Gå til innhold

Lavt forsikringsoppgjør på mobiltelefon?


Grymt

Anbefalte innlegg

Jeg har vart uheldig og knekt skjermen på min Nokia lumia 920 kjøpt ved lansering i desember 2012 for 4999:-

 

Jeg og samboeren min har begge obligatorisk innboforsikring gjennom LO på sparebank1. Den dekker uhell med mobil og siden vi begge har forsikring der så er det ikke noe egenandel.

 

Tok kontakt med dem og jeg skulle få dekket uhellet.

 

Han som tok saken søkte antageligvis på prisjakt.no etter priser på telefonen og fant der priser på 2000:-

Med 20% bruktfradrag så får jeg utbetalt 1600:-

 

Telefonen er utgått fra Nokia og det er 3 små butikker som viser de har 1 eksemplar inne av telefonen på fjernlager. De større butikkene opererer med et høyere pris på telefon.

 

link til prisjakt: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1398672

 

Jeg mener prisen han skulle regnet på burde være noe høyere, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra vilkårene for kollektiv hjemforsikring står det følgende:

 

''5.3 Erstatningsregler for innbo

Fradrag i gjenanskaffelseprisen vurderes på grunn av alder, slitasje, sannsynlig
brukstid og nedsatt anvendelighet (verdiforringelse). Er verdiforringelsen mindre enn
1/3 av gjenanskaffelsesprisen, gjøres det likevel ikke fradrag.
''
Videre står det også at du på mobiltelefoner har 1 avdragsfritt år, samt 20% fradrag per påbegynt år.
Så med andre ord; på prisen det idag vil koste å kjøpe en ny skal det regnes ett fradrag på 20%, ettersom det første året er fradragsfritt.
Kontorutstyr.com er den nettbutikken med laveste pris (kr 2065,-) og de har den tilsynelatende på fjernlager, så per definisjon er dette den prisen det koster å kjøpe en ny. Skulle det derimot vise seg at det ikke er mulig å kjøpe telefonen på den siden vil kanskje saken stille seg annerledes, men det står nå engang at den er tilgjengelig.
20% av 2065,- utgjør 413kr, og da virker ikke 1600kr så veldig fjernt nei.
Jeg leste ikke hele saken før jeg svarte.
Ser ikke helt problemet, hvis du får en ny telefon så har vel forsikringen gjort det den skulle? Eller mener du at du forsikret de 4999kr du betalte opprinnelig?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo bestille ein ny telefon frå ein av dei som oppgir at dei selger mobilen til 2000 kr. Om du får telefonen til den prisen kan du sende den tilbake gjennom angreretten, dersom du ikkje får den tilsendt til denne prisen så har du dokumentasjon på dette som du kan legge fram for forsikringsselskapet for å få eit betre forsikringsoppgjer.

 

Men bortsett frå det så ser det ut som at berekninga av forsikringsutbetalinga er gjort heilt etter boka. Forsikringa skal berre betale ut det det koster å skaffe seg ein tilsvarande telefon (minus bruksfrådraget). Så om ein kan kjøpe ein identisk telefon til 2000 kr så er det den prisen som skal brukast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig i at måten han har regnet på er riktig og har ikke forventet jeg skal få så veldig mye mer igjen enn det jeg fikk.

Syntes bare det virket som de prisene de opererte med på de butikkene på prisjakt virket lave.

Har ikke prøvd å bestille der og ikke ringt for å høre om det er riktige priser heller. Gidder ikke gjøre noe mer utav det, og ny telefon er allerede bestilt. Takk i alle fall for deres innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...