Gå til innhold

Hva er egentlig forskjellen mellom "Intel Core i7 Extreme Processor" og "Intel Core i7 Processor"?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

 

Hva er egentlig forskjellen mellom "Intel Core i7 Extreme Processor" og "Intel Core i7 Processors"?

 

Jeg har selv en Intel Core i7 Extreme edition og jeg kan ikke akkurat si at den er noe spesiell selv om den er fra førstegenerasjonen.

 

Hvis vi ser på denne sammenlikningen av den aller beste Intel Core i7 Extreme Processor (i7-3970X) og den aller beste Intel Core i7 Processors (i7-3930K) begge er fra andregenerasjonen;

 

Bare gå inn her og sammenlikn; http://www.intel.com...processors.html

 

De er jo nesten svært like, og dersom vi hadde for eksempel sammenliknet førstegenerasjon Intel Core i7 Extreme edition med andregenerasjon Intel Core i7 Processors, så er jo andregenerasjon av vanlig Intel Core i7 Processor bedre. Vi kan sammenlikne den som jeg har (i7-975), med den aller første i7 prosessoren fra andregenerasjon (i7-2600 eller i7-2600K (de er vel samme siden begge ikke er på listen?)).

 

Bare gå inn her og sammenlign; http://www.intel.com...processors.html

 

Jeg husker at jeg betalte ca. 8000 for min prosessor for 3 år siden, mens en kamerat betalte ca. 2500 kr for i7-2600 for ca. 2 år siden. Hannes prosessor er bittelitt bedre enn min og er langt billigere, hvorfor er det slik?

 

Hvorfor koster Extreme Edition utgaven 7000-8000kr mens en vanlig i7 prosessor som er på topp i andregenerasjon rundt 2000-3000kr for eksempel nest beste prosessor fra andregenerasjon (i7-3820) koster under 2000kr hos Dustin.no.

 

http://www.dustin.no...hProvider_dacsa

 

Så hva er den differansen på ca. 6000kr verdt dersom en går for Extreme Edition? Er det ikke noen som sier at en får mest ytelse for pengene dersom en betaler rundt 2500kr?

 

Kilder på prishistorikk;

http://www.prisguide...3/prishistorikk

http://www.prisguide...9/prishistorikk

 

Tricell

 

Edit: Syntax error

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen:

 

Intel i3, intel i5 = Budsjett

i5, i7 = Mellomklasse

i7 extreme/Xeon = High end.

 

Husk også på at i7 975 er en 6 kjerner med 12 tråder, mens i7 2600k er en 4 kjerner med 8 tråder, dermed vil nok en 6 kjerne være bedre på videoredigering og multitasking. Mens en 2600k burde være enklere å overklokke/låse opp klokkehastigheten.

 

Husk på prisen å produsere prosessorer ofte blir dyrere ved flere kjerner, og høyere klokkehastigheter, intel forventer at High end prossessorer skal være av de beste matrialene for å kunne garantere stabilitet og funksjon i flere år, i tilegg til produksjonskostnader og få folk som er interisert vil prisen rask bli høye.

 

i7-3930K er det beste kjøpet til privat bruk om du vil overklokke.

i7-3970X er vel heller for late folk eller firma som trenger en stabil prosessor uten å gidde å overklokke, men må til gjengjeld betale ekstra for 300 mhz raskere prosessor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Extreme Edition er best i øyeblikket de selges, det betyr ikke at de gir betydelig mye mer ytelse enn de nest-beste variantene. Det handler om at "Extreme Edition"-navnet er mer eksklusivt enn en vanlig i7-prosessor.

 

Jeg mistenker at du føler deg en smule snytt, og du har all grunn til å være det, men det er jo faktisk din egen feil når du ikke gjorde research før du punget ut. i7-2600k er en god del kraftigere enn en i7-975 forresten ;)

 

@LMH1: i7-975X er en quad-core. i7-970, i7-980, i7-980X og i7-990X var sekskjernere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Intel Core i7-975 Extreme Edition en Quad Core prosessor akkurat som Intel Core i7-2600. Så hvorfor er den andre prosessoren bedre, langt billigere og i mellomklasse, mens i7-975 er dårligere, dyrere og i high-end klasse, og koster likevel 6000kr mer. De kan da ikke ta 6000kr mer i "bedre materialer"?

Lenke til kommentar

Intel Core i7-975 Extreme Edition en Quad Core prosessor akkurat som Intel Core i7-2600. Så hvorfor er den andre prosessoren bedre, langt billigere og i mellomklasse, mens i7-975 er dårligere, dyrere og i high-end klasse, og koster likevel 6000kr mer. De kan da ikke ta 6000kr mer i "bedre materialer"?

i7-2600k kom ut i januar 2011 på LGA1155 (midrange,) i7-975X kom ut i april 2009 på LGA1366 (highend.) Sandy Bridge var et solid steg fremover på alle områder fra Nehalem-arkitekturen, og den klarte ikke måle seg mot i7-980X som på den tida var toppen av eXtreme Edition

i7-950 brukte nøyaktig samme silisiumbrikker som i7-975X, forskjellen var bare at i7-975X var klokket 266MHz høyere og hadde en ulåst CPU multiplier som forenklet ekstremoverklokking (over 4.5GHz)

En annen ting er at Extreme Edition aldri faller i pris, de går bare ut av markedet.

 

Hvorfor kan Intel ta tre ganger så mye for en Extreme Edition når den yter i beste fall 10% bedre enn hakket under? Fordi det er noen som ønsker det beste uansett pris (penger er ikke et problem,) det er de som tror at å betale mer for PCen er det samme som fremtidssikring (uvitende,) og fordi eXtreme Edition er eksklusivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Når jeg kjøpte den prosessoren, da kjøpte jeg det beste av alt, beste skjermkort, hovedkort, prosessor, ram, ssd osv. Jeg brydde meg ikke om pris, jeg skulle ha det beste de hadde i butikken.

Lenke til kommentar

En 2600K har 4 kjerner og 8 tråder. Din Extreme Edition har 6 kjerner og 12 tråder.

En 2600K er en nyere prossesor, og bruker derfor en mer effektiv arkitektur. Kjernene i en 2600K er altså induviduelt bedre en kjernene i din 975.

 

Når det kommer til prisforskjellen mellom 3930K og 3960X/3970X. 3970X koster det dobbelte av en 3930K ikke fordi den er dobbelt så bra, men fordi det er personer som er villige til og betale det. Extreme Edition prossesorer er ikke laget for folk som vill ha mye for pengene, men for folk som vill ha det beste, uansett hva det koster.

 

Edit: Nevermind, leste ikke hele tråden.

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte den prosessoren, da kjøpte jeg det beste av alt, beste skjermkort, hovedkort, prosessor, ram, ssd osv. Jeg brydde meg ikke om pris, jeg skulle ha det beste de hadde i butikken.

Hva vil du fram til? i7-2600k erstattet i7-870, og den var ca 30% kraftigere som er et rimelig greit hopp i ytelse for samme prispunkt. At i7-975X bare var 10-15% raskere enn i7-870 for 6000 kr høyere prislapp er helt vanlig i PC-verden.

 

Om du kjøpte en i7-975X halvveis igjennom 2010 ble du rett og slett lurt, sekskjerneren i7-980X kom ut i mars 2010 og var fra det punktet kongen av forbrukerprosessorer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neste gang man skal sløse bort pengene:

  • Nvidia GeForce GTX Titan
  • Intel Xeon E5-2687W
  • OCZ RevoDrive 3 X2 240GB SSD
  • Corsair Vengeance DDR3-1600 8GB (1x8GB) CL9
  • Cooler Master Silent Pro Hybrid 1300W

Her burde det være så mye maskinvare, som er så veldig dyrt, at man bør styre unna.

 

Et tips kjøp Extreme edition og Xeon prosessorene på bruktmarket om 1-2 år.

Det er ikke invistering med mindre man først har penger å sløse bort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva vil du fram til? i7-2600k erstattet i7-870, og den var ca 30% kraftigere som er et rimelig greit hopp i ytelse for samme prispunkt. At i7-975X bare var 10-15% raskere enn i7-870 for 6000 kr høyere prislapp er helt vanlig i PC-verden.

 

Om du kjøpte en i7-975X halvveis igjennom 2010 ble du rett og slett lurt, sekskjerneren i7-980X kom ut i mars 2010 og var fra det punktet kongen av forbrukerprosessorer.

 

Jeg kjøpte min PC i januar/februar 2010, og da var ikke den prosessoren lansert. Jeg ble tipset om den, men hadde ikke tålmodigheten.

Lenke til kommentar

Neste gang man skal sløse bort pengene:

  • Nvidia GeForce GTX Titan
  • Intel Xeon E5-2687W
  • OCZ RevoDrive 3 X2 240GB SSD
  • Corsair Vengeance DDR3-1600 8GB (1x8GB) CL9
  • Cooler Master Silent Pro Hybrid 1300W

Her burde det være så mye maskinvare, som er så veldig dyrt, at man bør styre unna.

 

Et tips kjøp Extreme edition og Xeon prosessorene på bruktmarket om 1-2 år.

Det er ikke invistering med mindre man først har penger å sløse bort.

Ja, og kjøpe 8 GB Vengeance ram er virkelig sløseri.

Hvorfor kjøpe en utdatert serverprossesor, uansett hvor billig man får den? Til de aller fleste forbrukeroppgaver vil jo en i5 med færre, kraftigere kjerner være bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da gjorde du et dårlig kjøp. i7 980x ble sluppet for 3 år siden og var et godt kjøp da den var først ute med 32nm produksjonsprosess, hadde 50% flere kjerner, kunne brukes på de fleste X58-hovedkort som folk hadde fra før og det tok en del måneder før det kom alternativer i en rimeligere prisklasse.

 

980x er den eneste prosessoren jeg har hatt som jeg fremdeles er fornøyd med 3 år etter release.

 

Skal ha meg noe nytt når det kommer hovedkort med neste generasjon S-ATA, USB og DDR4, men da pga funksjonalitet og ikke pga prosessorytelse.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men min neste maskin skal ikke bli en desktop, da skal jeg heller gå for en arbeidsstasjon med multiprosessor hovedkort og dobbelskjermkort. Jeg tenker gjerne på Supermicro oppsett, eneste som stopper meg er at det er for tidlig å skifte ut denne datamaskinen til 32.000.

 

Og jeg tviler på at det blir et mye bedre kjøp, fordi en betaler gjerne mer enn det en får i ytelse. Så vil en ha det beste så må en betale mer, og da blir det et "dårlig kjøp" iforhold til det dere er vant med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg bruker maskinen til følgende;

 

Navigering på Internett, dette omfatter lese nettaviser, følge med på forumet, sjekke epost, osv. Spiller også av og til dataspill, som Sid Meier's Civilisation V, Battlefield 3, og Crysis osv.

Også til å se filmer og tv serier i Bluray eller i full HD.

 

Ellers blir det å administrere to servere, en Qnap TS-EC1279U-RP, som bare benyttes til automatisk nedlastning av torrenter og lagring av torrentene og en Dell Poweredge R210 II, som benyttes til testing og ellers ingenting. Jeg har for lengst sluttet med eksterne harddisker.

 

Jeg benytter ikke maskinen til konstruksjon med Autodesk, bilderedigering med Photoshop, eller videoredigering med Premiere. Ingen virtualisering heller. Mulig denne maskinen er litt overdimensjonert for mitt behov, men skal jeg ha det beste så skal jeg ha det, koste hva det koste vil.

 

Jeg glemte å nevne at når jeg navigerer på forumet og ellers Internett så bruker jeg 3DConnexion SpacePilot Pro. Den har aldri blitt brukt til Autodesk.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Jeg bruker maskinen til følgende;

 

Navigering på Internett, dette omfatter lese nettaviser, følge med på forumet, sjekke epost, osv. Spiller også av og til dataspill, som Sid Meier's Civilisation V, Battlefield 3, og Crysis osv.

Også til å se filmer og tv serier i Bluray eller i full HD.

 

Ellers blir det å administrere to servere, en Qnap TS-EC1279U-RP, som bare benyttes til automatisk nedlastning av torrenter og lagring av torrentene og en Dell Poweredge R210 II, som benyttes til testing og ellers ingenting. Jeg har for lengst sluttet med eksterne harddisker.

 

Jeg benytter ikke maskinen til konstruksjon med Autodesk, bilderedigering med Photoshop, eller videoredigering med Premiere. Ingen virtualisering heller. Mulig denne maskinen er litt overdimensjonert for mitt behov, men skal jeg ha det beste så skal jeg ha det, koste hva det koste vil.

 

Til gaming er ikke dobbel Xeon det beste. Siden du skal ha det beste av det beste regner jeg med at det er 8 kjerner du skal ha, det blir en total på 16 kjerner. Det er en veldig stor overkill etter ditt behov. Dessuten vil de fleste av kjernene være bortkastet hvis du ikke bruker redigeringsprogrammer eller spill som kan utnytte dem. De fleste spill vil bare bruke 4 eller 6 av kjernene og da er de 10 resterende bortkastet. Xeon er egentlig laget for filmredigering på proft nivå og til kraftfulle servere, ikke for folk som vil ha det beste av det beste til gaming og ellers normal bruk. Det er derfor de laget i7 extreme edition. MEN, hvis du har Xeon kan du jo slenge inn en Xeon coprosessor. Det hadde jeg gjort hvis jeg hadde bygd en så bra som mulig Xeon bassert rig hvis penger ikke var en faktor. Men, det er ikke alle som har råd til å bygge en rig til 60000 kr.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Har ikke peiling på PC, gjør bomkjøp og er så utålmoig at du hiver ut 8k gjennom vinduet fremfor å vente 3 uker på Gulftown, kan det bli bedre? Hva blir det neste?

 

"Andre er bittelitt smartere enn meg, hvorfor er det slik?"

 

For more enjoyment and greater efficency, consumption is being standardised.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...