Gå til innhold

Hvordan sette opp en Minecraft-server og andre serverrelaterte spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beta Server Wrappers Anbefalinger!

 

VisualAdmin

 

Administrativ plugin for Beta SMP. Inneholder:

 

Kjøre ekstra mods som: hmod, API addon, bukkit.

Sette spawn

Op's, Admins, Moderators, Trusted, Guests

Full GUI (farge), med nedlastinger

Automatisk saving og backup.

Du kan finne mer info her!

 

Skjermbilde:

 

 

vav3preview.png

 

 

 

Zicore's Administration Plugin (ZMA)

 

Administrativ plugin for Beta SMP. Inneholder:

 

Player Ranks og Guest System

Automated Backups

Locked Chests

Full liste kan du finne her!

 

Skjermbilde:

 

 

post-142830-0-68959900-1297139259_thumb.png

 

 

 

Simple Server Wrapper

 

Administrativ plugin for Beta SMP. Inneholder:

 

Plugins

Item spawning and kits

GUI

Full liste kan du finne her!

 

Skjermbilde:

 

 

post-142830-0-33180300-1297157628_thumb.png

 

 

 

Beta Server Modifikasjons Anbefalinger

 

Mineserver

 

Laget i c++

Multiworld

Mindre ressurs krevende

Eigen Wiki

Støtte Linux, MacOS X, BSD og Windows

Open-source

Du kan finne det her:

 

 

Bukkit

 

Multiworld

Plugins

Open-source

Tar over for hmod

For mer kan du gå inn her

 

 

Beta Server Mappers Anbefalinger

 

mcmap

 

Command-line + Windows GUI.

Du kan lese mer her

 

Skjermbilde:

 

 

biomes.png

 

 

 

brownan / Minecraft-Overviewer

 

Render store resolution bilde med google interface.

python (Kan være problem for CentOS og Yum)

Du kan lese mer her

 

Resultatetet kan du se på: Hardwork sitt Minecraft-Overviewer kart

 

 

Tectonicus - deep minecraft map renderer

 

Java (cross-platform jar)

Kan være problematisk for headless maskin. Bruk denne guiden for headless

Du kan lese mer her

 

Eksempel

 

c10t

 

- Fast

- Command-line

 

Link

 

 

Minecraft OS

 

MineOS

 

- Ferdig oppsett.

- Støtte bukkit og andre mods

- Web-basert server kontroll side

- Eget Backup system.

- Har innebygd støtte for c10

 

 

 

 

Link

 

Har dere mer å listen, skriv det i tråden eventuelt ta det på PM.

Endret av Tj-nome
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan sette opp en Minecraft Server [Linux]

Terminal:

 

Vi tar en tur til home mappen (eventuelt root mappen vist du er loget inn som root)

 

cd ../

 

Vi tar og lage en mappe for Minecraft-serveren.

 

mkdir minecraft

 

Så tar vi oss en tur inn i mappen:

 

cd minecraft

 

Skal du ha flere servere oppe, er det lurt å lage under mappe osv. Jeg forvente dem som driv og sette opp flere servere ikke treng å lese denne guiden.

 

Vi tar og laste ned minecraft_server.jar

 

wget http://www.minecraft.net/download/minecraft_server.jar

 

Du kan bruke ls for å sjekke om filene har blitt lastet ned

 

ls

 

Vi tar og starte serveren!

 

java -server -Djava.net.preferIPv4Stack=true -Xms1G -Xmx1G -jar minecraft_server.jar nogui

 

Du vil få en output:

 

2011-02-08 03:28:15 [iNFO] Starting minecraft server version Beta 1.2_01

2011-02-08 03:28:15 [iNFO] Loading properties

2011-02-08 03:28:15 [WARNING] server.properties does not exist

2011-02-08 03:28:15 [iNFO] Generating new properties file

2011-02-08 03:28:15 [iNFO] Starting Minecraft server on *:25565

2011-02-08 03:30:06 [WARNING] Failed to load ban list: java.io.FileNotFoundException: banned-players.txt (No such file or directory)

2011-02-08 03:30:06 [WARNING] Failed to load ip ban list: java.io.FileNotFoundException: banned-ips.txt (No such file or directory)

2011-02-08 03:30:06 [WARNING] Failed to load ip ban list: java.io.FileNotFoundException: ops.txt (No such file or directory)

2011-02-08 03:30:06 [iNFO] Preparing level "world"

2011-02-08 03:30:06 [iNFO] Preparing start region

2011-02-08 03:30:07 [iNFO] Preparing spawn area: 12%

2011-02-08 03:30:08 [iNFO] Preparing spawn area: 32%

2011-02-08 03:30:09 [iNFO] Preparing spawn area: 48%

2011-02-08 03:30:10 [iNFO] Preparing spawn area: 69%

2011-02-08 03:30:11 [iNFO] Preparing spawn area: 85%

2011-02-08 03:30:12 [iNFO] Preparing spawn area: 97%

2011-02-08 03:30:13 [iNFO] Done! For help, type "help" or "?"

 

Du kan ignorer [WARNING] der den lager filen for deg. Den render også en ny world vist ikke en eksistere. Vi tar og stoppe serveren. Skriv stop i terminal vinduet

 

Sett seg selv som admin:

 

nano ops.txt

 

Du skrive inn ditt brukernavn og lagre filen og exit.

 

Nå tar vi en tur innom server.properties.

 

nano server.properties

 

Du vil sjå:

 

#Minecraft server properties

#Tue Feb 08 03:30:06 CET 2011

level-name=world

hellworld=false

spawn-monsters=true

online-mode=true

spawn-animals=true

max-players=20

server-ip=

pvp=true

server-port=25565

 

Skal vi forandre port, max spillere osv. Må det gjøres her inne.

 

Litt tilbake til der vi starte serveren. Vist du vil at den skal kjøre etter du lukke terminal vinduet må du starte den med:

 

nohup java -server -Djava.net.preferIPv4Stack=true -Xms1G -Xmx1G -jar minecraft_server.jar nogui

 

Eventuelt starte den i en sceeen:

 

screen -S java -server -Djava.net.preferIPv4Stack=true -Xms1G -Xmx1G -jar minecraft_server.jar nogui

 

Hvordan installere java (OpenJDK)[Linux]

 

Linux Distro med yum

 

yum install java-1.6.0-openjdk

 

Linux Distro med apt-get

 

apt-get install openjdk-6-jre

 

Så tar vi og sjekke hva java man bruke.

 

java -version

 

Vist du har gjort riktig er output:

 

java version "1.6.0_20"

OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.9.5) (6b20-1.9.5-0ubuntu1)

OpenJDK 64-Bit Server VM (build 19.0-b09, mixed mode)

 

Hvordan installere java (Sun Java)[Linux]

 

CentOS:

 

Last ned nyeste versionen av java *bin ikke *-rpm.bin:

 

http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index.html

 

Vi innstalere den i /opt

 

cd /opt

 

wget URL_TIL_DEN_JAVA_BIN_HUSK_VELG_32BIT_64BIT_JAVA

 

Så tar vi og innstalere den men først gjør den kjørbar:

 

chmod +x jdk-6u24-linux-x64.bin

 

Da tar vi og extract den:

 

./jdk-6u24-linux-x64.bin

 

Så innstalere vi den:

 

alternatives --install /usr/bin/java java /opt/jdk1.6.0_22/bin/java 2

 

Så må vi velge hvilken java version:

 

alternatives --config java

 

Der du velge med 1,2,3 osv. Du ser hvilken version du skal ha. Har du gjort alt riktig skriv:

 

java -version

 

Du skal ha en lignende output som Ubuntu sin.

 

Ubuntu:

 

Sun java finnes ikke i orginale repository derfor må vi hente den fra maverick

 

add-apt-repository "deb http://archive.canonical.com/ maverick partner"

 

Oppdatere vi med nyeste repository:

 

apt-get update

 

Så tar vi og innstalere sun java:

 

apt-get install sun-java6-jre

 

Vi må huske å velge riktig java version:

 

update-alternatives --config java

 

Der du velge med 1,2,3 osv. Du ser hvilken version du skal ha. Har du gjort alt riktig skriv:

 

java -version

 

Du skal få en output slik som denne:

 

java version "1.6.0_21"

Java SE Runtime Environment (build 1.6.0_21-b06)

Java HotSpot 64-Bit Server VM (build 17.0-b16, mixed mode)

 

Hvordan sette opp Bukkit [Linux]

 

Jeg forventer vi er i samme folder.

 

Vi laste ned siste Recommended Craftbukkit:

 

wget http://ci.bukkit.org/job/dev-CraftBukkit/promotion/latest/Recommended/artifact/target/craftbukkit-0.0.1-SNAPSHOT.jar

 

Eller du kan laste ned siste Dev Build:

 

wget http://ci.bukkit.org/job/dev-CraftBukkit/lastSuccessfulBuild/artifact/target/craftbukkit-0.0.1-SNAPSHOT.jar

 

Får å gjøre ting enklere tar vi og rename den:

 

mv craftbukkit-0.0.1-SNAPSHOT.jar craftbukkit.jar

 

Enkelt og greit! Da tar vi og starte serveren med bukkit!

 

java -server -Djava.net.preferIPv4Stack=true -Xms1G -Xmx1G -jar craftbukkit.jar nogui

 

Denne guiden blir fullført senere

Endret av Tj-nome
  • Liker 5
Lenke til kommentar

P.S. De fleste av oss er over på Beta Server, ikke Alpha server nå TJ ;)

 

Ellers kan det for mer drevne brukere være interessant og ta en titt på Java 7 http://dlc.sun.com.edgesuite.net/jdk7/binaries/index.html som snart kommer ut i developer preview.

Har ikke fått kjørt spesifikke tester selv, men det har vært stabilt for meg så langt og jeg vet at minst en av verdens største minecraft servere sverger til Java 7 da de påstår at den gir 40% ytelsesforbedring med minecraft (tar jeg med en liten klype salt). Men har selv en subjektiv opplevelse av at det er mindre lag hendelser med Java 7.

Lenke til kommentar

P.S. De fleste av oss er over på Beta Server, ikke Alpha server nå TJ ;)

 

Ellers kan det for mer drevne brukere være interessant og ta en titt på Java 7 http://dlc.sun.com.edgesuite.net/jdk7/binaries/index.html som snart kommer ut i developer preview.

Har ikke fått kjørt spesifikke tester selv, men det har vært stabilt for meg så langt og jeg vet at minst en av verdens største minecraft servere sverger til Java 7 da de påstår at den gir 40% ytelsesforbedring med minecraft (tar jeg med en liten klype salt). Men har selv en subjektiv opplevelse av at det er mindre lag hendelser med Java 7.

 

Har allerede sett en del på Java7 og blir vel oppdatering på Hardwork sin server til java7 etter build 129 er ute. Jeg er faktisk imponert over Garbage collectoren i Java 7. Kan fort forvente en 5-10% økning. Det med beta skal jeg fikse!

 

Kan eventuelt ordne en link, skal først ordne en guide for hvordan man installere sun-java.

 

Wow, imponerende tj! :O Forhåpentligvis slipper man all server-snakket i de andre minecraft trådene nå

 

Det er det jeg håper på. Har selvsagt ikke tatt med alt som java tuning osv, det for dem som drifte seriøst lære selv.

 

Håper tråden blir til hjelp for mange som lurer på ting og tang

 

Nydelig, tj! ;)

 

Takker!

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Flott tråd helt klart.

 

Lurer på en liten ting, hvordan står det til med utviklingen av bukkit egentlig? Har hørt at det ikke er helt stabilt enda, samt at det er veldig tidlig i utviklingen så er ikke mange som bruker det enda.

 

Allerede fra build 43-53 var Bukkit ganske stabilt. Har ikke noe problem med bukkit som Hardwork kjøre på sin eigen server.

 

Siste versjonen av bukkit kan lastes ned her.

 

Her har dem laget roadmap der man kan du sjå hvor langt dem har kommet før dem faktisk release bukkit. Det finnes allerede del plugins laget av Plugin Developer på forumet deres

 

Jeg kommer trulig å oppdatere Mods/Wrapper under bukkit med plugin anbefalinger og litt annen info.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Fantastisk tråd. Forhåpentligvis vil mange bli utrolig takknemlig for innsatsen du har lagt inn i dette :)

 

Trulig kunne jeg skreve den mye tidligere der jeg har skrevet denne informasjonen en par dusin ganger etter massiv mye PM og epost med hjelp til oppsett av server. Jeg tok en liten all night long og fått opp det meste. Mangler en del informasjon enda og litt mer hvordan man gjør ting og tang.

 

Har dere forresten ide til hva som skal legges til må dere berre komme med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott tråd helt klart.

 

Lurer på en liten ting, hvordan står det til med utviklingen av bukkit egentlig? Har hørt at det ikke er helt stabilt enda, samt at det er veldig tidlig i utviklingen så er ikke mange som bruker det enda.

 

Allerede fra build 43-53 var Bukkit ganske stabilt. Har ikke noe problem med bukkit som Hardwork kjøre på sin eigen server.

 

Siste versjonen av bukkit kan lastes ned her.

 

Her har dem laget roadmap der man kan du sjå hvor langt dem har kommet før dem faktisk release bukkit. Det finnes allerede del plugins laget av Plugin Developer på forumet deres

 

Jeg kommer trulig å oppdatere Mods/Wrapper under bukkit med plugin anbefalinger og litt annen info.

 

Hvordan får du lasta ned disse forskjellige buildene fra den siden? Var innom, ser ut som de er på build 128 eller noe, men kan ikke si jeg ble noe klok over hvordan den lastes ned. Eneste nedlastningslinken jeg har funnet til bukkit er på hjemmesiden deres, i wikien, der er den en link til et snapshop fra v0.0.1 eller noe slikt.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Hvordan får du lasta ned disse forskjellige buildene fra den siden? Var innom, ser ut som de er på build 128 eller noe, men kan ikke si jeg ble noe klok over hvordan den lastes ned. Eneste nedlastningslinken jeg har funnet til bukkit er på hjemmesiden deres, i wikien, der er den en link til et snapshop fra v0.0.1 eller noe slikt.

 

Du går innpå: http://bamboo.lukegb.com/

 

Der laste du ned BUKKIT-CRAFTBUKKIT-283 og BUKKIT-BUKKITMAIN-128

 

Du klikke på "Artifacts" og under "User-Defined Artifacts" ser du download linken.

Lenke til kommentar

Kjempefin tråd, med viktig informasjon. Kun noen få ting jeg savner:

- Hva slags maskinvare trenger du og hvor mye nett? Leie serverhosting?

- Hvordan innstallere mods? F. eks en enkel guide som grovt sett gjelder alle, eller eventuelt en til de mest brukte.

- Serverstruktur (Hvor er mapen plasert og hvordan lager man ny map?)

- Enkle backupplguins til bukkit?

Kan godt skrive noe om dette hvis du ikke vil/ikke har tid el. Ser at det er mange som spør om slikt.

Ellers kan jeg tipse om Dynamic Map pluginen til Bukkit som forslag til kart. Har ikke sjekket ut siste build enda, men har vist fått en komando til å rendre hele mappen, så den kan brukes på allerede eksiterende maps uten problemer.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Kjempefin tråd, med viktig informasjon. Kun noen få ting jeg savner:

- Hva slags maskinvare trenger du og hvor mye nett? Leie serverhosting?

- Hvordan innstallere mods? F. eks en enkel guide som grovt sett gjelder alle, eller eventuelt en til de mest brukte.

- Serverstruktur (Hvor er mapen plasert og hvordan lager man ny map?)

- Enkle backupplguins til bukkit?

Kan godt skrive noe om dette hvis du ikke vil/ikke har tid el. Ser at det er mange som spør om slikt.

Ellers kan jeg tipse om Dynamic Map pluginen til Bukkit som forslag til kart. Har ikke sjekket ut siste build enda, men har vist fått en komando til å rendre hele mappen, så den kan brukes på allerede eksiterende maps uten problemer.

 

Har laget en backup plugin for Shell og bat script. Kan eventuelt poste dem vist jeg gjør backup pluginen ferdig. Angående maskin vare er det ikke enkelt og sette en minimum. Det variere mellom hvor mange brukere er online og hvor mye chuncks er aktive + minne og litt annet. Skal prøve og skrive en slags minimum anbefalt oppsett, men blir trulig ikke helt nøyaktig der Minecraft ikke veit hva flere kjerne eller tråder er. Spørs også hvor bra java er innstilt til oppgaven.

 

Serverstruktur eller en mappe struktur skal jeg kunne fikse og oppdatere under Windows guide. Tar ikke å skrive den i linux der dem bruke:

ls

kommandoen hele tiden (spesielt meg selv) og kan ta en tur innom posten til Windows for mappe strukturen.

 

Det kjem eigen guide for wrappers og eventuelt ordne en for bukkit på hvordan man installere den.

 

Det er faktisk en grunn jeg ikke valgte med Dynamic Map pluginen til Bukkit. Den er litt tricky og sette opp, men gir en map i svært dårlig resolution. Med Zan's Minimap er det ikke lengre nødvendig og render low resolution der dem bruke heller minimap ingame.

 

Det folk bruke kartet er og sjå andres/eigne byggverk og eventuelt finne fram. Der kartet skal være best mulig oppløsning og en enkel løsning. Da er mcmap mye bedre som er ganske kjapt og render og kan sette opp til en cronjob f.eks. Eller man kan bruke virkelig high resolution som Minecraft-Overviewer eller Tectonicus

 

Edit:

 

En annen ting er du avhengi av bukkit/hmod for å bruke Dynamic Map pluginen forhold til dem andre som fungere uansett så lenge du har world filene.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Legg inn Bukkit f. eks som Tj-Nome sa. Så er det bare å laste ned bukkitplugins og legge de i pluginsmappa til serveren.

 

Angående Dymap Tj-Nome. Jeg har ikke hatt så mye problemer med å sette det opp, i allefall om man ikke begynner å setter opp proxy fra Apache til den innebygde webserveren. Selv hadde jeg syntest at cronjoba er enda mer forvirrende. Det er ganske lavoppløst, men vi har ikke hatt noe problemer med det på serveren i allefall.

Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...