Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kom ikke inn på førstevalg. Hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er satt på venteliste som nr 4. Hvor stor er sjangsen for å komme inn?Er snakk om høyskole.

Jeg kom inn på en annen høyskole, men da må jeg flytte, og det kan jeg ikke nå med leiligheten jeg har. Hvis jeg ikke kom inn på førstevalget vil jeg ikke gå skole i år, siden flytting er uaktuelt. 

 

Ikke noen kule dager i vente. Får ikke fred før jeg har en løsning på problemet. ... :( 

 

Takk så mye for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som har vært på 4. plass har kommet inn før, og folk som har vært på 4. plass har ikke kommet inn. Er ikke noe fasit på det. Har du sjekket status i dag, slik at det er oppdatert? Hvor mange studieplasser er det der du søkte? Er flere variabler som spiller inn. Er det litt grisgrendt så kan det meget gjerne hende at mange har fått tilbud mer sentrale steder.

Lenke til kommentar

Folk som har vært på 4. plass har kommet inn før, og folk som har vært på 4. plass har ikke kommet inn. Er ikke noe fasit på det. Har du sjekket status i dag, slik at det er oppdatert? Hvor mange studieplasser er det der du søkte? Er flere variabler som spiller inn. Er det litt grisgrendt så kan det meget gjerne hende at mange har fått tilbud mer sentrale steder.

Samme status i dag. Har vært som nr 4 siden vi fikk svaret på opptaket. Er ikke så mange studieplasser. Husker ikke antallet. For helt vondt i magen av å gå inn på hjemmesiden og sjekke så jeg krysset det vekk.  :( 

Bor ikke så veldig langt unna. Er det som er så bra, fordi da hadde jeg mulighet til å pendle. 

Lenke til kommentar

Finnes det ikke et leiemarked der leiligheten din ligger?

 

Hvis du har lite eller ingen obligatorisk oppmøte, kan du studere hjemmefra inntil du får studieplass der du helst vil studere, slik at du ikke må vente så lenge før du begynner. Fortrinnsvis tar du kurs som du kan få innpasset i graden på den andre høyskolen.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke et leiemarked der leiligheten din ligger?

 

Hvis du har lite eller ingen obligatorisk oppmøte, kan du studere hjemmefra inntil du får studieplass der du helst vil studere, slik at du ikke må vente så lenge før du begynner. Fortrinnsvis tar du kurs som du kan få innpasset i graden på den andre høyskolen.

Jo, det gjør det, men jeg kan ikke flytte fra leiligheten jeg bor i nå. 

 

Jeg har fått beskjed om å møte opp på skolen den 18 august. Det er vel obligatorisk? 

 

Skolen jeg er på venteliste på er den som ligger nærmest meg. Pendling på 40 min. Den jeg kom inn på må jeg flytte for å gå på. 

Hvis det er mulig så kan jeg kanskje bli flyttet over? Jeg er også i en spesiell situasjon som gjør at det beste hadde vært å bli boene på hjemmestedet. Trenger nettverket rundt meg. 

Lenke til kommentar

Noen skoler har obligatorisk oppmøte første dag, men det kan løse seg hvis du kontakter dem. Ut over det behøver det ikke å være noe mer obligatorisk bortsett fra eksamener. Det er antakelig ikke mulig å bli flyttet i høyere utdannelse. Du må få innvilget opptak. Mange studenter er i vanskelige situasjoner og skulle gjerne studert et annet sted, men det er ens eget problem.

 

Å flytte fra leiligheten behøver ikke å være vanskeligere enn at du leier ut din egen leilighet og leier en annen leilighet eller hybel der skolen ligger, men det vet du vel best selv.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Noen skoler har obligatorisk oppmøte første dag, men det kan løse seg hvis du kontakter dem. Ut over det behøver det ikke å være noe mer obligatorisk bortsett fra eksamener. Det er antakelig ikke mulig å bli flyttet i høyere utdannelse. Du må få innvilget opptak. Mange studenter er i vanskelige situasjoner og skulle gjerne studert et annet sted, men det er ens eget problem.

 

Å flytte fra leiligheten behøver ikke å være vanskeligere enn at du leier ut din egen leilighet og leier en annen leilighet eller hybel der skolen ligger, men det vet du vel best selv.

Takk for svar. Jeg skal ha bestemt meg til søndag. 

 

Leier leilighet, men har 3 års kontrakt. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å studere hvis ikke jeg kom inn på førstevalget. Nå føler jeg at det er dumt å velge bort studier fordi jeg må flytte på meg, men pga en situasjon så er det best at jeg bor her jeg bor 1 år til. Jeg kan forhøre meg litt. 

Føler det er litt seint å finne leilighet nå også. Ganske mye som må klaffe som ikke gjør det. 

ikke for å være vanskelig, men er så sinnsykt dårlig timing å flytte på meg nå. Selv om jeg veit jeg har godt av det, så passer det så dårlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...