Gå til innhold

Guide: Android-skolen del 4


Anbefalte innlegg

Du må bruke en terminal (kommandolinje) for å skrive kommandoer, og selv om du som oftest følger guider steg for steg bør du hele tiden ha en innsikt i hva du gjør i tilfelle noe skjærer seg. Vi skal se nærmere på hvordan vi rooter i neste del av Android-skolen

 

Kanskje greit å få med seg at det er forskjellig prosedyre for rooting avhengig av hvilken telefon du har...

 

Samsung Galaxy S er f.eks veldig lett å roote.

Last ned Odin, last ned noen filer, start programmet, velg filene, trykk start.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under "Rooting kan faktisk være vanskelig" står det "Du må bruke en terminal (kommandolinje) for å skrive kommandoer...".

 

Da jeg rootet telefonen min (Nexus One) koblet jeg den til maskinen, kjørte SuperOneClick og vips! Ferdig! Det finnes mange programmer en kan benytte for å slippe å bruke Android Development Kit for å roote telefonen. Selv om de ikke alltid fungerer til alle versjoner av Android OS, og til tider kan by på litt konfigurasjonsproblemer (ingenting et kjapt Googlesøk ikke ordner), er det som oftest mye lettere enn å hoppe rett på ADK og manuelle kommandoer.

 

Rooting trenger definitivt ikke være vanskelig! (Om man har den riktige telefonen og versjonen av operativsystemet. Et kjapt Googlesøk kan fortelle deg om du har det eller ikke.)

 

Og en annen ting, som jeg ærlig skal si at jeg ikke er 100% sikker på, men kan være kjekt å vite likevel. Det er ikke alle rootmetoder som bryter garantien. Jeg mener det skal være mulig å roote en telefon uten å bryte beskyttelsen på Bootloaderen på telefonen. Det er kun om denne beskyttelsen brytes at garantien blir ugyldig. (Ikke siter meg på dette. Google litt selv i stedet. :) )

 

 

kan man roote en Galaxy SII og sette inn HTC sense på den?

 

Et kjapt svar er, ja.

AudioV nevnte flere programmer man kan bruke for å etterligne det generelle UIet. Om man installerer f.eks. Cyanogenmod i etterkant av å ha rootet ligger det flere forskjellige låseskjermer i OSet bl.a. en kopi av den (ikke den aller siste som er å finne på f.eks. HTC Sensation, men en tidligere versjon) HTC Sense benytter.

 

Jeg regner med at du hovedsakelig ønsker dette pga T-9 tastaturet HTC benytter på sine telefoner. Dette tastaturet er portet og kan benyttes på alle* telefoner selv om de IKKE er rootet. Har installert det på Samsung Galaxy S uten problemer før.

 

Link til HTC_IME tastaturet.

 

*Det er to forskjellige versjoner, en med lav kvalitet og en med høy kvalitet. Jeg har ikke vært borti at en telefon ikke støtter minst én av dem.

 

Er det mulig å fjerne alle programmene som en ikke ønsker når en telefon rootes? Feks facebook, twitter og alt annet tull som er forhåndsinstallert og "låst"?

 

Ja. Når du har roottilgang på telefonen kan du gjøre ALT. Du kan f.eks. benytte Titanium Backup (et utmerket program til å ta backups av hver enkelt app + medfølgende data) for å fjerne systemapplikasjoner.

Endret av primenr
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Den største grunnen til å ikke roote / jailbreake er sikkerhetshensyn. Med rooting fjerner du sandboks teknologien som ligger i mobiloperativsystemet og apps kan få tilgang til ressurser de ikke skal kunne nå. Veldig mange av trojanene som herjer virker bare på rootede telefoner, og mange bedrifter tillater ikke at rootede telefoner kontakter nettverket for mail og andre interaksjoner. Greit at det er morro med nerdeting, men i et bedriftsmiljø har rootede telefoner INGENTING å gjøre.

 

Lenke til kommentar

Den største grunnen til å ikke roote / jailbreake er sikkerhetshensyn. Med rooting fjerner du sandboks teknologien som ligger i mobiloperativsystemet og apps kan få tilgang til ressurser de ikke skal kunne nå. Veldig mange av trojanene som herjer virker bare på rootede telefoner, og mange bedrifter tillater ikke at rootede telefoner kontakter nettverket for mail og andre interaksjoner. Greit at det er morro med nerdeting, men i et bedriftsmiljø har rootede telefoner INGENTING å gjøre.

 

Fjerner? Man må jo gjerne gi eksplisitt tilgang til å elevere tillatelsene til det enkelte program?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

nar du snakker om og rote fra pc fra komando, mener jeg at jeg kun har sett ubuntu brukere gjore det. android er jo et slags linux os mod. sa virker jo mere logisk at telefonen forstar bedre linux komandoer.

 

Disse kommandoene kan gjøres fra både Windows, OS X og Linux. Man må installere SDK for å kommunisere med android.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...