Gå til innhold

Svak bass i HD595? Studio eller ikke: Audio-Technica ATH-M50


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter nye hodetelefoner nå, jeg har brukt et sett Koss PortaPro i flere år nå, det har funka helt greit, men nå ønsker jeg noe med bedre kvalitet. En som synes å gå igjen og som får gjennomgående anmeldelser er Sennheiser HD595, men jeg leser også en del som er misfornøyd med bassen, at den er for svak og upresis. I og med at jeg hører mest på rock og metal så har bassen en del å si. Jeg vil ikke ha overdreven bass, og synes selv at Koss-settet jeg har brukt til nå har for mye bass, men hvis noen har meninger om HD595 så vil jeg gjerne høre de.

 

En annen jeg har sett på (har sett på mange fler, men disse er sålangt de beste kandidatene) er Audio-Technica ATH-M50 og har lest litt forskjellige anmeldelser som også her har vært gjennomgående gode, men en del av disse er til studio-modellen (M50s). Og det jeg lurer på er, hva er egentlig forskjellen? Mulig at dette er noe som varierer mye mellom ulike hodetelefoner, men fortsatt. De fem norske nettbutikkene jeg har sett som har M50 har alle så godt som lik pris (1500 kr), men bare den ene av disse er studio-modellen, altså til samme pris som de andre.

 

Kan jo fortelle litt om planlagt bruk; hodetelefonene kommer i all hovedsak til å brukes hjemme. Her kommer den til å være kobla til PCen, men også stereoanlegget i stua i blant. Omgivelsene er derfor ganske stille, så åpne klokker er ikke noe problem (det er det eneste jeg har hatt, dvs PortaPro har jo ikke "klokker" men lekker mye begge veier. Jeg har også et Turtle Beach x41 som jeg bruker til å spille på Xbox'en, dette lekker også mye.) Budsjettet er noe av det jeg har tenkt lenge på for å fastsette, men har kommet til at 1500 kr er en grense som helst ikke skal strekkes. (Går på skole og har ikke jobb, de pengene jeg har kommer fra årets sommerjobb). Alle svar og andre innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Audio-Technica ATH-M50s betyr ikke Studio men Straight. Disse har rett kabel mens M50 har "krøllete" kabel. Det er eneste forskjell.

M50 er det klart beste kjøpet av lukket hodetelefon opp til 1500,-

Hvis du handler dem over dammen kan du få dem til ca 1200,- (inkl frakt og mva).

Pass på at du handler fra en autorisert forhandler (også hvis du bruker eBay) da mye er kinakopier.

http://stores.ebay.com/proaudiomart er autorisert forhandler.

Lenke til kommentar

Høres bra ut, men hvor fant du til 1200 kr alt inkl.? ProAudioMart som du linka til solgte for $159 + $37 i frakt, det blir ca 1170 norske kr. I tillegg kommer da tollgebyr ca 200 kr og mva på 25% ca 300 kr, altså ca 1700 kr totalpris. Eller sender de pakkene mer diskrét så de slipper gjennom tollen?

 

Var i byen (Tønsberg) i dag og testa noen hodetelefoner, ikke så stort utvalg i de butikkene her (HiFi-klubben og Soundgarden) Fikk testa et Denon AH-D1100 som jeg likte, men ikke så godt som AKG K 242 HD som jeg prøvde hos Soundgarden. Trodde ikke det gikk an å lage så komfortable hodetelefoner... Jeg likte lyden i disse godt, men jeg har som sagt ingen god referanse ettersom dette er de første ordentlige hodetelefonene jeg har hørt, og hjemmehøytalerne er ikke akkurat high-end. Så jeg lurte på om noen som har peiling kan si noe om disse i forhold til de allerede nevnte modellene.

 

Jeg er også litt usikker på dette med åpne eller lukkede hodetelefoner, K 242 kalte de halvåpne, mens Denontelefonene var lukkede. Jeg følte at det var bedre romfølelse i AKG sitt sett, og lurer på om dette skyldes den lukka konstruksjonen i Denon-settet eller bare kvaliteten, eller begge deler.

Lenke til kommentar

Da har prisene gått opp i det siste. Jeg kjøpte for ett år siden og da var prisen USD92 + 30 i frakt.

Slik det er nå er kjøp i norge bedre.

 

Du bør vurdere om isolering av/fra omverdenen er viktig for deg. Da bør du velge lukkede hodetelefoner. Er isolering mindre viktig, kan du gå for halvåpne og åpne sett.

Åpne/halvåpne hodetelefoner har (nesten) alltid bedre lydscene/romfølelse enn lukkede hodetelefoner.

 

I denne prisklassen er det vanskelig å si hva som er "best". Uansett om du velger Denon D1100, A-T ATH-M50 eller AKG K242 får du gode hodetelefoner. Hva som er best for deg må du selv vurdere. Jeg ville ikke kjøpt noe jeg ikke har lyttet/prøvd tidligere, vurdering av lyd, komfort og utseende er subjektivt og vil variere fra person til person.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Om du kunne øke budsjettet en hundrelapp, så kan jeg komme med enda et alternativ til deg.

 

Sennheiser HD598, fås hos DustinHome for rett over 1500 spenn.

Jeg kjører disse på jobb, sammen med en AudioGD Sparrow, og er kjempefornøyd.

 

Disse er åpne, lekker som ei sil, men du får igjen veldig på romfølelsen og lyden føles veldig åpen.

 

http://www.lydogbilde.no/lekkert-for-oeyne-og-oerer.4860483-117331.html

http://www.headfonia.com/sennheisers-new-hd558-and-hd598/

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916301&view=findpost&p=16554695 - pdf vedlegg med tester

 

Ja jeg liker sennheiser lyden, og vet den ikke er for alle. Men det er et alternativ jeg vil påstå det kan være verdt å sjekke.

 

Jeg har også Audio-Technica ATH-M50 for portabel bruk, og siden du snakker hovedsaklig om hjemmelytting, ser jeg ingen grunn til å gå for lukkede phones, så lenge det ikke vil ødelegge husfreden til noen andre i husstanden.

Missforstå meg rett, ATH-M50 er veldig kos, dog føles ikke så veldig åpne ut, men når du har en buss/tog med masse unger og bråk, er det en enkel vei til paradis å bare ta på seg ATH-M50 og stenge ute hele verden, lukke øynene og drømme seg bort.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...