Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 2011 - VG1


Anbefalte innlegg

Who's who analysis:

 

The poem is about a very famous person who achieved a great deal with his life (the first eight lines - the octave - deals with this).

The sestet then says that even though is life was so successful he spent his whole life yearning to be with someone who had a quiet homeloving life. The person he 'loved' (the poem carefully avoids saying is this person is a man or a woman, and is just as careful not say what kind of love this was) was kindly towards him, but not all that interested:

answered some

Of his long marvelous letters but kept none.

......

The last two lines are not so very difficult. If someone loved you and kept sending you long adoring letters;- and if in turn you liked them, but didn't exactly love them - wouldn't you sometimes answer their letters but not keep them?

Wouldn't this be exactly the same even if it was your brother, or your son, who was sending you such letters?

 

W. H. Auden is an interesting poet who gives poems a different touch. In his work, some of them have connotations that may seem to have certain meaning and also have another meaning. Who’s Who is one of those poems that you could interpret with two different perspectives. W. H Auden, using accurate adjectives and verbs makes the poem full of images in a dual interpretation.

In the first stanza the first word that causes this double interpretation is “Father”. This word is the one that changes the perspectives. First the poem sounds like if it’s about an experience with a father and describing how this paternal figure is when you see images like when it says in the first stanza 5th verse, “Of how he fought, fished, hunted, worked all night,”. This line really makes you see a resemblance of a father. Another image of a father is in the second stanza line 3 where it says; “Did little jobs about the house with skill” where father is supposed to do little jobs on a house.

The real ambiguity is in the second line of the first stanza where it says “How Father beat him”. You can deduce this is like if someone was talking about a father (paternal figure) doing something to someone or to a child. Looking at Auden’s biography and tendency of writing in a prayer style the other way we can also interpret that this is about a Father from a church.

In conclusion the poem makes you see it has a dual interpretation. The use of sound of certain words reinforce the fact that it’s a about a paternal figure. Some other lines like when it says “what acts Made him the greatest figure of his day” firms to another point. The poem also has other lines that could be misplace with different meanings.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen :)

 

Jeg meldte meg opp som privatist for engelsk i år og har i grunnen ikke forberedt meg noe som helst ettersom jeg føler jeg kan engelsk meget godt.

Men nå har jeg fått forberedelseheftet uten å helt vite hva jeg skal gjøre...

Ringte til eksamenskontoret for et par mnd siden og fikk da fortalt at så lenge jeg kunne skrive engelsk godt var det ikke noe problem, men nå ser det jo unektelig mye vanskeligere ut?

 

Bør jeg bare ta helt av og lese masse om artikkel oppbygging og analysere dikt etc?

Lenke til kommentar

Who's who analysis:

 

The poem is about a very famous person who achieved a great deal with his life (the first eight lines - the octave - deals with this).

The sestet then says that even though is life was so successful he spent his whole life yearning to be with someone who had a quiet homeloving life. The person he 'loved' (the poem carefully avoids saying is this person is a man or a woman, and is just as careful not say what kind of love this was) was kindly towards him, but not all that interested:

answered some

Of his long marvelous letters but kept none.

......

The last two lines are not so very difficult. If someone loved you and kept sending you long adoring letters;- and if in turn you liked them, but didn't exactly love them - wouldn't you sometimes answer their letters but not keep them?

Wouldn't this be exactly the same even if it was your brother, or your son, who was sending you such letters?

 

W. H. Auden is an interesting poet who gives poems a different touch. In his work, some of them have connotations that may seem to have certain meaning and also have another meaning. Who’s Who is one of those poems that you could interpret with two different perspectives. W. H Auden, using accurate adjectives and verbs makes the poem full of images in a dual interpretation.

In the first stanza the first word that causes this double interpretation is “Father”. This word is the one that changes the perspectives. First the poem sounds like if it’s about an experience with a father and describing how this paternal figure is when you see images like when it says in the first stanza 5th verse, “Of how he fought, fished, hunted, worked all night,”. This line really makes you see a resemblance of a father. Another image of a father is in the second stanza line 3 where it says; “Did little jobs about the house with skill” where father is supposed to do little jobs on a house.

The real ambiguity is in the second line of the first stanza where it says “How Father beat him”. You can deduce this is like if someone was talking about a father (paternal figure) doing something to someone or to a child. Looking at Auden’s biography and tendency of writing in a prayer style the other way we can also interpret that this is about a Father from a church.

In conclusion the poem makes you see it has a dual interpretation. The use of sound of certain words reinforce the fact that it’s a about a paternal figure. Some other lines like when it says “what acts Made him the greatest figure of his day” firms to another point. The poem also has other lines that could be misplace with different meanings.

 

Som et tips kan det være lurt å nevne kildene dine. Kilde til den første delen av teksten din ble nevnt på første side av tråden:

Kanskje dette kan hjelpe?

 

Who\'s who

Amazing poem! There are two people being described in the poem. One, a man based on the fourth stanza who was \"the greatest figure of his day\". This last, had even the honor of naming a sea! What a successful man he was! But oh, \"With all his honors on, he sighed for on\", and this other one lived a much more quieter and less adventurous life: \"lived at home\", \"did little jobs about the house\"and most ironically: \"answered some / of his long marvelous letters but kept none\". The simplest person can make the most important person sigh, and not all the success in the world can buy love! Love is built and one has to resign to personal achievements to go after that the most truthful adventure of all, love!!!

 

Kilde: http://www.eliteskills.com/c/13873

 

Det er mulig denne også hjelper litt: http://uk.answers.ya...09073317AAlHZHD

 

Resten av teksten vil jeg tro er hentet fra https://sites.google.com/a/upr.edu/modernpoetry/Student-Blogs/jaymar-velazquez/lexicalanalysiswhoswhobywhauden

 

På eksamensdagen er det nok i hvert fall lurt å huske kildene!

Endret av Meh.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Ja, da kan man jo like godt bare formulere det på en annen måte eller selvsagt komme på noe selv og ikke henvise til noe kilde.

 

Det er ikke det som er poenget med kilder. Poenget er at du viser at du kan bruke informasjon fra "kilder" slik at teksten din får et mer saklig omslag. Det regnes også som plagiat å lese av en tekst ord for ord og skrive om noen ord underveis, hvis du skal bruke en kilde må du lage en ny tekstoppbygning enn den som allerede finnes i kilden.

 

Det er alltid positivt å ha flere kilder sier engelsklæreren min, iom. at sensoren kan/bør se på det som en mer profesjonell tekst.

 

OT: Jeg setter sammen en fin rar fil nå med masse tekster og gode tips jeg har funnet her og på nettet. Kommer til å laste opp denne iløpet av dagen, slik at folk kan få skrivet ut og lest igjennom. Kult hvis den kunne plasseres på forsiden, siden den antakeligvis er til god nytte for flere.

Lenke til kommentar

Jeg kom på en ting, siden diktet "Who's who" er vedlagt, vil det kanskje være en fordel å bruke det som en kilde når vi skriver?

 

Noen som har "skjønt" diktet?

 

Jeg fikk ikke så veldig mye ut av det...

Men er det en fordel å bruke tekstene fra heftet som kilder, eller er det bedre å bruke egne ting man har funnet selv? Vil sensor se anderledes på de to tingene, eller?

 

Har nå lastet ned de filmene som står skrevet i den første posten, tenkte å se hvertfall en eller to av dem og skrive ned litt tanker som kommer frem derfra. Hadde også håpet at diskusjonene her inne kom til å ta seg litt mer opp, da hvertfall jeg er ganske nervøs for i morgen! Tips til hvordan å roe ned før eksamen, anyone?

 

Også har jeg ett spørsmål til, noen som bruker onenote her?

Evt. noen som vil dele notater osv? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg kom på en ting, siden diktet "Who's who" er vedlagt, vil det kanskje være en fordel å bruke det som en kilde når vi skriver?

 

Noen som har "skjønt" diktet?

 

Jeg fikk ikke så veldig mye ut av det...

Men er det en fordel å bruke tekstene fra heftet som kilder, eller er det bedre å bruke egne ting man har funnet selv? Vil sensor se anderledes på de to tingene, eller?

 

Har nå lastet ned de filmene som står skrevet i den første posten, tenkte å se hvertfall en eller to av dem og skrive ned litt tanker som kommer frem derfra. Hadde også håpet at diskusjonene her inne kom til å ta seg litt mer opp, da hvertfall jeg er ganske nervøs for i morgen! Tips til hvordan å roe ned før eksamen, anyone?

 

Også har jeg ett spørsmål til, noen som bruker onenote her?

Evt. noen som vil dele notater osv? :)

 

Tror ikke det er noe "dårligere" å bruke kildene fra heftet. Det er jo en grunn til at de er der. Men på en annen side skader det heller ikke å bruke mer eksterne kilder ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror det er litt bedre om man har funnet kildene selv. Da skjønner sensor at man har brukt litt tid på å forberede seg. Om man bruker kildene fra heftet virker man kanskje litt lat?

 

For de av dere som ikke gidder å samle inn stoff fra nettsider og lagre det i et word- eller onenote-dokument, kan en Firefox add-on kalt Zotero kanskje være til hjelp.

 

Jeg har flere ganger latt en rekke faner i nettleseren stå oppe så jeg kan benytte meg av stoff under heldagsprøver/tentamen. Problemet med dette er at hvis man skulle være uheldig å komme borti en link eller lukke nettleseren kan man miste alt stoffet. Med Zotero derimot kan man lagre de aktuelle nettsidene lokalt slik at man kan hente dem opp igjen uten bruk av internett.

 

Link: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/zotero/

Endret av Meh.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg kan anbefalle å skrive ut artikler du finner på nettet. Personlig finner jeg det mye greiere å lese tekster fra papir enn fra en skjerm. Dette anbefalles også når du skal korrekturlese teksten din under eksamen. Da er det lurt å printe ut, gå igjennom, legge inn rettinger på dokumentet, printe ut igjen og gjøre det en gang til før man leverer. Da bør du ha luket ut de aller fleste feilene :)

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i det. Jeg synes det er mye enklere å holde oversikten over lengden og innholdet i tekstene når de er skrevet ut.

 

Siden vi ikke har skriver i nærheten av klasserommet der vi normalt sitter under heldagser/tentamener, har jeg vendt meg til å zoome ut i word når jeg skal lese gjennom, slik at jeg får bedre oversikt over hvilke side jeg leser på, og oppbygningen av avsnittene og teksten.

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Jeg tror det er litt bedre om man har funnet kildene selv. Da skjønner sensor at man har brukt litt tid på å forberede seg. Om man bruker kildene fra heftet virker man kanskje litt lat?

 

For de av dere som ikke gidder å samle inn stoff fra nettsider og lagre det i et word- eller onenote-dokument, kan en Firefox add-on kalt Zotero kanskje være til hjelp.

 

Jeg har flere ganger latt en rekke faner i nettleseren stå oppe så jeg kan benytte meg av stoff under heldagsprøver/tentamen. Problemet med dette er at hvis man skulle være uheldig å komme borti en link eller lukke nettleseren kan man miste alt stoffet. Med Zotero derimot kan man lagre de aktuelle nettsidene lokalt slik at man kan hente dem opp igjen uten bruk av internett.

 

Link: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/zotero/

 

Er dette mulig til og med når pc-en har vært avslått? Vi fikk beskjed om at dataen måtte være avslått når vi møtte opp til eksamen og at det ikke var snakk om noe dvalemodus elns (ingen på skolen gidder å slå av skolepc-en), kan man likevel bruke det da?

 

 

BTW:

Takk for innspill ang. kildene, alle sammen!

Endret av mayolin
Lenke til kommentar

Er det noen som skjønner noe av diktet uten å henvise til kildene som allerede er tatt opp her?

 

Er jeg på rett spor når jeg konkluderer første avsnittet av diktet slik:

Han hadde en tøff ungdomstid der faren slo han, men denne striden i ungdomsåra gjorde han til den beste mennesket på sin tid. Han var blitt berømt og han sto på uansett om han var ør i hodet. Men det eneste som "overvant" denne personen var kjærligheten, som fikk han til å gråte.

 

Det andre avsnittet skjønner jeg ingenting av.

Men hva mener dere om den første delen? Er jeg helt ute å kjører?

Lenke til kommentar

Er det noen som skjønner noe av diktet uten å henvise til kildene som allerede er tatt opp her?

 

Er jeg på rett spor når jeg konkluderer første avsnittet av diktet slik:

Han hadde en tøff ungdomstid der faren slo han, men denne striden i ungdomsåra gjorde han til den beste mennesket på sin tid. Han var blitt berømt og han sto på uansett om han var ør i hodet. Men det eneste som "overvant" denne personen var kjærligheten, som fikk han til å gråte.

 

Det andre avsnittet skjønner jeg ingenting av.

Men hva mener dere om den første delen? Er jeg helt ute å kjører?

 

Hørtes fornuftig ut!

Men jeg leste at forfatteren av diktet var kristen? katolsk elns? Og "Father" er skrevet med stor bokstav, så det kunne peke på en prest eller lignende? Idk... men syns det var litt forvirrende at han skrev "Father" med stor F...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...