Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har fullført 2 år på vidergående og har me det såkalt falsk studiekompetanse som det kalles. Lurer på om jeg da kan søke meg inn ett år på folkehøgskole? 

 

Så langt jeg vet er ikke generell studiekompetanse et krav, men det varierer hvorvidt høyskolen har opptakskrav eller ikke. Det vanligste er aldersgrenser, bortsett fra dette er det sjeldent at det stilles betydelige krav.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men jeg tenkte at siden det har med skolen å gjøre, så er kanskje dette den rette plassen.

For å gå rett på sak.. Er det noen her som vet om det er mulig, på noen som helst slags måte, å få word til å "ligge forran" en nettleser som f.eks. google chrome? På samme måte som at en kan la teksten "ligge fremmerst" i en wordfil, slik at en kan f.eks. skrive på bilder. Det er så fryktelig irriterende at wordfilen lukker seg hver gang jeg skifter fane på chrome, spesielt da jeg må gjøre dette opp til flere ganger i løpet av ett par minutter. En løsning på problemet er jo selvfølgelig å minimere wordfilen og nettleseren slik at de kan stå ved siden av hverandre, men det fungerer ikke så godt på 13" skjerm.

Jeg har såvidt prøvd å google problemet, men det er dårlig med svar å finne.

Lenke til kommentar

Hei! Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men jeg tenkte at siden det har med skolen å gjøre, så er kanskje dette den rette plassen.

 

For å gå rett på sak.. Er det noen her som vet om det er mulig, på noen som helst slags måte, å få word til å "ligge forran" en nettleser som f.eks. google chrome? På samme måte som at en kan la teksten "ligge fremmerst" i en wordfil, slik at en kan f.eks. skrive på bilder. Det er så fryktelig irriterende at wordfilen lukker seg hver gang jeg skifter fane på chrome, spesielt da jeg må gjøre dette opp til flere ganger i løpet av ett par minutter. En løsning på problemet er jo selvfølgelig å minimere wordfilen og nettleseren slik at de kan stå ved siden av hverandre, men det fungerer ikke så godt på 13" skjerm.

Jeg har såvidt prøvd å google problemet, men det er dårlig med svar å finne.

Du burde prøve "DeskPins", helt greit program som er enkelt å bruke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg går nå siste året på VGS. Har valgt SSØ, men nå angrer jeg, og har veldig lyst å bli ingeniør.


 


Skal ta R1+R2 og FY1 som delkurselev. Dette er jo kravene, men hvilke andre realfag bør man ta før ingeniørutdanning? (har ikke bestemt meg for hvilken ingeniørutdanning jeg skal ta enda.)


 


Er det en stor fordel å ha Fysikk 2?


Hva med kjemi? Bør jeg ta kjemi 1 eller både 1 og 2? Eller trenger jeg ikke kjemi i det hele tatt? Alle tips blir godt mottatt! :)


Lenke til kommentar

Fysikk 2 er mye mer relevant enn både kjemi 1 og kjemi 2, men den viktigste innsatsen gjør du i matematikkfagene og mekanikk-delen av fysikkfagene. Avhengig av hvor du vil med ingeniør-utdannelsen så lærer du fremdeles mye nyttig i kjemi-fagene.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg går nå siste året på VGS. Har valgt SSØ, men nå angrer jeg, og har veldig lyst å bli ingeniør.

 

Skal ta R1+R2 og FY1 som delkurselev. Dette er jo kravene, men hvilke andre realfag bør man ta før ingeniørutdanning? (har ikke bestemt meg for hvilken ingeniørutdanning jeg skal ta enda.)

 

Er det en stor fordel å ha Fysikk 2?

Hva med kjemi? Bør jeg ta kjemi 1 eller både 1 og 2? Eller trenger jeg ikke kjemi i det hele tatt? Alle tips blir godt mottatt! :)

Hvis du ikke vet hva slags ingeniør du ønsker å bli, kan det være en tanke å ta kjemi i tillegg for å få et inntrykk av hva det går ut på? Det vil hjelpe deg med å ta et mer informert valg.

 

Forresten så er det meg bekjent ikke uvanlig å hoppe mellom ingeniørlinjer, for eksempel ved NTNU, så er du usikker når studiene nærmer seg så er det bare å hoppe i det. Du kan alltids bytte seinere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har vært tilstede ved alle undervisningstimene i biologi, lest alle kapitlene og gjort en hel haug av oppgaver.

 

Hadde prøveeksamen nylig og da klarte jeg ikke å kommunisere det jeg ville. Fikk et vidt tema og klarte ikke å "gå i dybden". Det hadde blitt en lite lukrativ karakter...

 

Dette er så frustrerende! Jeg har taket på pensum, men som privatist kan hele karakteren min falle fordi jeg har problemer med kommunikasjonen....... ville bare få ut frustrasjonen. har jobba så mye med dette her, og så frykter jeg nå å få en svak 3er på eksamen. helt latterlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...