepriser, tilbud eller etterspørsel. Alle må ha forsikring, og det er ikke mange uventede kostnader. Derfor vil forholdet mellom omsetning og inntjening være så å si det samme i hele næringen. Grunnen til at Vardia ikke går i pluss enda er at de har kjøpt opp to selskaper og bygget nytt hovedkontor i Danmark.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet. Du kommer vel hit for å lese aksjeanbefalinger? Jeg kom med en aksjeanbefaling. Jeg prøver på ingen måte å skjule at jeg selv er aksjonær der, og du står helt fritt til å gjøre som du vil. Jeg har stor nok tro på selskapet til å investere i det selv.

Endret av moby_duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aksjen har ligget i en svak fallende trend en god stund nå.

Saken med økokrim er vel heller ikke avsluttet.

 

Det er en populær aksje så det er vanskelig å si hvilken retning den peker, og når.

Jeg ville personlig ikke ha kjøpt den på det nivået den ligger på nå. Skulle det eventuelt komme en dipp tror jeg den skal raskt opp igjen.

 

Tips: Følg med og avvent.

Lenke til kommentar

Har så vidt nevnt dem tidligere i tråden, men jeg tar dem opp igjen - et selskap som raser på Axess.

Serendex Pharmaceuticals (SENDEX).

Alle børsmeldinger og alle tall er som forventet - de taper godt med penger, som planlagt.

 

Falt over 10 % i går, og ved stenging ligger kursen på 8.00. Det er ørsmå volum det er snakk om foreløpig, så jeg kjøper ikke før jeg ser hvilken vei kursen tar i åpningstimene. Jeg går ikke inn med mer enn jeg har lyst til å tape - det er alltid risiko med slike miniselskap. Har ikke bestemt meg for om jeg har "råd til å tape" 2000 eller 3000 aksjer... :)

 

Snart 3 mnd siden, og det har vært en stygg (men delvis ventet) bølgedal. Har vært omsatt på 5-tallet i oktober, og har steget kraftig siste uken. Lite selskap - drifter fortsatt med tap som varslet..

Lenke til kommentar

Hei,

 

Håper noen her kan svare meg på et spørsmål! Det er jo sånn at det er fradrag på 28% når man har tapt på aksjer som man selger seg ut av. Men hva gjør man hvis dette beløpet utgjør mer enn den totale skatten du betaler det året? Altså er det mulig å "ta med seg" dette fradraget til neste års skatteoppgjør, eller er da de pengene tapt?

 

Hvis jeg f.eks. kun skal betale 5000 i skatt for dette året, mens jeg har så store tap på aksjer at 28% av dem utgjør 8000? Kan jeg da ta med meg de 3000 videre til neste år?

Lenke til kommentar

Hei

Har drevet og sett litt på mulighetene for å tjene veldig små penger på CFD'er. Registret meg på Plus500.no og lagd en demokonto der.. Hvor jeg har hatt opp og ned turer, men sitter heldigvis igjen med overskudd :)

 

Noen vet hvor mye penger man må satse for å få tak i de virkelig gode CFD'ene, og hva bør jeg ha i giring?

Går de å skifte giring på demokontoen på Plus500?

 

Hadde vært fint om noen har noe å si angånde CFD'er, da jeg her veldig ny på område :)

Ja jeg vet at det er mer risikofylt enn aksjer, men på kort tid tjener man mer..

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...