Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvorfor det dannes Cu2+ ioner når man lager en elektrolytt av fast kopperklorid (legger det i vann). 

 

Stusser litt på det siden formelen sier at man legger CuCl2 i vann, ionebindingen brytes, og kobber har jo kun ett ytterelektron.

 

Så ser ikke helt hvordan man kan få Cu2+ ion når kobber kun har ett ytterelektron når det reagerer med klor.

Noen som vet?

 

Heisann

Jo, fordi CuCl2, når det løses i vann får vi ioene Cu2+ og 2Cl

Et intressant faktor å se på, se alltid på de ioene som er "stabile" f.eks. Cl--ioene.  Disse går alltid "alene", og siden det står Cl2 må det andre leddet være Cu2+.

Hvis det fortsatt er uklart kan jeg prøve å forklare igjen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan noen forklare meg hvorfor det dannes Cu2+ ioner når man lager en elektrolytt av fast kopperklorid (legger det i vann). 

 

Stusser litt på det siden formelen sier at man legger CuCl2 i vann, ionebindingen brytes, og kobber har jo kun ett ytterelektron.

 

Så ser ikke helt hvordan man kan få Cu2+ ion når kobber kun har ett ytterelektron når det reagerer med klor.

Noen som vet?

 

Heisann

Jo, fordi CuCl2, når det løses i vann får vi ioene Cu2+ og 2Cl

Et intressant faktor å se på, se alltid på de ioene som er "stabile" f.eks. Cl--ioene.  Disse går alltid "alene", og siden det står Cl2 må det andre leddet være Cu2+.

Hvis det fortsatt er uklart kan jeg prøve å forklare igjen. 

 

Takk for svar :)

 

Så det er egentlig slik at når man løser CuCli vann, så brytes ionebindingen, og du får enkeltstående kloridioner? 

 

Vanlig klor er vel et to-atomig grunnstoff under romtemperatur, men når det løses opp i vann, så får du enkeltvise kloridioner som vil ta til seg ett elektron hver for å oppnå edelgasstruktur?

 

Men jeg tror jeg har misforstått litt hvordan dette egentlig blir..

 

Når du legger CuCli vann, får du da ett enkelt kopperatom og to kloratomer (ioner) i vannløsningen, og that's it?

 

Og siden det da bare finnes ett kopperatom å ta elektroner fra, så blir ladning Cu2+.

 

Men hva om det hadde vært 2CuCl? Altså to kopperatomer og to kloratomer, hadde da reaksjonen foregått normalt og kloridatomene hadde tatt hvert sitt ytterelektron fra kopperatomene?

Lenke til kommentar

Her må du skille mellom to forskjellige reaksjoner:

1. Reaksjonen mellom nøytralt klor og nøytralt kobber (redoks) , der en ioneforbindelse (salt) dannes, og

2. Oppløsning av saltet CuCl2 i vann.

I den siste reaksjonen har vi allerede ionene (Cu2+ og dobbelt så mange Cl-), og ingen overføring av elektroner skjer.

 

Et salt med formelen CuCl vil eventuelt bestå av Cu+ og Cl--ioner ("enverdig kobber")

Når klor løses i vann får du i utgangspunktet ingen klor-ioner.  Det får du først når Cl2 møter  atomer som kan gi fra seg elektroner (redoks)

Endret av nojac
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-P8zKbRH56D

Hei! To oppgaver som jeg trenger hjelp til...

 

1.

 

Finn trykket av 2,50 mol CO2 med et volum på 5 L og 450 K

"Compare the pressure with the calculated using the ideal gas equation"- I følge boka er den for CO3,59.

 

Jeg tenker at jeg på bruke denne formelen: P= nRT / V. Jeg får da 18.45 atm, men videre når jeg skal sammenligne så ender jeg opp med 105% liksom...

 

 

2. "Write the van der Waals equation for a real gas. Explain clearly the meaning of the corrective terms of pressure and love pressure"

 

 

 

Noen som kan hjelpe?  :hm:

Endret av Slettet-P8zKbRH56D
Lenke til kommentar

Jeg holder på med en oppgave om en galvanisk celle. Jeg har en standard hydrogenelektrode og en sølvtråd i sølvsaltløsning. Oppgaven mener K2SO4 er et egnet salt til saltbroen fordi K+ er lavt på spenningsrekken og SO4 ikke danner bunnfall med Ag. Jeg var sikker på at Ag og SO4 dannet bunnfall, men dette er altså ikke tilfellet? Løselighetstabellen i formelheftet mitt sier at de to utgjør en tungtløselig forbindelse.

Lenke til kommentar

Jeg har hold på med dette kapittelet (stoffmengde og konsentrasjon) i fire timer i dag, men forstår ca. like mye som da jeg begynte. Jeg pleier vanligvis å forstå ting ganske lett (andre kapitler og andre realfag), men klarer ikke å få dette inn i hodet mitt! Noen som har tips til når man sitter helt fast?

 

Her er en oppgave jeg ikke forstår:

 

Hva er stoffmengden av

FeSO4 i 10 g FeSO4 * 7H2O

 

Her er utregningen min:

FeSO4 = 55.85 + 32 + 16*4 = 151.85 g/mol

7H2O = 2 + 16*7 = 126 g/mol

151.85+126 = 277.9 g/mol

 

n = m/Mm

n = 10g / 277.9 g/mol = 0.036 mol

 

Svaret, som jeg kom frem til ved prøv og feil, stemmer overens med fasiten. Men jeg forstår ikke hvorfor! Hvorfor gjelder svaret FeSO4? Jeg bruker jo ikke informasjon som er unikt til FeSO4, men totalen (277.9 g/mol).

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan skal man balansere kjemiske stoffer som inneholder karbonat og sulfat osv.? 

For eksempel natriumkarbonat. Hvordan kan jeg vite hvor mange valenseelektroner karbonat og sulfat har?

Lenke til kommentar

tilstrekkelig nok oksygen-gass

 

 

 

gassen er ikke begrensende reaktant

 

Stor takk for svar, men jeg skjønte dette halvveis. Og dette må være fordi jeg ikke skjønte veldig mye av det jeg leste før eksempelet med hydrogen- og oksygengass. 

 

Hva er stoffmengdeforhold (veldig veldig veldig enkelt forklart)?

Hva er masseforhold (10xveldig enkelt forklart)?

Hva menes med "En balansert reaksjonslikning angir ikke masseforholdene i en reaksjon direkte, men vi må alltid gå gjennom stoffmengdeforholdene"?

 

(En million takk til alle, som setter av tid til å svare!) 

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

 

 

Hva er stoffmengdeforhold (veldig veldig veldig enkelt forklart)?

Hva er masseforhold (10xveldig enkelt forklart)?

Hva menes med "En balansert reaksjonslikning angir ikke masseforholdene i en reaksjon direkte, men vi må alltid gå gjennom stoffmengdeforholdene"?

 

(En million takk til alle, som setter av tid til å svare!) 

 

Hvis 2 H2 reagerer med 1 O2 er stoffmengdeforholdet 2:1

Men siden H2 mar molmasse 2 g mens O2   har molmasse 32 g. blir masseforholdet i reaksjonen 4g / 32 g = 1/8   Altså går det med 8 g oksygen for hvert gram hydrogen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er stoffmengdeforhold (veldig veldig veldig enkelt forklart)?

Hva er masseforhold (10xveldig enkelt forklart)?

Hva menes med "En balansert reaksjonslikning angir ikke masseforholdene i en reaksjon direkte, men vi må alltid gå gjennom stoffmengdeforholdene"?

 

(En million takk til alle, som setter av tid til å svare!) 

 

Hvis 2 H2 reagerer med 1 O2 er stoffmengdeforholdet 2:1

Men siden H2 mar molmasse 2 g mens O2   har molmasse 32 g. blir masseforholdet i reaksjonen 4g / 32 g = 1/8   Altså går det med 8 g oksygen for hvert gram hydrogen

 

TAKK!!! 

Lenke til kommentar

Dette er angivelig en kondensasjonsreaksjon hvor to alkoholer går sammen, danner en ester og spalter av vann. Hvordan i all verden er dette mulig? Læreboken min sier det er slik, men jeg klarer ikke helt å se mekanismen bak. Jeg trodde man fikk estere av en karboksylsyre og en alkohol.

 

Det eneste logiske jeg kunne komme på var at den primære alkoholen ble oksidert før den reagerte, men fikk heller ikke dette til å stemme helt med fasiten.

 

Noen innspill?

 

Edit: Har funnet ut at det må jo være en eter, slik jeg først trodde. Sjekket fasiten i læreboken, som sa noe annet enn fasiten på læreverkets hjemmeside ...

post-313458-0-60951400-1443307250_thumb.png

Endret av Synonymt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...