Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Heisann, sliter med en oppgave i forbindelse med forberedelse til fysikk eksamen på Fredag. Det er fra kapitellet Elektrisk felt og lyder som følger:

 

En liten kule har massen 10 g (0.010kg) og ladningen -2.0e-7 C, og henger i en tynn og lett tråd. Når kula blir plassert i det homogene feltet mellom to loddrette metallplater, henger den i ro slik figuren viser.

 

Figuren viser da en kule som trekker seg mot venstreside av platene. Tegningen viser også en vinkel på 20 grader.
 

Jeg skal finne den elektriske feltstyrken (størrelse og retning) i det homogene feltet.

Jeg vet allerede at feltet går fra venstre til høyre, men størrelsen min blir feil.

 

Jeg fant styrken ved å si at
tan(20) = F / mg

F = 3.63e-4N

 

og fant da feltstyrken ved å si at

F = qE

E = F / q

E = 18150 V/m

 

Og dette strider med svaret på 0.18MV.

Hva har jeg gjort galt?

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei, dersom en oppgave ber meg om å oppgi svaret med usikkerhet...skal jeg bruke standardavvik eller absolutt usikkerhet? Eller er det det samme? :) 

 

Takk!

 

Spørs hvilken type oppgave det er. Standardavvik er mer et spredningsmål enn et usikkerhetsmål, så jeg vil anta at det er absolutt usikkerhet det siktes til.

 

 post-320044-0-16138900-1432037321_thumb.png sånn er fasiten til oppgaven. Klarte å lage samme tabell, men fant at absolutt usikkerhet var på chart?cht=tx&chl=\Delta B=\frac{1}{2}(0,200 \: T-0,135\: T)=0,0325\: T=0,03\: T

Får derfor følgende styrke på magnetfeltet med usikkerhet: chart?cht=tx&chl=B=(0,17\pm 0,03)T

 

Hvordan skal jeg vite hva jeg skal bruke og hvor mange tall jeg skal ha? 

Lenke til kommentar

Heisann, sliter med en oppgave i forbindelse med forberedelse til fysikk eksamen på Fredag. Det er fra kapitellet Elektrisk felt og lyder som følger:

 

En liten kule har massen 10 g (0.010kg) og ladningen -2.0e-7 C, og henger i en tynn og lett tråd. Når kula blir plassert i det homogene feltet mellom to loddrette metallplater, henger den i ro slik figuren viser.

 

Figuren viser da en kule som trekker seg mot venstreside av platene. Tegningen viser også en vinkel på 20 grader.

 

Jeg skal finne den elektriske feltstyrken (størrelse og retning) i det homogene feltet.

Jeg vet allerede at feltet går fra venstre til høyre, men størrelsen min blir feil.

 

Jeg fant styrken ved å si at

tan(20) = F / mg

F = 3.63e-4N

 

og fant da feltstyrken ved å si at

F = qE

E = F / q

E = 18150 V/m

 

Og dette strider med svaret på 0.18mV.

Hva har jeg gjort galt?

Ganske sikker på at fasiten sier 0,18 MV/m ... mega, ikke milli

Lenke til kommentar

 

 

Hei, dersom en oppgave ber meg om å oppgi svaret med usikkerhet...skal jeg bruke standardavvik eller absolutt usikkerhet? Eller er det det samme? :) 

 

Takk!

 

Spørs hvilken type oppgave det er. Standardavvik er mer et spredningsmål enn et usikkerhetsmål, så jeg vil anta at det er absolutt usikkerhet det siktes til.

 

 attachicon.giffasit.png sånn er fasiten til oppgaven. Klarte å lage samme tabell, men fant at absolutt usikkerhet var på chart?cht=tx&chl=\Delta B=\frac{1}{2}(0,200 \: T-0,135\: T)=0,0325\: T=0,03\: T

Får derfor følgende styrke på magnetfeltet med usikkerhet: chart?cht=tx&chl=B=(0,17\pm 0,03)T

 

Hvordan skal jeg vite hva jeg skal bruke og hvor mange tall jeg skal ha? 

 

 

 

Etter min mening så er standardavvik noe man helst benytter dersom forventningsverdien også er basert på en sannsynlighetsfordeling, så derfor ville jeg heller benyttet absolutt usikkerhet. Standardavvik og absolutt usikkerhet er to forskjellige ting, så det bør helst spesifiseres i oppgaven. Ser at de har benyttet standardavvik her, så da regner du ut dette ved å benytte gjennomsnittet som forventningsverdi. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Har et spørsmål som sikkert er veldig lett for dere å svare på, men jeg skjønte ikke helt svaret på wikipedia..

Oppgaven lyder:

To kuler er plassert 1cm fra hverandre, hvor mange elektroner må forskyves fra den ene til den andre kula for at ladningen skal bli 1 Coulomb?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har et spørsmål som sikkert er veldig lett for dere å svare på, men jeg skjønte ikke helt svaret på wikipedia..

Oppgaven lyder:

To kuler er plassert 1cm fra hverandre, hvor mange elektroner må forskyves fra den ene til den andre kula for at ladningen skal bli 1 Coulomb?

 

Takker for svar :)

 

Tenkte litt feil i stad.. fant det ut nå :)

Lenke til kommentar

skulle veldig gjerne hatt hjelp til en oppgave :hmm: : 
Et skråplan har hellingsvinkelen 20 grader. En kloss med massen 10 kg plasseres på skråplanet. En kraft på 80 N angriper klossen. Kraften virker på skrå oppover og danner 15 grader med skråplanet. Friskjonskoeffisienten(u) = 0,30.

a) regn ut akselerasjon (fasit= 2.2 m/s^2)

etter 1.5 s opphører den akselererende kraften å virke

b) hvor langt har klossen beveget seg da? (fasit= 2.5m)

c) hvor befinner klossen seg i forhold til startpunktet 2.5 s etter start?

d) Hvor mye energi er gått med til friksjonsarbeids under hele bevegelsen?


Fikk rett svar på a) og b), men fikk 2.8m på c) og 96J på d) icon_rolleyes.gif 
Kanskje noen kan være så snill å gi løsningsforslag til oppgave C og D icon_question.gif icon_mrgreen.gif

Endret av Krassebassen
Lenke til kommentar

Nei, men jeg kan gi deg noen hint. 

 

c)

 

Du vet hvor langt den har beveget seg etter 1.5s. Regn ut hvor fort den beveger seg. Så er det bare å gjøre akkurat det samme som du gjorde i a og b, men uten en kraft som angriper klossen. Regn ut akselerasjonen og bruk veiligninger. 

 

d) W = Fs

Lenke til kommentar

Nei, men jeg kan gi deg noen hint. 

 

c)

 

Du vet hvor langt den har beveget seg etter 1.5s. Regn ut hvor fort den beveger seg. Så er det bare å gjøre akkurat det samme som du gjorde i a og b, men uten en kraft som angriper klossen. Regn ut akselerasjonen og bruk veiligninger. 

 

d) W = Fs

Takk for svar! fant ut at det var 2 forskjellige akserlerasjoner pga tyngden virker med fartsretningen på vei ned.  :w00t:

Lenke til kommentar

Skal begynne å lese på fysikk 1 nå. To spm

 

1. Noen som har noen gode nettressurser til fysikk 1? Gjerne videoer. Lærer veldig bra av det, kjemi og biologi har jeg f.eks. brukt crashcourse sine, men de har ikke fysikk.

 

2. Jeg noterer mye, blir det mest notering av teori eller regning? (Prøver å bestemme meg for rute eller linje ark  :tease: )

 

Eller noen av kapitlene som er spesielt viktige? Noe som går igjen på privatisteksamen?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal begynne å lese på fysikk 1 nå. To spm

 

1. Noen som har noen gode nettressurser til fysikk 1? Gjerne videoer. Lærer veldig bra av det, kjemi og biologi har jeg f.eks. brukt crashcourse sine, men de har ikke fysikk.

 

2. Jeg noterer mye, blir det mest notering av teori eller regning? (Prøver å bestemme meg for rute eller linje ark  :tease: )

 

Eller noen av kapitlene som er spesielt viktige? Noe som går igjen på privatisteksamen?

 

Jeg har ikke hatt privatisteksamen, men kom opp til muntlig eksamen i fysikk. Trakk temaet elektrisitet og halvlederteknologi så fikk selvfølgelig spørsmål om dette. Her er det viktig at du kan grundig foklare hva en diode er, og hvordan en transistor fungerer både som bryter og forsterker. Men da det kom til spørsmål utenfor temaet jeg trakk fikk jeg en del spørsmål knyttet til mekanikk. Det er superviktig at du kan tegne krefter, og forskjellen på normal- og tyngdekraft og at du til enhver tid vet hvilke krefter som virker på en gjenstand. Du må også kunne anvende newtons lover, det er en selvfølge at du kan. Jeg ble også spurt om fisjon/fusjons-prosesser, det er knyttet til kap. om atomfysikk/kjernefysikk, også fikk jeg spørsmål om termofysikkens 1 lov. Her må du kunne forklare hva de ulike symbolene står for. Jeg fikk ingen spørsmål om temaet knyttet til bølger, lys og lyd, men alt i al fikk jeg så og så spørsmål til alle kapitlene. Føler at sensor legger veldig vekt på å dekke hele pensum.

 

Når det gjelder valg av kladdebok, velg linjer. Det er ganske greit, med tanke på at du liker å notere. I fysikk 1 er det en del regning, men hvert kapittel krever jo at teorien er på plass. Og ERGO FYSIKK 1 er en fin fagbok å bruke. Tror denne har et bedre rykte enn Rom, stoff, tid.

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

 

 

 

Når det gjelder valg av kladdebok, velg linjer. Det er ganske greit, med tanke på at du liker å notere. I fysikk 1 er det en del regning, men hvert kapittel krever jo at teorien er på plass. Og ERGO FYSIKK 1 er en fin fagbok å bruke. Tror denne har et bedre rykte enn Rom, stoff, tid.

 

 

 

Etter forkurs og et år på ingeniørlinjen fant jeg ut at det beste var blanke ark. Dette er det selvsagt sikkert delte meninger om, men siden fysikk i mange tilfeller medfører tegning så er det at ofte linjer eller ruter kommer litt i veien. Nå er jeg vel å merke litt ekstra opptatt av ryddige og oversiktlige notater og tegninger, men det kan komme godt med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Oppgaven ber om å finne tidskonstant i posisjon a og b. 

 

I posisjon a vil 150- og 100-motstanden være i parallell om vi fjerner kildene(spenningen), og Rth blir 60. Da finner vi at tidskonstanten er 60 ms.

 

I posisjon b har de brukt samme fremgangsmåte, men jeg ser ikke hvordan 30- og 100-motstanden kan være parallelle når kretsen er åpen til høyre. Svaret skal forøvrig, i følge fasit, bli 23.1 ms

 

post-192283-0-13873500-1436976939_thumb.png

Endret av hoyre
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...