Gå til innhold

Angrerett på digitalt produkt kjøpt på nettet


Anbefalte innlegg

Kan man benytte seg av angreretten for en nedlastbar vare kjøpt hos en nettbutikk? Jeg kjøpte et tilleggsprogram for FSX som ikke lever opp til forventningene og som dessuten fungerer dårlig. Gir flimmer og ser ut til å ikke fungere sammen med et annet tilleggsprogram. Spørsmålet er altså, kan man angre kjøpet av en slik nedlastbar vare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Mest sannsynlig ikke, eneste nettselger jeg har vært borti som faktisk har skrevet om angreretten på sin side var Bethesda når de solgte Elder Scroll online.

Lenke til kommentar

OK, takk for svar. Denne siden har skrevet om angreretten. Jeg vet at de som selger digitale bøker ikke gir angrerett men om det også gjelder andre nedlastbare varer vet jeg ikke noe om. Har sett litt på Forbrukerrådet sin side, men har ikke funnet noe entydig svar.

 

Jeg kan ikke finne på forbrukerrådets side at man sier at en nedlastbar vare er unntatt fra angrerettsloven?

 

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/har-jeg-angrerett

 

Må kanskje ringe Forbrukerrådet og høre med dem....

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Tja, angrerettsloven gjelder ikke hvis den totale summen kommer på under 300,- kr, jfr. angrerettsloven § 2 (g). Angrerettsloven gjelder heller ikke avtaler om levering av programvare dersom leveringen ikke skjer på et fysisk medium, og forbrukeren erkjenner at angreretten går tapt ved levering, jfr. § 22 (n).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, angrerettsloven gjelder ikke hvis den totale summen kommer på under 300,- kr, jfr. angrerettsloven § 2 (g). Angrerettsloven gjelder heller ikke avtaler om levering av programvare dersom leveringen ikke skjer på et fysisk medium, og forbrukeren erkjenner at angreretten går tapt ved levering, jfr. § 22 (n).

Takk for svaret. Selger kommer ikke med noen opplysning om hverken § 2(g) eller § 22(n), bare at man har angrerett. Dessuten så fikk jeg ingen angrerettsskjema ved ordebekreftelse. Det siste trodde jeg nettbutikker var pålagt å gjøre? Uansett, så ser det ut til at jeg ikke kan benytte meg av angretten pga § 2 (n). Selger gir svært lite opplysning om varen til at det er mulig å på forhånd kunne vurdere om varen fungerer for meg. Jeg kommer neppe til å handle i samme nettbutikk igjen.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Du fikk ikke angrerettskjema nettopp pga du ikke har noe angrerett på programvare som er nedlastet. Du har brutt "forseglingen" så fort du trykker på "Last ned".

Det hadde vært hyggelig om nettbutikken opplyste om hvordan ting forholder seg i forhold til angrerett og nedlastbar vare. Jeg vet andre gjør det. Og de kunne gitt mer info om varen, om den F.eks fungerer sammen med andre addons. Jeg har lært og handler ikke mer der.

Lenke til kommentar

 

Du fikk ikke angrerettskjema nettopp pga du ikke har noe angrerett på programvare som er nedlastet.

 

Tøv.

 

Sikker?

 

"Hva så med angrerett ved nedlasting av programvare fra nettet? Som kjent gjelder 14 dagers angrerett ved såkalt fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, for eksempel ved telefonsalg eller salg over Internett. Spørsmålet er altså om denne bestemmelsen også gjelde ved kjøp og nedlasting av programvare.

– Ved annet salg enn telefonsalg, og dersom det ikke spesielt er avtalt at angrerett gjelder i de tilfeller der en kan nyttegjøre seg tjenesten kort tid etter at den er kjøpt, vil normalt angrerettloven ikke gjelde. Det ville jo være urimelig om alle skulle kunne betale for og laste ned for eksempel en film, kopiere den og deretter benytte seg av angreretten, forteller Vegard Syvertsen i Forbrukerrådet."

 

Link

 

Om han heller kan benytte reklamasjon, blir et annet spørsmål, og kommer an på om det er det nedlastede programmet som har en mangel, eller om problemene han møter på kommer av andre årsaker.

 

For øvrig er det normalt å komme med en utdyping når man sabler ned andres påstand som "tøv".

Lenke til kommentar

Men dersom programvaren ikke fungerer som beskrevet kan vel ts reklamere.

Vel, den fungerer jo som beskrevet. Det at den ikke er kompatibel med andre ekstrapakker \ addons i tillegg er nå en annen sak. Ikke produsentens feil.

 

Det er en ekstrapakke \ addon til et hovedprodukt. Ikke til de andre ekstrapakkene.

Lenke til kommentar

 

Men dersom programvaren ikke fungerer som beskrevet kan vel ts reklamere.

Vel, den fungerer jo som beskrevet. Det at den ikke er kompatibel med andre ekstrapakker \ addons i tillegg er nå en annen sak. Ikke produsentens feil.

 

Det er en ekstrapakke \ addon til et hovedprodukt. Ikke til de andre ekstrapakkene.

 

er man ivrig kan man jo lete ettet bugs
Lenke til kommentar

Sikker?

 

Ja. Du kan for øvrig lese mitt tidligere innlegg i tråden.

 

Generelt sett har man angrerett både på varer (som programvare er hvis den er kjøpt i fysisk form, som f.eks. på en DVD) og på tjenester (som programvaren vil være når den er strømmet, lastet ned, eller lignende).

 

"Brutt forsegling"-kriteriet som innebærer at angrerett bortfaller gjelder kun for varer, ikke tjenester.

 

For tjenester gjaldt det tidligere ingen spesielle regler om programvare, slik at også programvare som var fullt ut levert (nedlastet og installert) kom med angrerett. Det kunne imidlertid avtales at en tjeneste skulle påbegynnes før angrefristen gikk ut, slik at forbrukeren måtte betale for den delen av tjenesten som var utført selv om vedkommende angret.

 

Fra 2014 har man ikke angrerett for digitalt levert programvare, forutsatt at programvaren er levert etter uttrykkelig samtykke og forbrukeren er informert om at dette innebærer at angreretten bortfaller. Så hovedregelen er fortsatt at man har angrerett.

 

Se angrerettsloven 20. juni 2014 kapittel 6 generelt (angrerett for avtaler om varer og tjenester som ikke er finansielle tjenester) og § 22 (j) og (n) spesifikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, angrerettsloven gjelder ikke hvis den totale summen kommer på under 300,- kr, jfr. angrerettsloven § 2 (g). Angrerettsloven gjelder heller ikke avtaler om levering av programvare dersom leveringen ikke skjer på et fysisk medium, og forbrukeren erkjenner at angreretten går tapt ved levering, jfr. § 22 (n).

Grensa på 300 gjelder (med mindre det ble endret i den nye angrerettloven) kun for salg utenfor fast utsalgssted. På fjernsalg via internett er det ingen slik nedre grense.

 

Delen om fysisk medium osv gjør uansett at TS ikke har angrerett så vidt jeg klarer å se.

Lenke til kommentar

 

Tja, angrerettsloven gjelder ikke hvis den totale summen kommer på under 300,- kr, jfr. angrerettsloven § 2 (g). Angrerettsloven gjelder heller ikke avtaler om levering av programvare dersom leveringen ikke skjer på et fysisk medium, og forbrukeren erkjenner at angreretten går tapt ved levering, jfr. § 22 (n).

Grensa på 300 gjelder (med mindre det ble endret i den nye angrerettloven) kun for salg utenfor fast utsalgssted. På fjernsalg via internett er det ingen slik nedre grense.

 

Delen om fysisk medium osv gjør uansett at TS ikke har angrerett så vidt jeg klarer å se.

 

Men sånn jeg forstår det, jeg kan ta feil, så forutsetter det at selger har informert kjøper om unntakene i angrerettloven ved kjøp av denne type. Det stilles krav om at selger skal være profesjonell(gi all relevant informasjon som vil ha betydning for kjøper før avtalen inngås), men ikke at kjøper skal være det. Så jeg er fortsatt usikker på hva som gjelder i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...