Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen


Anbefalte innlegg

Hei!
Sitter her og funderer litt på dette rundt privatisteksamen. For øyeblikket vurderer jeg å ta opp noen mattefag til jul, for å forbedre karakterer og forhåpentligvis øke snittet mitt. Jeg starter på vg3 nå, så slik jeg har forstått det vil alle fag jeg tar som privatist mens jeg fortsatt går på skolen, legges til på førstegangsvitnemålet mitt, right?

Fagene jeg har tenkt å gjøre noe med er R1-matte og 1T/1P.
Jeg har allerede bestemt meg for å ta opp igjen R1. Jeg hadde eksamen nå i vår og fikk karakteren 4, jeg hadde også 4 i standpunkt. Vil det da være slik at karakteren jeg får som privatist er den eneste som vil stå på vitnemålet mitt, eller vil jeg få to privatistkarakterer siden jeg har to karakterer i faget? Om den erstatter begge ville det jo lønnet seg å få 4 på privatisteksamenen, mens 5 hadde vært helt gull!

 

Det andre faget jeg tenker på å ta opp er 1T/1P-matte. Jeg har karakteren 5 i 1T fra vg1. Jeg vurderer å ta opp denne til vinteren igjen, og satse på en sekser, men det skal jo en del arbeid til. Det er her 1P kommer inn i bildet. Er det slik at jeg kan ta privatisteksamen i 1P og få denne karakteren til å erstatte 1T karakteren min? Jeg er rimelig sikker på at jeg kan klare sekser på en 1P eksamen. Om dette ikke går, og 1T og 1P står som to karakterer, vil vitnemålet mitt fortsatt telles som et førstegangsvitnemål? Og er det slik at om jeg ikke er fornøyd med 1P karakteren, så trenger jeg ikke å ta den med på vitnemålet?

Synes dette rundt privatisteksamener er litt komplisert  :blush: Jeg skal selvfølgelig ta kontakt med rådgiver på skolen min når jeg begynner der igjen, men det hadde vært så greit å få svar på dette så fort som mulig, så jeg slipper å gå rundt og fundere på det resten av ferien  :grin: 

//Dolan
 

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fagene jeg har tenkt å gjøre noe med er R1-matte og 1T/1P.

Jeg har allerede bestemt meg for å ta opp igjen R1. Jeg hadde eksamen nå i vår og fikk karakteren 4, jeg hadde også 4 i standpunkt. Vil det da være slik at karakteren jeg får som privatist er den eneste som vil stå på vitnemålet mitt, eller vil jeg få to privatistkarakterer siden jeg har to karakterer i faget? Om den erstatter begge ville det jo lønnet seg å få 4 på privatisteksamenen, mens 5 hadde vært helt gull!

Hvis privatisteksamens karakteren er bedre enn den karakteren du har som standpunkts karakter, vil denne erstatte begge karakterene, altså det blir kun stående én karakter for Matematikk R1. Hvis du ikke forbedrer karakteren vil det være standpunkt + vanlig eksamen som blir stående. 

 

 

 

Det andre faget jeg tenker på å ta opp er 1T/1P-matte. Jeg har karakteren 5 i 1T fra vg1. Jeg vurderer å ta opp denne til vinteren igjen, og satse på en sekser, men det skal jo en del arbeid til. Det er her 1P kommer inn i bildet. Er det slik at jeg kan ta privatisteksamen i 1P og få denne karakteren til å erstatte 1T karakteren min? Jeg er rimelig sikker på at jeg kan klare sekser på en 1P eksamen. Om dette ikke går, og 1T og 1P står som to karakterer, vil vitnemålet mitt fortsatt telles som et førstegangsvitnemål? Og er det slik at om jeg ikke er fornøyd med 1P karakteren, så trenger jeg ikke å ta den med på vitnemålet?

 

Matematikk 1P kan fint erstatte 1T. Du vil selv kunne velge hvilken av fagene som skal være ført på vitnemålet, det er bare å ta kontakt med personen som er ansvarlig for utskrift av vitnemål. Jeg tror ikke at du kan velge å føre begge karakterene samtidig. Jeg har ikke kunnskap til å fortelle deg hvordan dette med førstegangsvitnemål vil utspille seg, så dette må du nesten spørre rådgiver om. 

Lenke til kommentar

Hørte noe med at 1P ikke lenger kunne erstatte 1P? Usikker. Du burde forhøre deg med skolen din eller udir. 

Så lenge du går på VGS, blir alle eksamener og fag telt inn i førstegangsvitnemålet, samme om det er privatisteksamen, ekstrafag eller lignende. Personlig synes jeg 1P var langt vanskeligere enn 1T eksamen, så jeg ville tatt 1T på nytt, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...