Gå til innhold

Best bilde/videorederings programvare for privat bruk


Anbefalte innlegg

F.eks:

Filmredigering:

  • Pinnacle Studio Studio HD Ultimate v.15
  • Pinnacle Avid Studio
  • Vegas Movie Studio
  • Apple - Final Cut Pro X

 

Bilderedigering:

  • Fotoflexer
  • Photoshop CS5/Lightroom 3

 

Musikk redigering:

  • MAGIX Music Maker
  • Pro Tools 10

 

Hvilken av disse kommer nærmest det filmskaperne, fotoentualister, musikkplate selskapene (Disney,sony, WarnerBros etc) bruker?

 

Har noen sånn passe erfaringer hva forskjellene er mellom disse?

 

Linux er vel lite å kunne måle seg mot her, gimp, audiacity, Cinelerra kan vel ikke måles mot disse.

 

Men hvordan er det i mac per dags dato? Har windows gått forbi mac også her?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innen video har man også Avid Media composer. Tror nok mange filmselskaper kvier seg for x versjonen av final cut pro, bruker nok den tidligere versjonen. Innen lyd er Pro Tools veldig mye brukt, blant annet i Nrk og innen svært mange platestudioer. (Adobe Audition er ikke på langt nær like utbredt)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

FCP X har kommet seg veldig mye feature-messig siden det ble lansert for drøyt et år siden. De i pro-miljøene som kvier seg for å bruke det nå, er stort sett konservative mennesker som er redd for å prøve noe nytt, eller har veldig sære behov. Det er flest av førstnevnte type mennesker.

 

Det som er fint med FCP X er at man har råd til en lisens til privat bruk. Mye kraftigere programvare enn de typiske hjemmeprogrammene, og helt på nivå med Avid Media Composer og Premiere Pro, med mindre man har sære behov som enda ikke er helt på plass i FCP X.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Må si meg fullstendig enig med olegunnaro. Har lenge brukt FCP 7 for videoredigering, men etter at jeg har begynt på eksamensforberedelser med tutorials i FCP X for apple certified-kurs har jeg virkelig fått øynene opp for FCP X. Det er utrolig lett å bruke, det er gjort mer brukervennlig i form av bl.a magnetisk timeline, favorites, synking av lyd og bilder uten å bruke ekstern programvare. Det er superenkelt å lage "looks" og andre finesser i Motion, eksporteringsmulighetene har ikke vært enklere og kan gjøres av en som ikke har noe særlig peiling, ved å bruke "share". Den bruker kjærnekraften i maskinen hele tiden så bakgrunnsrendering pågår hele tiden, dette fører også til at du slipper å rendre hver gang hvis du skal se igjennom etter småjusteringer. Fargekorrigeringen er helt fantastisk. Funksjonene her lar deg til og med analysere to forskjellige bilder og synkronisere fargene, eller kopiere over "looks" på en enkere måte. Om man har en hektisk jobbhverdag med videoredigering så vel som privat bruk eller folk med mindre erfaring, så er dette virkelig noe å rette oppmerksomheten mot. I tillegg er prisen overkommelig for privatpersoner og ingen sak i verden for bedrifter.

Jeg har vært borti Premiere CS4 og CS5, FCP 7 og X, Pinnacle Studio 12, og Camtasia 7. De to siste var fryktelig dårlige. Camtasia er muligens det dårligste og vanskeligste jeg har vært borti. Og vil anbefale fcp x og premiere.

 

 

For bilderedigering vil jeg nok si at Photoshop for meg er en favoritt.

Endret av Atnanim
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...