Gå til innhold

Hvorfor hatet nazistene jøder?


konduktans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nazistene hatet jødene fordi de var dyktige og fremgangsrike. Jøder har alltid vært dyktige, og det har ofte blitt deres skjebne. I tillegg var de annerledes og lett gjenkjennelig. Derfor var det lett å lage propaganda rettet mot jøder på 1930-tallet.

Det der er bullshit og det vet du! Tyskland opplevde en økonomisk krise etter børskrakket, og midt oppi dette så erklærte jødene boikott av tyske varer i 1933. To dager før krystallnatten ble en tysk ambassadør skutt i Paris av en jøde.

 

Mener du at jøder var dyktigere og mer fremgangsrike enn tyskere?

Lenke til kommentar
Nazistene hatet jødene fordi de var dyktige og fremgangsrike. Jøder har alltid vært dyktige, og det har ofte blitt deres skjebne. I tillegg var de annerledes og lett gjenkjennelig. Derfor var det lett å lage propaganda rettet mot jøder på 1930-tallet.

Det der er bullshit og det vet du! Tyskland opplevde en økonomisk krise etter børskrakket, og midt oppi dette så erklærte jødene boikott av tyske varer i 1933. To dager før krystallnatten ble en tysk ambassadør skutt i Paris av en jøde.

 

Mener du at jøder var dyktigere og mer fremgangsrike enn tyskere?

 

Prøver du å insinuere at krystallnatten var selvforsvar? For da blir jeg nødt til å be deg om å vennligst hoppe i havet.

Lenke til kommentar
Prøver du å insinuere at krystallnatten var selvforsvar? For da blir jeg nødt til å be deg om å vennligst hoppe i havet.

Hva mener du med selvforsvar? Utdyp!

 

Jeg prøver bare å få frem noen fakta som kan vise hvorfor nazistene hatet jødene. Mandag 7. november 1938 blir en tysk ambassadør i Paris skutt av en jøde. Han døde samme dag som krystallnatten, to dager senere, 9 november. Tror du det tyske folk ikke ble provosert av dette?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Vom Rath ble drept av en jøde, ja. Han ble også et offer for sitt lands politikk. Det er jeg helt enig i. Men å trekke det videre til at krystallnatten er Grynzspans feil er galskap. Nazistene brukte dette som en unnskyldning for å legge mer skyld på jødene.

 

For å si det på en annen måte - hvis det hadde vært en katolikk som hadde drept Vom Rath, tror du virkelig krystallnatten hadde gått ut over katolikker?

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av bakgrunnen for Hitlers jødehat faktisk ligger i ordet nasjonalsosialisme. Tar vi for oss nasjonal, eller nasjonalisme, så forteller det oss at Hitler ønsket seg en sterk nasjon som folket kunne knytte sin identitet til. Ettersom hans nasjonalisme bar stort preg av nedvurdering av andre nasjoner, eller her, folkeslag, så forteller det at han hadde noe i mot alle som ikke var slik hans type av overmennesket skulle være, altså alle som ikke var ariske med germansk utseende. Jøder passer altså inn her. Går vi videre over til sosialismen kan det jo sies at sosialismen som ideologi blant annet ønsker økonomisk likhet mellom samfunnsborgerene, noe som her også gjaldt Hitler. Han var opptatt av at Tyskland skulle reise seg fra asken og bli et rikt og mektig land, og at alle borgere skulle ha det bra og være lykkelige og ha like mye penger. Økonomisk sett blir dette stikk i strid med de fleste jøder, som lett forfektes med kapitalisme. Altså får Hitler her to "gode" grunner til å hate jødene.

Oppsummert er nasizme utopisk likhet mellom ariere. Jødene blir selve motsetningen på dette ettersom de ikke er et arisk folkeslag og siden de er individualister og ikke ønsker et utopisk-sosialistisk samfunn.

 

Annet verdt å nevne er at Hitler var raus med pengebruken når han skulle skape en velferdsstat, og i 1938 var ikke Tyskland langt fra bankrott. Hva gjør man i en slik situasjon? Hitler begynte i hvert fall her for alvor å plyndre sine motstandere.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på om det stemmer, men jeg tror det var slik at siden Tyskland hadde tapt krigene mot Frankrike (napoleon) og den første verdenskrigen, var Tyskland ivrige etter å hevne seg, så Hitler utnyttet situasjonen.

 

 

Det kan vera hemn på 1.verdenskrig, men tyskarane fekk hemn etter at Napoleron døyde. Då kom det første samla Tyskalnd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hitler mente jo at tapet på første verdenskrig skyldtes forræderi, og forrædrerne var jøder. Kanskje var dette en av grunnene. For tapet av første verdenskrig var helt forferdelig for tyskerne, og Versaillerfreden var urettferdig, syntes de fleste tyskerne. Landet måtte betale store krigserstatninger, særlig til erkefienden Frankriket, de måtte gi prvinsene Alsace og Lorraine til Frankriket, og de måtte gi fra seg koloniene sine. De fikk bare ha en liten hær på 100 000 mann, uten krigsskip, tanks eller fly. Men enda værre var det at tyskland måtte ta på seg skylda for at det hadde blitt krig. Hvis jødene hadde skylda for alt dette kan det vel lett føre til hat for en mann som Hitler!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...